2020-04-16, 14:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur tror du att det är att dö hemma i sin ensamhet under panikartade former. Och det har ju stått om äldreboenden där personal vägrat gå in till den smittade personen.
Du är inte lite sjuk, du.
Är det där nåt du skulle kunna skylta med på din Facebooksida, eller skriva som en insändare undertecknad med ditt namn..?

Ok min ironi kom inte fram tydligt, ber om ursäkt för det. Jag försökte vinkla detta till alla som basunerar ut att Sverige har detta under kontroll. Det är noll kontroll.

Om du följt tråden från början så vet du att jag varit kritisk till Folkhälsomyndigheten, MSB och Socialstyrelsen från start.
Senast redigerad av Dbloods 2020-04-16 kl. 14:37.
Citera
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Trevligt att du har en bred bekantskapskrets som är välutbildad men som jag tolkar dig är hög utbildning inte synonymt med att ha "rätt" syn på denna pandemin.
Man får väl ändå anta att FHM sitter på folk som är skapligt kompetenta för sitt uppdrag... ;-)

Ärligt talat så tycker jag inte det ser så illa ut om man jämför med resten av Europa, ser bättre ut för en del länder och sämre ut för andra. Platser finns på IVA och nivån på avlida verkar vara på väg mot stabilisering.
Facit på vem som fattat rätt beslut lär vi inte få förrän detta är över, men jag känner mig trygg med att våra experter gör detta.

Kan inte minnas att jag sagt vi kommer ha ett vaccin framme inom 12 månader, det jag skrev var att vi måste acceptera viss smittspridning fram tills dess att vaccinet är klart.
"Man får väl ändå anta att FHM sitter på folk som är skapligt kompetenta för sitt uppdrag" indoktrinering i sitt esse.

Låt mig vara tydlig, vi är cirkus 15 dagar efter Italiens utveckling, dock så har vi inte vidtagit samma åtgärder som Italien har gjort i stort i vårat avlånga land.

Jag vet inte hur van du är med matematisk modellering, men som jag ser det ljuger inte datan hittils.

Vårat mål borde vara att hålla nere smittspridningen så att så få som möjligt kräver akut vård under kort tid, istället kör vi på som vanligt i hopp om att flockimmunitet skall uppnås.
Sinnessjukt experiment, det är vad det är.
Ta bara det här med andningsskydd på offentliga platser, det är något vi fortfarande inte har fått allmänna råd/bestämmelser om. Istället står dom och snackar om seniorfotboll.

Du vill inte veta hur pass allvarlig Covid 19 är i svåra/kritiska fall. Det är en mycket hemsk och smärtsam död.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Jo så är det. Vi ligger nog på 125-150 per dag nu. Ungefär samma nivå som de länder som varit värst drabbade också peakade på.

Ja det ser vi i bästa fall först imorgon i så fall.

Har vi fler fall imorgon än vad vi har idag, så kan det börja ge skäl för viss oro. Om trenden dessutom fortsätter ända in på onsdag nästa vecka, ja, då är vi ganska körda.

Om vi däremot får en lägre siffra imorgon, så visar det att stora delar av dagens siffror förmodligen bara var rester från påsken.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
jaha så nu förminskar han fetma som en riskfaktor, han säger att han inte vet och att man ska leta efter bättre data.
Detta säger dåren fastän rapporter från hela världen säger att feta människor utgör en väldigt stor andel av antalet avlidna.
Diabetes och problem med blodtrycket är väldigt vanligt bland kraftigt överviktiga. Det kan mycket väl förklara fenomenet.

Så frågan är om det finns statistik på överviktiga utan andra risk parametrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ut med dem att odla mat. Om de duger till det. Plöja upp villaträdgårdar och golfbanor till att börja med.

Ja det blir säkert flera som får ställa om. En prövningens tid väntar. Dom goda dagarna är slut.
Citera
2020-04-16, 14:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Många anklagar oss tvärtom för att vara extremt höger i detta fall.

Vänster eller höger är inte frågan här. Sverige har kört en taktik som kan betraktas som liberal eller en mellanväg. Många andra länder har agerat extremt auktoritärt med hot om vapenvåld för att kuva sin befolkning. Den senare typen av taktik har vi sett i många länder som haft både vänster- och högerregeringar av det extremare slaget.

Extremt är sällan bra för befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men hallå eller!?!? Alla ni som sitter och skiter ner sig för att vi har 130 nya döda osv., lugna er lite här nu!

Det är väl för fan till stor del rester från påsken???

En vecka bakåt från idag har vi:

535 döda totalt
och
76,43 döda i snitt per dag.

Vi har inte en sådan grov exponentiell ökning just nu som ni vill påskina. Lugna er lite Titta på kurvan istället. och följ den mjukt framåt så ser ni att det inte är SÅ illa. Ja, det är inte bra, och bra mycket värre än Danmark och Norge osv. och det vet vi redan, men det är inte total jävla kaos, ÄN.

Det vi vet är att det ökade skarpt till och med 8:e april, ända upp till 97 döda på ett dygn...

Sedan trevar vi oss fram i mörkret. Som det ser ut nu kommer vi ha extra påskeftersläpningar fram tills mitten av nästa vecka...
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Hurra vad bra det går för Sverige!

https://corona-virus.se/dodsfall
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Trevligt att du har en bred bekantskapskrets som är välutbildad men som jag tolkar dig är hög utbildning inte synonymt med att ha "rätt" syn på denna pandemin.
Man får väl ändå anta att FHM sitter på folk som är skapligt kompetenta för sitt uppdrag... ;-)

Ärligt talat så tycker jag inte det ser så illa ut om man jämför med resten av Europa, ser bättre ut för en del länder och sämre ut för andra. Platser finns på IVA och nivån på avlida verkar vara på väg mot stabilisering.
Facit på vem som fattat rätt beslut lär vi inte få förrän detta är över, men jag känner mig trygg med att våra experter gör detta.

Kan inte minnas att jag sagt vi kommer ha ett vaccin framme inom 12 månader, det jag skrev var att vi måste acceptera viss smittspridning fram tills dess att vaccinet är klart.

Tror du de mest begåvade, duktiga och kompetenta forskarna och vetenskapsmännen söker sig till jobb inom statliga myndigheter?
Citera
Medlem
Alla andras modeller är fel. Tegnells modeller är rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Och extreeemt vanligt i Norge ...

Har du kollat upp dom svenska utövarna?
Inte, tänkte väl det.
Citera
2020-04-16, 14:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Dom som vi inte sett röken av, eller ens resultatet från deras arbete...
Om du vill ha tillgång till detta "arbete" är det nog till FHM som du ska vända dig till.
Jag förstår inte varför en analytiker på FHM ska vara synlig för media och allmänhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in