2020-04-16, 12:35
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Precis!!!!! Och på samma sätt finns anledning att motsatta sig extrem nedstängning a la Nuclear Naucler och du själv.
Hur kan du tycka att låta smittan spridas obehindrat är en bra idé?
Citera
2020-04-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om du ser till att skolor och lekparker är öppna här men inte i Tyskland. Hur mycket skulle inte siffrorna förändras då?
När jag spekulerade så bad du om siffror.

När du sen får siffror så vill du att jag ska börja spekulera igen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Kan man kräva ett test på nåt sätt?

Jag har:
Feber
Ledverk
Yrsel
Hosta
Trötthet

Ringde och frågade de sa nej

Vi får hoppas att du bara har influensan men dina diagnoser låter klart som en virusinfektion. Anledning till att man inte får ta tester är för att jag tror att vi har väldigt ont om tester i Sverige. Tror knappast att övriga världen säljer de tester som de själva producerar.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Eftersom de mäter ”mobility” så tolkar jag residential som att de rör sig till andras hem, typ hemmamiddagar. Vilket är logiskt, men inte ett dugg bättre för smittspridningen än att sitta på en restaurang med samma sällskap.
Kanske har du rätt, men jag tror att man måste läsa på om metodiken för att vara säker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast det har hela tiden varit uppenbart. Sen är det få unga som råkar allvarligt illa ut (d.v.s. dör) men det betyder inte att det aldrig sker.

Nu är det ju inte bara döden som räknas som allvarligt, vilka oåterkalleliga skador får man efter att ha legat svårt sjuk i corona? läst bla om lugnskador liknande kol, kanske inte så kul att som ung ha en lugnkapacitet som en otränad 90-åring resten av livet...
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Såg en fråga på chatten på AB...ponera att min fru och son ligger hemma och kippar efter luft p.g.a. corona men jag personligen uppvisar inga symptom.

Då är det fortfarande FHM:s rekommendation att jag går till jobbet som t.ex. servitör?
Citera
2020-04-16, 12:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Hur kan du tycka att låta smittan spridas obehindrat är en bra idé?
Vad då obehindrat? Nu ljuger du. Har du aldrig hört talas om social distansering? Hur har du kunnat missa det? Jag tror du är medvetet bedrägligt.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-16 kl. 12:41.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Dom hade räknat fel och undanhållit viktiga siffror. Ett fullständigt magplask var det.

De borde ha hängt mer på Flashback. Då hade de inte gjort detta misstag.

De gjorde fel. Men det intressanta är att även de som skulle läxa upp dem också har fel. Skälet är att siffrorna ändras hela tiden. Exressen har denna rättelse:

Citat:
De hävdar att antalet dödsfall orsakade av coronaviruset i Sverige nu stiger mot Italiens höjder och ger ett exempel:

”Den 7 till 9 april, de senaste tre helgfria dagarna, dog varje dag i Sverige 10,2 personer per miljon invånare i covid-19. I Italien var siffran 9,7.”

Forskarna hänvisar till data redovisade på till sajten Worldometer. Den europeiska hälsovårdsmyndigheten ECDC använder samma siffror. Enligt Worldometer och ECDC hade Sverige:

- 114 dödsfall den 7 april.

- 96 dödsfall den 8 april.

- 106 dödsfall den 9 april.

Men siffrorna avser för Sveriges del antalet dödsfall som rapporterats in till Folkhälsomyndigheten från regionernas smittskyddsenheter dessa datum, inte hur många som faktiskt dog i covid-19 just de dagarna.

På sin egen sajt anger Folkhälsomyndigheten det faktiska antalet döda datum för datum. Den aktuella perioden var det:

- 65 dödsfall den 7 april.

- 77 dödsfall den 8 april.

- 43 dödsfall den 9 april.

Det motsvarar i snitt 5,9 döda per miljon invånare och dag.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-darfor-har-forskarna-totalt-fel-om-svenska-dodsfallen/

Men rättelsen är fel. Siffrorna är nu så här (enligt FHM):

Citat:
- 70 dödsfall den 7 april.

- 90 dödsfall den 8 april.

- 55 dödsfall den 9 april.

(källa)

och kan stiga ytterligare under de närmaste dagarna.

För 8 april har det blivit nästan rätt. Men för övriga dagar blev det alldeles för högt.

För Anders Tegnell blev det dock en lätt match:

Citat:
Det betyder också att antalet inrapporterade fall på vardagarna ofta är högre än det verkliga antalet döda de dagarna. Eftersom forskarna bakom debattartikeln gjort ett urval bestående av enbart vardagar får de alltså en siffra som är för hög.

– Siffrorna är totalt fel, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Så istället för att diskutera om Sverige verkligen är på rätt väg handlade debatten om de redovisade siffrorna. Motståndarna kan andas ut. Ertappas man med felaktiga siffror så spelar det ingen roll vilka argument man har. All tid går åt till att försvara misstaget.

Fast det kusliga är att om dödstalen fortsätter att öka, så kommer de faktiska siffrorna att ligga där ändå. Så här ser utvecklingen ut:

Citat:
2020-04-02 68
2020-04-03 69
2020-04-04 60
2020-04-05 78
2020-04-06 82
2020-04-07 70
2020-04-08 90

Siffrorna är på väg mot 100 döda/dag, om utvecklingen håller i sig. Och då får ju de 22 forskarna ändå rätt. Vi kommer att passera Italien i antal döda per dag per miljon invånare.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad menas?
Om något är hon mest troligt presymtomatisk, det vill säga att symtomen kommer inom några dagar.https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/04/13/831883560/can-a-coronavirus-patient-who-isnt-showing-symptoms-infect-others
Vad får dig att misstänka detta då?

Hon har tappat lukt och smaksinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är förbjudet i Tyskland. Man får inte gå hem till något annat hushåll (utan särskilda skäl, som att man måste göra det för att ta hand om en handikappad anhörig som inte kan klara sig själv). Man får bara träffas utomhus, och bara två stycken tillsammans, och även då måste man hålla avståndet. En familj eller annan hushållsgemenskap (alltså personer som bor ihop) får gå ut och gå eller picknicka tillsammans, men de måste då ha på sig dokument så att de kan visa för polisen att de bor ihop, om de blir hejdade.
Förbjudet, ja, men Googles data visar att livet finner en väg.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När jag spekulerade så bad du om siffror.

När du sen får siffror så vill du att jag ska börja spekulera igen.
Därför att om man bara mäter vissa variabler men bortser från t.ex. att skolor och lekparker är öppna så går det inte att dra sådana jämförelser direkt mellan länder.
Citera
2020-04-16, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Såg en fråga på chatten på AB...ponera att min fru och son ligger hemma och kippar efter luft p.g.a. corona men jag personligen uppvisar inga symptom.

Då är det fortfarande FHM:s rekommendation att jag går till jobbet som t.ex. servitör?

Ja, märkligt nog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in