2020-04-16, 20:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För min personliga del, om den nu skulle vara intressant, så innebär det att "vi har vår man men vi kan inte låsa in honom". Det skulle innebära att han är dömd i grannars och geo-cachinggängets ögon.

Lycka till med ditt fortsatta liv Stefan.

Men vi är inte i mål än. TR-dom först. Därefter HR. Allt kan hända . Tre juridiskt utbildade domare denna gång. Mycket kunskap. Jag har faktiskt hopp fortfarande.

Jag gillar honom också. Kanonkille. Och man får verkligen en inblick om Lenas person. Både förr och nu.

Nu ger vi inte upp! Har svårt att tro att åklagare och Polisen bara ger upp nu. Vi får hoppas och tro att de gräver vidare och att de snart står med en överklagan i handen.

Och, ja, UW verkar vara en toppenkille/pappa!

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-16, 20:40
Medlem
notknapparens avatar
NA:

"Om den misstänkte 45-åringen frias för mordet på Lena Wesström kan han ha ett skadestånd på flera hundratusentals kronor att vänta.
– Folk kan bli upprörda när någon får ett sådant här skadestånd. Det man får komma ihåg är att personen i juridisk mening faktiskt är oskyldig, säger Dennis Martinsson, doktor i straffrätt vid Örebro Universitet.
"

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-kan-fa-hundratusentals-kronor-i-skadestand-kan-fa-pengar-for-lidandet-i-h aktet
Citera
2020-04-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kanske tolkade ordet "skuldfrågan" felaktigt.
I mina ögon finns det mycket som tyder på att han är rätt man.

Många indicier och även bevis.

Jag har ingen erfarenhet av att läsa domar.
Har aldrig läst ett domslut där gm inte kunnat bindas till brottet.

Jag förmodar att man skriver att det inte finns bevisning som styrker att mgm är skyldig till mordet?
Och hur ska man tolka det?

Det blir lite upp till gemene man att ta ställning till om man tror att han är skyldig eller inte.

Jag hoppas sannerligen att åklagaren är beredd på att ta upp striden igen.
Jag såg att du förut skrev om att du aldrig läst nån dom där åklagaren "förlorat" sitt mål.
Då kanske du inte vet att friande domar i tingsrätter ibland kan vara rätt så syrligt formulerade så att åklagaren kan framställas som mindre lyckad vad gäller förmåga att bedöma framgång? Med andra ord och som exempel: "Hade åkl varit kompetent, hade h*n förstått att inte väcka åtal i detta mål" -alltså ett hypotetiskt mål.

Ang det jag fetade:
Om åkl ÅH den 6 maj från Örebro TR får sig en skrapa för att hon totalt felbedömde styrkan i de bevis och indicier hon ansåg sig ha, då hoppas jag att hon väljer att INTE överklaga.
För skattebetalarnas skull.
För hennes egen skull.
Det är synd om åkl ÅH.
Citera
2020-04-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag såg att du förut skrev om att du aldrig läst nån dom där åklagaren "förlorat" sitt mål.
Då kanske du inte vet att friande domar i tingsrätter ibland kan vara rätt så syrligt formulerade så att åklagaren kan framställas som mindre lyckad vad gäller förmåga att bedöma framgång? Med andra ord och som exempel: "Hade åkl varit kompetent, hade h*n förstått att inte väcka åtal i detta mål" -alltså ett hypotetiskt mål.

Ang det jag fetade:
Om åkl ÅH den 6 maj från Örebro TR får sig en skrapa för att hon totalt felbedömde styrkan i de bevis och indicier hon ansåg sig ha, då hoppas jag att hon väljer att INTE överklaga.
För skattebetalarnas skull.
För hennes egen skull.
Det är synd om åkl ÅH.
I ditt hypotetiska mål kanske man skulle formulera sig så. Men inte överhuvudtaget i en riktig dom. Det skulle vara både oseriöst och oprofessionellt att uttrycka sig på det viset.
Citera
2020-04-16, 20:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Mannen som gick på motorvägen har man aldrig lyckats identifiera. Men han observerades inte nära mordplatsen, utan en bra bit norrut. Och tidpunkten var ganska mycket senare än tidpunkten för mordet.Om jag inte minns fel var det efter 02.

Vad gäller motivet, tycker jag att mgm själv säger redan i första förhöret, något som skulle kunna vara en del av motivet:

Aktbil 147/1:

"Lena och Stefan har daglig kontakt nu i princip. Men de är bara vänner nu. Stefan har starka
känslor för Lena och de har en betydelsefull vänskap.
I mars 2018 så flyttade Stefan och hans fru isär, men de är inte skilda ännu.
Stefan vill att han och hans fru skall bli ett par igen.
Ska det fungera så kan Stefan inte ha någon kontakt med Lena.
"

H*nna och SD skiljer sig ändå, H*anna träffar en ny man.
L*ena och SD fortsätter sin relation, nu med ännu mer sekretess (Telegram).
Det är ingen friktionsfri relation, och L*ena blir alltmer "besvärlig" för SD.

Ömsesidiga hot, där L*ena hotar att avslöja relationen, medan SD hotar med bl a RT, kyla och dödshot.

L*ena blir ett stort hinder för SD, men den sista tiden före mordet verka L*ena hitta en viss styrka i att kunna acceptera att de inte kommer att bli de två. Hon ska resa till Norge med en man som hon är intresserad av och verkar starkare och mår bättre än på länge.

Nu håller SD på att förlora bägge. Och det är L*enas fel alltihop.

Det tycker han.
(spekulation)

Vilket datum är ”första förhöret” ifrån? 😂 Värst vad han var frispråkig... Hade han gått till en terapeut i stället så hade han väl fått ta fem-sju möten för att landa i ungefär detsamma.
Citera
2020-04-16, 20:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
@Picasso2

Jag har god kontakt med polisen och den som i dag lyssnade på min berättelse, sa enligt följande,

- "Vi kommer att kontrollera om det tidigare kriminaltekniska arbetet har uppmärksammat just detta"

Mvh/ @JokerMannen

Nån av er kör på fel tid kanske? Annars lite unikt att svaret kommer före frågan.
Jag menar, det är svårt som det är....

Hoppas på diplom också till jokermannen.
Citera
2020-04-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu ger vi inte upp! Har svårt att tro att åklagare och Polisen bara ger upp nu. Vi får hoppas och tro att de gräver vidare och att de snart står med en överklagan i handen.

#TeamÅsaHiding
Eller som man brukar säga:
"The hate must go on!"

Du drömmer om att att åkl och Polisen skall gräva vidare och finna nåt som kan leda till att de innan maj månads utgång kan stå med ett överklagande i handen.
Tror inte det blir så.
Tror de vackert får stå där med mössan i handen och se tåget, i form av överklagandetidens utgång, bara stilla tuffa förbi..
Citera
2020-04-16, 20:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Storstädningen var 25 maj-18
Och blodet topsades på tvättmaskinen 21 juni- 18.

//
Redovisining DNA resultat:

Aktbil 157 sid 277
Aktbil 160 sid 24 (S099-100) en tops pos för blod, DNA lyckades man ej få ut
Aktbil 160 sid 110 förnyad us ->S099 Grad +4 att det är L*enas blod
Det fetade: Skriver NFC verkligen så, eller är det här din egen tolkning?
Senast redigerad av Draifos 2020-04-16 kl. 21:04.
Citera
2020-04-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

#TeamÅsaHiding
https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-pa-fri-fot-vi-invantar-dome n?referrer=app
Citera
2020-04-16, 21:04
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Provläs till 21:46

Citat:
Åklagaren överklagar inte beslutet att släppa misstänkte Hjärstamördaren.

– Det rimliga är att överklaga efter domen, säger hon och fortsätter;

– Vi inväntar domen så får vi se.

45-åringens advokat, Ingvar Backman har pratat med SD flera gånger idag:

Citat:
– Han tycker det är skönt att vara på fri fot och försöker rätta in sig i livet igen. Han är tillsammans med sina barn igen, säger Backman.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-vi-invantar-domen

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-pa-fri-fot-vi-invantar-dome n?referrer=app
Den 45-årige man som misstänks ha mördat Lena Wesström släpptes i onsdags på fri fot.
Nu meddelar åklagaren Åsa Hiding att hon inte tänker överklaga tingsrättens beslut.

Ok - hon kommer inte överklaga frisläppandet. Men vänta bara - hon kommer överklaga en eventuellt friande dom. Det är jag övertygad om.
Citera
2020-04-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I ditt hypotetiska mål kanske man skulle formulera sig så. Men inte överhuvudtaget i en riktig dom. Det skulle vara både oseriöst och oprofessionellt att uttrycka sig på det viset.
Men snälla. ?!
Jag försökte vara övertydlig. Jag riktade mig till kontot notknapparen..

Vill inte gå OffT, men kan lova dig att det i friande tingsrättsdomar kan finnas mycket syrligt formulerade resonemang som inte alltid är trevliga för åklagaren ifråga att läsa. Det handlar ibland om illa dold kritik. Ibland om närmast öppen kritik.

Den 6 maj kommer vi att veta mera.
Om jag vore åkl Åsa Hiding skulle jag inte se fram emot det datumet. Det här målet kan nog karakteriseras som hennes Waterloo.

Kanske dags för #TeamÅsaHiding att börja crowdfunda till ett sorts tröstpris åt henne?
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-16 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in