2020-04-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
varför skulle vi ha flest döda per capita?
varför skulle vi säga det?

Varför är det intressant att titta på 16 april vilka slutsatser kan du dra av det?

Ja förlåt jag menade om*** vi har flest döda per capita när detta är över så kommer ni säga att vi mätte bäst och att det inte går att jämföra. FHM och regeringen gjorde ju vad de kunde dessutom! Ingen visste. Osvosv
Citera
2020-04-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så du tror att kanadensare är utspridda och bor inte i stora städer och täta regioner som oss?

Jo de gör dem, men de haren viss fördel precis som oss i jämförelse med länder som Italien, Spanien, Frankrike osv. För lever ju människor nästan på varandra.
Citera
2020-04-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Och så har vi i stället det omvända där döda på äldreboenden inte testas trots att man vet vad de dött av och därmed inte heller hamnar i statistiken. Jag har slutat lita på de där siffrorna för länge sedan.
Som sagt de har lämnat de äldre för att dö. Hade de testat äldre som känner sig småsjuka och de hade testats samma dag och konstaterats att de har corona hade IVA platserna varit fulla för länge sedan. Det ser jag som den värsta mörkningen och att allt ser bra ut och att sjukvården hänger med. Adolf Tegnell betyder fake news för mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag förstår dig, men att träna för mycket är inte heller bra!

Det blir allt snävare att inte vara i riskgrupp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Dom hade räknat fel och undanhållit viktiga siffror. Ett fullständigt magplask var det.

Källa...
Citera
2020-04-16, 11:54
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
När man skummar igenom tråden är det lätt att få intrycket av att där finns ett flertal personer härinne som hoppas på höga siffror avseende smittade och avlidna på dagens presskonferens.

Fler som håller med?

Jag skulle bli överlycklig om rapporter, vittnesmål och statistik som visar på äldre som dör utan syrgas och morfin i ensamhet och tysthet och dumpas i nån isrink nånstans utan att ens ha fått en diagnos, nu skulle visa vara fel. För mig som är ekonomiskt oberoende och inte lever i tätbefolkad miljö kan det liksom vara skitsamma för personlig del eftersom det är liten chans att jag själv blir påverkad. Morsan har jag redan köpt skydd till och hon behöver inte handla i affären och har allting hon behöver. För min egen del så finns det ingen anledning att vara orolig. När spridningen når hit på allvar så kan jag stänga in mig och låta den blåsa förbi på nån månad.

Det som verkligen svider i mig dock är berättelser om hur äldre dör i svåra plågor och raderas från statistiken. Hur våra myndigheter med medborgarnas goda minne kan låta det ske. Så det känns som att jag iaf måste säga något. Om inte för annat, så för mitt eget samvetes skull. Om det jag tror händer de facto händer så vill inte jag vara den som bär med mig för resten av mitt liv att jag såg det ske och lät det ske utan att ens säga ett ord eller utan ens ett försök till protest.

Så näe, jag hoppas på låga siffror. Och allra helst låga siffror av rätt skäl och ihållande karaktär. Inte på siffror som byggs på dödsrosslen från ensamma och sårbara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Gosh!

Nu har Belgien flest döda per capita av alla länder.

(Borträknat låtsasstaterna Andorra och San Marino)

- Worldometers
Inget pjoskande med sjuklingar där kan man förmoda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Får en klump i magen när jag löser om den här vältränade idrottsmannen utan underliggande sjukdomar. Betyder att vem som helst kan råka riktigt illa ut.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/tidigare-blavitt-talang-sjuk-i-corona-da-borjade-helvetet-pa-riktigt/

Fast va? Han är ju vid liv? Kommer troligen återhämta sig?
Citera
2020-04-16, 11:58
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jaha, då har man fått svart på vitt hur det kommer att gå till:

VIKTIG INFORMATION

Det gäller antal döda och hur vi gör i Sverige. Nu har det kommit fram att i många Europeiska länder räknar man inte in de som dör på boenden men att man gör det i Sverige och därför har vi bättre statistik. Jag betvivlar dock starkt att man åtminstone fram till nu öht testat på boendena och därför inte registrerat döda som coronafall. Det påstås det från hyfsat trovärdiga källor men jag kan inte lägga fram belägg för det.

Jag kan däremot ganska bestämt säga att de som har ASIH (Avancerad Sjukvård I Hemmet) inte kommer att få komma till sjukhus om de blir sjuka i corona och därmed kommer de heller inte att testas. Dör de då hemma kommer de sålunda inte att registreras som coronafall. Det har jag fått som svar på direkta frågor till dem då jag har en mor som omfattas av ASIH.

Nu idag har jag dessutom fått reda på att detta omfattar även gamlingar med hemtjänst som inte har ASIH. Är de minsta förkylda kommer man att ha "coronasamtal" med dem. Det betyder rent krasst att man kommer att lägga upp en palliativ vårdplan i hemmet utifall de blir sjuka i corona.

Så ser läget ut i Sverige idag.

Kom ihåg detta när ni går till valurnan nästa gång!

Nypa salt här eftersom "anekdotiska bevis på internet" men det lutar tyvärr åt att det du säger stämmer och du är ju inte den enda som säger det dessutom...
Citera
2020-04-16, 11:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack! Trodde att han bara hade hotat med det eller funderade på att göra det.

Svårt att förstå varför någon skulle kritisera honom för sitt beslut.

”Hade WHO gjort sitt jobb för att få medicinska experter till Kina för att objektivt bedöma situationen på marken och granska Kinas brist på öppenhet, då kunde utbrottet ha stängts in vid sin källa och väldigt få hade dött”, sade Trump enligt CNN.

Beslutet är ett hårt slag för WHO som får 400-500 miljoner dollar av USA per år. Landet är den enskild största bidragstagaren. Kina som är världens näst största ekonomi stöttar organisationen med blott 40 miljoner dollar, enligt Donald Trump.

Gates med fru donerar 250 milj till WHO.
Citera
2020-04-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast va? Han är ju vid liv? Kommer troligen återhämta sig?

Om man lyssnar på hans berättelse så svävade han ju mellan liv och död. Är väl inte en så jäkla mysig upplevelse kan jag tänka mig. Ingenting jag vill vara med om själv och ligga där med dödsångest.
Citera
2020-04-16, 12:01
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Halleluja helt rätt.
Det viktigaste hade varit strikta regler kring ålderdomshem för de anställda och besöken.
Sverige har misslyckats med allt, ingen forskare kan säga att flockimmunitet fungerar ingen vet.
Ingen forskare vet något...
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Coronasmittade blir smittade igen och igen.
..men du kan såklart avgöra att "coronasmittade blir smittade igen och igen"
Ni i tråden som håller på så här. Att ni förkastar de som faktiskt är kunniga i ämnet och sen skriver upp era egna hobbyanalyser som sanning... Förstår ni inte hur pinsamma ni gör er?

Det går iaf att se en sak som regeringen misslyckats med när man är inne på flashback.
Utbildning och arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Fan vad pinsam nivå det är på många här inne.

"öhh jag har aldrig haft ett jobb och gick knappt ut grundskolan men jag tror jag vet mer om virus än virologer öhhh.."
Skärpning allt outbildat korkat slas i den här tråden. Sitt ner när de vuxna pratar. Ni är INTE kunnigare än experter och utbildade

Nån slags eloge till de sansade som ens orkar bemöta allt strunt här inne. Den här tråden kan bli den pinsammaste tråden 2020 på flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in