2020-04-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
HAHAHA, du menar artikel att stiumulans paket har blivit försenat för att trump ville ha sitt namn på checken? Det är ju bevisat vara fake news, disinformation Du har verkligen blivit så lurad Covid-19 blåst helt enkelt hahaha

Nej det var inte det jag pratade om.
Citera
2020-04-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om man nekar alla äldre iva-sjukvård så är det klart att sjukvården hinner med, samtidigt som dessa får ligga och dö hemma. Men visst tycker du det är ok så får det stå för dig.
Tror du missförstår mig, detta har inget att göra med vad jag står för eller inte... Jag refererar bara till statistik, (https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona) där framgår tydligt att antalet nyinlagda per dag har planat ut (och vi för tillfället har kontroll på kurvan, utan överbelastad sjukvård). Det finns inget som tyder på utökad selektering ännu, dels skulle media uppmärksammat detta (enligt media finns fortfarande platser på IVA) dels borde medelålder för de som är nyinlagda ha minskat vilket inte skett de senaste månaderna. Däremot nekas nu liksom innan Coronapandemin äldre intensivvård och får därmed "ligga och dö hemma" (de flesta får dock palliativ vård) detta är inget unikt med Corona. Men de som dör på ålderdomshem pga av att vi inte lyckats skyddat dem mot corona är att ett separat problem. Det är däremot en skandal att kommuner i landet inte lyckats med ålderdomshem mot coronan.
Citera
2020-04-16, 10:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Det finns förmodligen inga andra länder i världen förutom Sverige där fullproppat med människor sitter på uteserveringar och även inomhus på restauranger och caféer. Detta beteende har sina konsekvenser. Nonchalansen bland en stor del av befolkningen är häpnadsväckande. Som om man fullkomligt skiter i konsekvenserna. Fruktansvärt oansvarigt.
Jag tror du överdriver föratt du är en bitter person. Jag har inte sett en enda överfull restaurang eller uteservering. Där jag rört mig här det varit extremt glest ned folk. Utom möjligtvis i matbutiker om jag inte kunnat handla på udda tider, där har det varit glest men inte extremt glest.
Citera
Medlem
Citat:
Om man nekar alla äldre iva-sjukvård så är det klart att sjukvården hinner med, samtidigt som dessa får ligga och dö hemma. Men visst tycker du det är ok så får det stå för dig.
Det är ju lustigt om man är bra på matte men ändå inte kan räkna ut det där. Sen är det lite oklart vilken av kurvorna FHM menar varje dag då dom säger att "den ser bra ut", "planar ut", "är flack" osv. Allt annat än att det ser allvarligt ut men det låter väl bra för gemene man som kanske ser en tangent utan lutning framför sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan tex jämföra med SCB:s siffror och titta på överdödligheten så ser du att det är som du skriver "dina idiotsiffror" som bara finns i ditt huvud.
Förstår egentligen inte varför jag eller någon annan svarar dig med dina fullkomligt vansinniga inlägg. Gå tillbaka en vecka eller 2 så ser du själv hur jävla fel du har hela tiden.
Har SCB:s siffror redan kommit till April! men dela med dig då så VitruvianskeMannen kan räkna om.
Citera
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske om man har det på händerna och petar den friske i ögonen, varför man nu skulle göra det.

Tänkte närmast på en som ex. jobbar inom vården och går från en som är smittad och har mot förmodan fått in viruset i luftvägarna och nyser av helt annan anledning, kanske damm eller allergi
eller har fått smitta på händer och matar en annan.
Citera
Medlem
Det har sagts tidigare men det är värt att upprepa och sprida till alla ni känner!
Om du upplever någon form av andningsproblem, även lätta, ligg/sov då på mage.

Fler och fler studier och olika läkare på IVA runt om i världen rapporterar att en så enkel sak som att lägga patienterna på mage minskar dödligheten avsevärt.

Det gäller inte bara på intensivvården, om Covid-19 sjuka ligger på mage minskar risken för att överhuvudtaget hamna på IVA.

https://www.nytimes.com/2020/04/14/nyregion/new-york-coronavirus.html
https://www.intelligentliving.co/lying-on-your-stomach-if-you-have-severe-covid-19-improves-breathing/
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2013/06/battre-att-ligga-pa-mage-for-patienter-med-svar-lungsvikt/
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Han sa ”Chloroquine, some say Hydroxychloroquine,”. Det är två olika saker med olika egenskaper. En vanlig människa förstår inte skillnaden och tycker det är sak samma. Men en läkare, kemist etc. hajar ju till. Han borde överlämna sådant här till experterna.

Som jag skrev i mitt svar till dig som du verkar ignonera så ja han sa kanske fel han rättade sig. Han twittrade ut vilka kombinationer som fungerar. Sen att de inte lyssnar och kör sin egna teori och bara kasta upp tabletter efter tabletter visar ju att dem läkarna inte använder sitt huvud till att tänka med. Som du själv säger, skulle inte dem hajat till om dosen då? De är ju trots allt läkare ... Sheep
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det är väl alla fall en indikation på att det inte är åt helvete fel, i alla fall. Men sen kan det säkert vara fem eller tio procent mer eller mindre, ändå.

Vet inte om det var Johan von Schreeb eller Jan Albert (blandar alltid ihop dem) som sa att det är sannolikt att efter det här är över så kommer dödstalen (jämfört med ett vanligt år) att minska, då många av de som dött nu var på fallrepet redan innan. Det vill säga att de kanske skulle dött inom ett halvår ändå, men att smittan gjort att en stor grupp av dessa gick bort väldigt snabbt.

2003 så bodde jag i Frankrike när det var en ohygglig värmebölja under sommaren. Frånvaron av luftkonditionering på många ålderdoms hem var en av faktorerna till att landet hade en överdödlighet under augusti detta år på 15 000. Men utslaget på hela året var siffrorna inte värre än vanligt. Det var så att sjuka åldringar helt enkelt dog ett par månader tidigare på grund av värmen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2003_European_heat_wave
Citera
2020-04-16, 10:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror du överdriver föratt du är en bitter person. Jag har inte sett en enda överfull restaurang eller uteservering. Där jag rört mig här det varit extremt glest ned folk. Utom möjligtvis i matbutiker om jag inte kunnat handla på udda tider, där har det varit glest men inte extremt glest.
"Jag har inte sett det, alltså finns det inte"
Citera
2020-04-16, 10:19
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Försöker ta Cred? Han har lite humor emot dem som i tre år försökt förgöra honom med Hatiskt retorik i alla kanaler och alla människor. Innan han blev president var han älskad av samma kanaler Med ett IQ över 80 kan man lätt se hur hela cirkusen håller på att balla ur, Först berätta demokraterna att viruset inte alls är farligt, nu helt plötsligt är det livsfarligt?

Han kallade det en bluff
Citera
2020-04-16, 10:19
Bannlyst
Rökare 14 gånger högre risk att bli allvarligt sjuka.

Gammal info jag vet. Men då är ju rökning betydligt värre än diabetes och höft blodtryck?

Då högt blodtryck ökar risken att insjukna rejält med 6%?

14 gånger större risk är ju ganska mycket mer än 6%? Snarare 1400% större risk? Eller är jag fel ute

https://tobaksfakta.se/rokare-drabbas-hardare-av-covid-19/
Citera
2020-04-16, 10:20
Medlem
Citat:
Precis så. Men det förutsätter ju att man testar som galningar, det finns kapacitet (privat) men staten vill inte, här ligger en hund begraven.

Ja, frånvaron av masstestning är också ett enormt frågetecken. Vi masstestar ju inte ens vårdpersonal.

Mycket vansinne har man sett i Sverige, men jag tror att dagens cirkus tar priset.

Vi har alltså en sk expert (Tengnell) som inte vet vad viruset är, men han tycker att det finns en nationell strategi iaf. Kurvan "planar ut" varje dag, samtidigt som den stiger.

När Sveriges dödstal och grannländernas inte alls lirar ihop, lyckas han förklara att det går bra ändå.

Vi kan inte skydda de gamla, vi kan inte masstesta befolkningen och vi kan inte masstesta vårdpersonalen.

Vi får "rekommendationer", men de är ju meningslösa om viruset sprids utan symptom.

Dessutom går kurvorna upp globalt, och Sverige har all anledning att följa resten av världen, både för att skydda oss svenskar och för att skydda resten av världen. Vi måste dra vårt strå till stacken och det gör vi inte nu.

Globalt går det inte bra alls. Vi har nu 120 000 döda på tre månader = 40 st 9/11-katastrofer.

Hur kan vi tro att vi ska kunna ha en isolerad strategi detta kaos?

Det är ju ett fruktansvärt tempo, trots hårda åtgärder i flera länder men fortfarande finns det svenskar som jämför coronaviruset med influensa. Vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in