2020-04-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tog inte Spanska sjukan 1 % av jordens befolkning?

3-6% dog i spanska sjukan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
Citera
2020-04-17, 00:19
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ännu en studie som visar att det var en anka.

https://samnytt.se/dansk-studie-coronas-dodlighet-kan-vara-20-ganger-lagre-an-vad-man-trott/

Ja, inte speciellt överraskande.
Citera
2020-04-17, 00:20
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du kallar det ändra sig, men om du lyssnat hela vägen så vet du att de jobbar efter devisen att sätta in rätt åtgärd vid rätt tidpunkt. Det är inte att ändra sig. Oavsett om du eller jag tycker att det kom för sent, för tidigt eller lagom. Lilla du.

Varför inför dom då bristfälliga åtgärder för sent?

Bara undrar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du skrev faktiskt »om inte...«. Jag läste i hastigheten bara »om« så det var jag som missade det.
okej
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nej. Dom säger att inte 100% av alla blir immuna. Viss skillnad.

Huvudrubriken är även: "WHO officials say it’s unclear whether recovered coronavirus patients are immune to second infection".

100% what?
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
WHO går ut officiellt att de inte alls är säkert att man blir immun.

https://www.cnbc.com/2020/04/13/who-officials-say-its-unclear-whether-recovered-coronavirus-patients-are-immune-to-second-infection. html

Så trots att detta kom ut den 13e, så matar sverige på med flockimmunitet?

Sagt det innan, säger det igen, kan inte våra grannländer gripa in och rädda oss från det här helvetet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Det är här jag tror du missar poängen. Nej, vi är inte alla glada hobbyepidimologer, inte alls faktiskt. För oss som inte är experter handlar det om att fundera över vad som är sant och vad som är troligt.

Det är inte troligt att resterande världens experter, beroende och oberoende har fel trots att de haft rätt i sina prognoser sedan i januari.

Det är inte troligt att Anders Tegnell och hans gäng vet bättre än resterande världens experter, speciellt med tanke på att Tegnell och FHM till skillnad från resterande experter haft fel i 100% av sina prognoser,

Återigen blir jag nyfiken på vilken kompetens du har som gör att du kan ställa en prognos över hur troligt ett vaccin är. Att stänga Stockholm, restauranger och grundskolor är inte det samma som att stänga ner ett helt land, och ingen har pratat om att stänga ner i åratal. Däremot visar datan hur mängden smittade och döda minskas drastiskt även med bara en månads agerande.

"Vi har bara gasat på lite snabbre" - Förlåt, jag vill verkligen inte hacka på dig personligen men detta är mentaliteten hos på tok för många svenskar. Det är klart att du inte förstår detta komplexa ämne tillräckligt för att kunna göra ett sådant uttalande och om du funderar på det så ser du klart att det inte föreligger så.

Hur mycket du än vill stå bakom Tegnell och FHM - att du inte funderar på om det finns några logiska argument som talar emot dem. Ögna igenom lite vad resten av världen pratar om och vad forskarlag kommer fram till. Titta på uttalanden sedan i januari och till nu, vilka har haft rätt och vilka har haft fel.

Om det var din egen privatekonomi det handlade om och du var tvungen att investera hela ditt sparkapital. Inte skulle du satsa på en förvaltare som hittills haft 100%. Väl?
Det ger lite hope mig att se människor som du försöker tänka själv i tråden. Det är tyvärr många söker en profet att följa efter. Tydligen känner de sig trygg och bekväm så sätt.
Citera
2020-04-17, 00:21
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Och där sket sig regeringens och FHM:s strategi officiellt.

Grattis Sverige!

VISSA har saknat antikroppar (verkar vara ett fåtal). De som har antikroppar är förmodligen immuna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Ingen som reagerar på att totala antalet döda mot antalet smittade i Sverige skiljer sig extremt mycket mot alla andra länder?

1333 döda/ 12500smittade= 10,66% dödlighet alltså?

Va i helvete!
Jag förstår att vi testar färre än andra länder men även om vi gjorde det är det ändå högt. Väldigt högt.

Ska krävas många tester för att hamna på 5% dödlighet

Vi testar bara folk som är mer eller mindre döende. Så det är gravt missvisande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Snyggt!
Inga problem, lätt hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte ovanligt, de som kollar blodsockret hemma gör det själv.

Nej, att fylla reagensrör och blod på sticka är verkligen inte det samma. Var får du det ifrån?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Pratade precis med en god vän i Frankrike, hans bästa kompis är läkare och hade berättat för honom om hur situationen det ut där. De har slut på plastskydd att ha utanför rocken så varje dag får han ta soppåsar (!) och skapa eget plastskydd att ha på sig.

Jag som i min enfald trodde enbart Sverige som kör med skara sommarland ponchos var det enda landet med brist men tydligen även Frankrike. Där har de dock munskydd / visir i lager jämfört med oss.

Vad tyckte han om sveriges experiment? Något de ville ta efter?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Huvudrubriken är även: "WHO officials say it’s unclear whether recovered coronavirus patients are immune to second infection".

100% what?

Läs vidare så ser du vad dom sa och inte vad CNN skriver som rubrik.

Dom säger att inte alla som blir smittade utvecklar antikroppar. Och att det är för tidigt att veta något absolut om immuniteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in