2020-04-16, 10:52
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Jag såg presskonferensen i sin helhet på CBS (tittar inte på CNN). Mike Pence, som enligt min mening hade varit en bättre president i ett sådant här läge, fick gå ut och rädda honom efteråt.

Kan förstå varför du tycker detta Nej det finns ingen bättre ledare för världen just nu än Trump tyvärr
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du bortser alltså från faktumet med mask, handskar plus handsprit? Sweet jesus vilken cherrypicking! Har du egen bondgård? Jag handlar max en gång per vecka numera, normalt sett handlar jag varje dag.

Du är ju en förnekare av rang, det är riktigt tröttsamt att se dina inlägg. Det vore ödets ironi om du slutar dina dagar i en respirator!

Nä inte alls, du menar att nån myndighet har rekommenderat mask och handskar när man handlar?

Att man ska sprita händerna när man kommit hem har jag hört talas om men inte att man ska ha handskar och mask på affären?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja man kan få mycket vätska i kroppen under en graviditet och det är helt normalt och betyder inte att man är överviktig p g a det!
Normalt ja, bra nej.
Att binda för mycket vätska i kroppen innebär en ökad belastning på hjärta och lungor.
Just detta är en nackdel om man får en allvarlig infektion.
Citera
2020-04-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
För skellettet.

Fungerar inte. Det behövs också D-vitamin, höga doser av C-vitamin i naturlig form (frukt) samt motion.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nedsövd i 4-5 veckor?? Det är väl extremt. Genomsnittstiden som jag har hört är 2 veckor.

Pallar ens kroppen ligga i narkos så länge?
Det känns ju som att patienten antingen borde ha dött eller tillfrisknat nu.
Man kan ligga i medicinsk coma längre än 4-5 veckor. Det är ju vanligt vid hjärnskador bl a.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Så tråkigt. Hoppas det går bra.

Alla dessa män som drabbas. Har förstått att det finns flera teorier varför män drabbas hårdare än kvinnor, men ingenting som är klargjort?
Min personliga teori är skillnad i basalmetabolism. Män har mer muskler (högre BMI) och kräver därför en högre mängd syre per tidsenhet för att hålla sig vid liv. Hjärtat får arbeta hårdare för att pumpa ut syre till kroppens vävnader.

Vill man leva länge, träna kondition. Vill man förkorta sitt liv, träna styrka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det är väldigt få nya rapporterade fall idag enligt regionernas egna hemsidor (och coronakartan.se, c19.se, osv). Brukar det vara så? Det bådar gott inför presskonferensen kl 14. Förmodligen kommer vi få bekräftat att vi är på kulmen.

IHME:s modell är förövrigt värdelös och bygger på att man räknar ut ett hypotetsikt R0 från data för alla länder genom multivariat regression med de restriktioner som de tolkar att länderna har infört som variabler.

Ja, det är ju två regioner som rapporterat. Tvärtemot vad du säger så rapporterade dessa två regioner (Kronoberg, Örebro) en ganska stor ökning av fall. Kronoberg gick från 111 till 122 och från 5 dödsfall till sju, medan örebro rapporterade från 453 rapporterade fall till 506 fall med noll döda.

D.v.s., ökning med 9% resp. 10,5%.

Vet inte om det är särskilt glada besked.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Snarare du "Hor-Ulla" som är efterbliven och inte kan läsa och tar saker ur kontext (antagligen med menningen att kunna trolla andra) är arrogant (Tegnell approves) och börjar direkt relativisera såsom vänsterns narcissister gjort i tråden med allt.

Visst är skribenten efterbliven. Tankade även bilen efteråt på Jet (våga vägra Ingo), där fanns handskar tillgängliga. Det var 4 andra bilar före mig, ingen använde handskar förutom jag!
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det handlar för mig främst om barnvaccinationsprogrammet, för när det gäller det tror jag att fördelarna för barnens utveckling av ett starkt immunsystem, när de får gå igenom den riktiga sjukdomen i stället, överväger. Jag tror dessutom på ett visst mått av "survival of the fittest" - alltså att det finns fördelar för arten och rasen om de barn som inte överlever t.ex. mässlingen - inte gör det. Detta senare är dock inte aktuellt när det gäller covid-19, eftersom nästan alla som dör är förbi den period då man fortplantar sig ändå.

Dessutom skrämmer det mig, när vissa vill ta till tvångsåtgärder eller mycket starka påtryckningar mot föräldrar som vägrar. Sådant vill vi inte ha i ett demokratiskt samhälle. Tvångskarantän och mötesförbud kan jag köpa i skarpt läge - men inte påtvingade kroppsliga ingrepp. Där går gränsen.

Nu skäller du upp i fel träd. Jag har (se ovan) ALDRIG sagt att någon ska tvingas att vaccinera sig. Jag är som sagt ganska mycket anti-vaxx i vanliga fall. När det gäller just corona tror jag dock att fördelarna med vaccin överväger nackdelarna (om det är någorlunda testat och säkert innan det kommer ut på marknaden - det får inte bli någon hafsprodukt igen). MEN den kroppsliga integriteten överväger fortfarande, precis som du skriver. Samhället får informera och uppmuntra, men inte tvinga eller ta till sanktioner som t.ex. indragna skol- eller dagisplatser eller bidrag (som en del länder gör med dom som vägrar barnvaccinationsprogrammet).
Vad du skriver är fullständigt galet.

Så du tycker man ska låta några barn dö för att rensa ut sådana som har svagt immunförsvar i unga år.

Sedan så barn få öva på att bli sjuka så de får bättre immunförsvar. Som om vaccin på något sätt ger ett sämre skydd än den riktiga sjukdomen.

Man ska inte heller kunna hålla föräldrar ansvariga när de orsaker sina barns död, invalidisering eller lidande i åkommor som enkelt kunde förhindras.

Med din logik så kan man ju helt hoppa över sjukvård.

Det naturliga urvalet inom arten är satt ur spel sedan länge. Skulle det fungera så skulle stort sett alla med glasögon svälta. Mänsklighetens dominans som art är ett resultat av att vi med intelligens kan skydda oss mot en stor uppsättning av dödliga hot som alla andra arter är helt försvarslösa mot.

Demokrati innebär att kollektivet kan besluta att du är helt galen och utsätter dina barn för fara. Därför så tvingar vi dig att följa kollektivets beslut med våld om det krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hopplöst dålig prognos. De utgår ifrån att Sverige bara har 79 IVA-platser i hela landet, och ingen social distansering alls.

Sweden hasn’t fulfilled any of the social distancing criteria, and the prognosis is based upon fulfilling three of those distancing criterias. Don’t know what they were thinking with the IVA beds, though.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
På vilket vis då? Att folk inte spritade händerna så han kunde se det?

De skall ha mask när de handlar så att de skyddar sin omgivning.
De skall ej ta med sig barn.
De skall endast handla 1 gång i veckan, online om det går.
De skall sprita sina händer före och efter de går in i butik.
De skall lämna sina snorungar hemma när de handlar, de skall ej med överhuvudtaget.
Citera
2020-04-16, 10:54
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Jag hörde en läkare sa att man är FULLT medveten och hör vad människor säger m.m.!
+ inga anhöriga får vara på plats.
Jag tror INTE att det är någon HIT

Usch. Någon skrev att det ligger tre barn på IVA. Antar att de inte får ha sina föräldrar hos sig. Fan vad hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in