2020-04-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför svarar du inte på frågan? Regeringen ljuger och mörkar i CNN.

Flockimmunitet bygger väl på att viruset är konstant och att folk utvecklar anti-kroppar antar jag.
Men varningssignaler från bland annat Taiwan, Sydkorea och Thailand väcker frågor. Slumrar viruset och kan återaktivera? Eller är det så att man kan insjukna flera gånger?

En annan fråga som inte är säkerställd är det faktum att många unga bara utvecklar små doser av antikroppar. Tänk om det är som spanska sjukan, att när andra vågen kommer, då är det våra unga som drabbas värst!

Immuniteten uppnås också på bekostnad av de äldre och personer i riskgrupper. Ett samhälle är aldrig bättre än hur man tar hand om de svagaste.

I Afrikanska länder, där Tegnell varit verksam, har man inte mycket till övers kanske för enskilda människors liv. Där är folket en massa. Siffror. En flock.
Men att vi i landet låter honom offra så många människor för sin "vision och prestige" det är sanslöst.

Närmare 80% av alla som smittades kan vara assymptomatiska. (Studie i Gabon) Därför gäller endast följande som jag ser det:
Lock-down, testa, testa, testa – och isolera de som är sjuka. Ge de som är anställda i hemtjänst och på äldreboenden skyddsutrustning och smarta scheman.
Vi kan. Om vi vill.
Citera
2020-04-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Privat ägt men vården subventioneras. Ungefär som soc betalat hyran hos en hyresgäst i en privat fastighet.

Det är så man skattemedel försvinner till skatteparadis.
Subventioneras vet jag ej, spelreglerna är lika för seglarn, SÖS etc. Men det är klart att ev vinst försvinner. Tyvärr möjliggörs det av att de offentliga sjukhusen i många avseenden är ineffektiva o se nks som schabblade bort 1,3 miljarder förra året utan att ngt skatteparadis var inblandat
Citera
2020-04-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Troligen är han ganska ensam om denna teori.
Tom ECDC säger ju motsatsen...:
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/infographic-using-face-masks-community

Har man symptom så ska man stanna hemma, inte ränna runt på stan med nån mask.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
"Ok."

En regering som ljuger och mörkar är en relevant fråga.

Läs så fattar du att det inte är "ljuger och mörkar".

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/04/nej-sveriges-strategi-ar-inte-flockimmunitet-men-flockimmunitet-ar-enda-sattet

Dvs, precis som alla andra är det det som är någon form av slutmål, inte en strategi i sig självt. Klart nog? Eller behöver du fetstilsrapa ut som en fiskmåsunge ändå?
Citera
Medlem
Citat:
Eller hur? Och en flockimmunitet strategi som Sverige inte har, enligt Regeringen.

Om Sverige gick ut med att strategin är flockimmunitet så gör de väl sig officiellt skyldig till dödsfallen som inträffar på vägen dit. ”Trist att ni dog men det var nödvändigt”.

Underförstått så behöver folk bli sjuka för att viruset ska stoppas upp. Det är det enda alternativet när vaccin saknas, och detta vet FHM mycket väl. Enligt dem så måste dock ”rätt personer” smittas, dvs unga och friska som grejar detta. Men de har misslyckats fundamentalt på två punkter. Det första är avsaknad av beredskapslager av skyddsutrustning. Vårdpersonal på både sjukhus och äldreboenden jobbade utan skydd. Det andra är att skydda äldreboenden, något FHM har tjatat om i månader men ändå misslyckades med.

Detta är en stor anledning till våra höga dödsfall. 33% av dödsfallen i Stockholm och 50% av dödsfallen i landet kommer från äldreboenden.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack. Sakligt och informativt.

Men var hämtar du R0 7,5 ifrån? Jag har bara hört siffror runt max 2,5? Fast jag kanske missat något?

R0 7,5? Nämnde jag det?
Jag vara påvisade att när man faktiskt har en uppskattning om R0 kommer man kunna räkna på hur långt man måste gå för att nå flockimmunitet.

Detta från Oxford university COVID-19 Evidence Service Team

"It is important to note that the value of R0 varies considerably in the models used in the COVID-19 pandemic. One systematic review reported that the mean of 29 reported values of R0 from 21 studies was estimated at 3.32 (2.81-3.82), with a range of 1.9 to 6.49; all the included studies were from China. In a statement on 23 January, 2020 about the outbreak of COVID-19 the World Health Organization (WHO) gave a preliminary R0 estimate of 1.4–2.5.
Citera
2020-04-16, 19:53
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Länder med få smittade kommer inte öppna gränserna till länder med många smittade. Så är det bara oavsett vad du önskar, tycker, känner eller inbillar dig. Regeringen i Taiwan eller Finland struntar helt i vad du fabulerar om.

Hänger du med?

Nej, jag inbillar mig inte.

Jag vet och jag förstår.

Alla länder kommer att titta på potentiella smittbärare från andra länder. Det är det som är det viktiga. Hur många som varit sjuka är faktiskt en tillgång och inte ett problem, då alla som inte varit sjuka är potentiella smittbärare.

Jag förstår att kanske logiken, och också slutsatsen, inte rimmar med vad du vill höra. Men verkligheten är inte alltid snäll. Men bit ihop!
Citera
2020-04-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Så nu är det 82% som gäller för flockimmunitet? Intressant, det som hela tiden har varit 60%.
Det går inte att sätta en exakt siffra. För det första beror det på hur lätt viruset smittar. Det finns sjukdomar som ligger under 60% och det finns andra som ligger uppåt 90.vilket som gäller för just corona vet nog ingen.
Citera
2020-04-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
"Någon slags nedgång" menar Tegnell. Snubben skulle ha ett rejält kok stryk på ren svenska. Det existerar inte någon sorts nedgång nånstans vilket alla med IQ över 75 kan räkna ut. Hur man än räknar, rullande 7-dagars, genomsnitt på valfritt antal dagar eller vilken räknemetod som helst.

Att den brant lutande dödskurvan av italienskt snitt inte ökar lika mycket varje dygn, till följd av ojämn rapportering, betyder självfallet inte att det föreligger "någon sorts nedgång". Tegnell är en envis jävla bedragare som kommer hävda "någon sorts nedgång" ända in i kaklet. Hans absurda missbrukande av svenska språket kommer låta likadant när dödssiffran passerar både 5.000 och 10.000 döda.

Avsätt och lås in människan och styr upp detta sinnessjuka haveri nu.
Deras ny väljare ska inskolas.😂
Citera
2020-04-16, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Troligen är han ganska ensam om denna teori.
Tom ECDC säger ju motsatsen...:
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/infographic-using-face-masks-community

Jag tycker allvarligt att av alla dumma och felaktiga påstående som den mördaren har fått ut ur sin äckliga mun är detta värst av alla.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag hört virologer, epidemiologer och andra experter runt om i världen säga saker i stil med att "munskydd kan rädda livet".

Hur i hela jävla helvetet kan denna jävla mördaren inte ens rekommendera (när man samtidigt man t.o.m förbjuds i vissa länder att gå ut utan) att man ska bära mask?

Detta är ett otroligt farligt uttalande när det kommer från nån som kallar sej expert. Nån som ska vara mån av folkets hälsa. Nån som har egentligen högst ansvar i landet för folkets hälsa i egenskap av representant av FHM.
Det är för i helvete ingen jävla lek vi pratar om. Det han säger är samhällsfarligt.
Bara pga det borde han avrättas mitt på hötorget.
Citera
2020-04-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Han kommer nog aldrig ändra sig med munskydden.

Nope- han har ju målat in sig i ett hörn nu...Inte en chans att ändrar någonting. Det blir att tvätta händerna och säga att vi ska skydda de äldre men inte faktiskt GÖRA det tills vi nått flockimmunitet med 10 tusentals döda.
Fint
Citera
2020-04-16, 19:55
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
R0 7,5? Nämnde jag det?
Jag vara påvisade att när man faktiskt har en uppskattning om R0 kommer man kunna räkna på hur långt man måste gå för att nå flockimmunitet.

Detta från Oxford university COVID-19 Evidence Service Team

"It is important to note that the value of R0 varies considerably in the models used in the COVID-19 pandemic. One systematic review reported that the mean of 29 reported values of R0 from 21 studies was estimated at 3.32 (2.81-3.82), with a range of 1.9 to 6.49; all the included studies were from China. In a statement on 23 January, 2020 about the outbreak of COVID-19 the World Health Organization (WHO) gave a preliminary R0 estimate of 1.4–2.5.

Näe, det gjorde du ju inte, men det är väl ungefär där man hamnar om det skulle krävas 82% för flockimmunitet som inlägget du kommenterade pratade om. Det var därför jag undrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in