2020-04-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Immuniteten från ett vaccin, kan aldrig bli bättre än immuniteten från att smittas naturligt och gå igenom sjukdomen. Däremot kan den bli sämre.

Orkar inte med någon debatt, men du drar åter igen slutsatser som du inte har belägg för.
Ett vaccin kan designas så att det har en epitop som inte förändras på samma sätt och däremot står emot mutationer. Man har länge försökt få fram ett generellt influensa-vaccin på detta sätt. Kommer nog en dag.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Talande siffror.

Island: 8 döda
Finland: 75 döda
Norge: 151 döda
Danmark: 321
Sverige:1358

Sveriges strategi fungerar inte.
Please help Sweden.
En annan talande siffra är att det dött 166 personer som är yngre än 70 år i Sverige. Det är ju mer än Norges totalsiffra för tillfället.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inledningsvis var ju den största rädslan att människor skulle fly från norra Italien till södra delen och där sprida smittan vidare till nya utbrott.
Vilket också skedde när folk drog ”hem” när Milano skulle stängas ner. I södra Italien var man mitt uppe i förberedelsearbetet och blev tagna på sängen.
Många i Italien blev förbannade på ”milanoborna”.
Citera
Medlem
Jag har många läkare i min bekantskapskrets. För mig är det inget nytt att läkare inte är några universalgenier; de är duktiga naturvetare, vilket är svårt nog. Många människor tycks dock av någon anledning lita på läkare också i icke-medicinska frågor och många läkare är högljudda och har ett socialt patos. Det är därför vanligare med hybris bland läkare än bland exempelvis jurister, ingenjörer, ekonomer.

Detta ställs på sin spets under Coronakrisen. I en situation där många medicinare gör en hjälteinsats i det tysta, gör en liten klick smått autistiska läkare upprepade gånger bort sig i pressen och påminner oss på så vis om källan till det folkliga expertförakt som varit på tal i analyser av Trumps valseger och EU-omröstningen i Storbritannien.

De 22 forskarnas klavertramp i DN häromdagen kommer att gå till historien som ett skolboksexempel på arrogant okunnighet och smaklös fake news. Jag tror att det kommer inordnas i samma fack som de krav på att isolera eller – i bästa Waffen SS-anda – tatuera HIV-smittade som en del namnkunniga läkare på fullaste allvar gav uttryck för under HIV-paniken på 80-talet.

Nu sällar sig Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektören vid Region Stockholm, till gycklarnas skara. För några veckor sedan proklamerade Eriksson att stormen var här – snart skulle antalet döda skjuta i taket och kapaciteten på IVA överskridas, och man såg framför ett inferno på med döda och döende på golvet i sjukhuskorridorerna. Folk blev förstås rädda. Något inferno inträffade tur som nog inte. Björn Eriksson tappade mycket av sin inte alltför stora strålglans. Idag sade den gode Björn att kollektivtrafiken ska vara ett transportmedel för vårdpersonal och inga andra. Vad är det mannen egentligen säger? Är han, likt den anslagskåta hysterikan Nauclér, helt oförmögen att föreställa sig att det finns en värld utanför sjukvården? Fattar han vad det är han kräver? Eller är han bara en usel dramatiker i sina försök att understryka situationens allvar.

För övrigt anser jag att alla domedagsprofeter, som ropar efter hårdare tag, borde fråntas sin rösträtt. Det är inte mycket som står mellan er och barbariet.
Senast redigerad av TorAndreFlo 2020-04-16 kl. 19:11.
Citera
2020-04-16, 19:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Med 1 viktigt undantag:

- Jag är otålig. Sverige har haft alldeles för många dödsfall redan nu. Anders Tegnell borde åtminstone ha försökt att stoppa smittan vid gränsen.

Europas smittskyddsmyndigheter borde tillsammans ha stoppat flygtrafiken mellan Kina och Europa. Europa hade förmodligen drabbats ändå till slut, men det är pinsamt att smittskyddsmyndigheterna inte ens försökte att begränsa inflödet av smittbärare. Italien utgör ett undantag. När smitta upptäcktes i Italien,, så stoppade myndigheterna flygtrafik från Kina. Italienarna gjorde alltså en ansträngning för att försöka hejda Covid-19.

Vad gjorde Anders Tegnell samtidigt? Anders Tegnell gav skidturister rådet att gärna åka till Italien.

Sverige släppte fritt in flygresenärer från Kina, Iran, Italien. Helt utan medicinska kontroller.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
https://www.norskpetroleum.no/en/production-and-exports/exports-of-oil-and-gas/#oil-and-gas-exports
https://www.researchgate.net/profile/Mikael_Hoeoek/publication/23648576/figure/fig9/AS:310122598420489@1450950397839/Future-Norwegian-oil-production-divided-into-subclasses-Giant-oil-fields-will-continue.png
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda / befolkning
Sverige 132
USA 101
Tyskland 46

Inte hur många som dog idag alltså.
Jag menade att antal döda ökade till 4931 senaste dygnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad har pensionsåldern med saken att göra? Att lägga en 75-åring i långtidsrespirator är som att skicka dem till slakt. Ledsen att göra dig besviken, men medicinkonsten har inte kommit längre än så.
Jo, om lungorna inte kan syresättas kan man alltid syresätta blodet. Det görs ju enkelt vid hjärtoperationer etc.

Men de maskinerna sparar man till Löfven och toppskiktet i samhället.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte förvånande alls. Läste nåt på SCBs sidor för "normala" dödsfall, dvs ej särskilt för covid-19, att det kunde ta upp till 5 veckor. Det är alltså inget onormalt eller specifikt för coronaviruset. Så det känns lite löjligt när folk här skyller på FHM för att de inte kan få till siffrorna omedelbums, som om det vore deras fel.
Poängen är väl inte att skylla på FHM utan att FHM/AT låtas som att kurvan har planat ut när den i verkligheten inte alls har gjort det.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag läste att i Frankrike ska alla som uppvisar symptom testas för corona från och med den 11 maj 2020. Varför gör inte Sverige likadant? Dyrt?

Helt onödigt enligt FHM.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Om du ska räkna säsong 2017/2018 så kan du ju bara ta med HALVA från 2017 och HALVA från 2018 annast tar du ju från säsong 2016/2017 och säsong 2018/2019.

Halva 433 (2017) + halva 652 (2018) blir 452,5.

Enklast är väl att acceptera att siffran är i medeltal 207 per år, åren 1997 till 2018. Eller?

Fel, det är inte så man räknar summan av säsonginfluensan.
Jag opponerade mig mot en som påstod att det hade dött 2000 pers i influensa 2018.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda / befolkning
Sverige 132
USA 101
Tyskland 46

Inte hur många som dog idag alltså.

Och vad är jämförelsetalen om du använder samma mätmetod i alla tre länderna?

Om du skall kolla på något så kolla på utvecklingen inom respektive land för att förstå hur det går. Inte mellan länder.

Sedan är ju USA egentligen en massa ”länder”. NY, Pennsylvania, Florida med flera har kommit långt, medan till exempel Texas väl knappt börjat sin resa? Och talen i NY, Connecticut och Pennsylvania per capita är väl ”så där”, särskilt då de mäter väldigt försiktigt jämfört med t ex Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in