2020-04-16, 10:00
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Så det borde vara rimligt att anta att ca 4000 personer har avlidit fram till igår i Corona.

Får jag be om en sak: Istället för att bara svara "ja men detta är ju dina idiotsiffror", eller "di sitter och hittar på", vänligen bemöt i sak och fakta inlägget ovan.
Du kan tex jämföra med SCB:s siffror och titta på överdödligheten så ser du att det är som du skriver "dina idiotsiffror" som bara finns i ditt huvud.
Förstår egentligen inte varför jag eller någon annan svarar dig med dina fullkomligt vansinniga inlägg. Gå tillbaka en vecka eller 2 så ser du själv hur jävla fel du har hela tiden.
Citera
2020-04-16, 10:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Innan du kan göra detta måste du definiera vilka som är sjuka. Och det dödstalet är då relevant för den definitionen inte för antalet smittade eller befolkningen. Som även har sina vetenskapligt legitima dödstal.
Nej.

Alla länder gör såhär för att räkna ut snitt, det är inte direkt något jag ensam kommit på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Menar du det som visades på TV mellan klockan 07:08 och 07:15. Dvs 68 minuter in?

Precis
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Det är väl toppen att det planar? Vad menar du?

Vad är det som planar? Dödsfallen ökar ju.
Citera
2020-04-16, 10:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror det var ngn härinne som hade kollat SCB och tyckte det verkade stämma väl för just den veckan de kollade (tror det var kanske förra veckans SCB). Så förhoppningsvis blir det ju rätt för det mesta, man hoppas ju det.

Ja det är väl alla fall en indikation på att det inte är åt helvete fel, i alla fall. Men sen kan det säkert vara fem eller tio procent mer eller mindre, ändå.

Vet inte om det var Johan von Schreeb eller Jan Albert (blandar alltid ihop dem) som sa att det är sannolikt att efter det här är över så kommer dödstalen (jämfört med ett vanligt år) att minska, då många av de som dött nu var på fallrepet redan innan. Det vill säga att de kanske skulle dött inom ett halvår ändå, men att smittan gjort att en stor grupp av dessa gick bort väldigt snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Det är så himla intressant. Jag skrev ett långt inlägg, med olika siffror och fakta, där jag redovisade för min bild av varför jag uppskattar att ca 4000 personer har avlidit i Sverige fram till nu:
a) 1203 i staplarna hittills
b) Om man bara kompenserar enkelt för den (erkända) eftersläpningen så får man ca 1900
c) SCB's tidiga data över överdödligheten visar på drygt dubbelt så många som FHMs ifyllda staplar, ger 4000

Och så bad jag uttryckligen folk att granska och kommentera mina siffror faktabaserat. Och vad får man? Ditt intetsägande inlägg ovan, som baseras på vad?
Var i SCB:s statistik hittar du dessa 4000 personer? Det är ju enormt mycket. Det dör normalt ungefär 5000/månad vid den här tiden på året, så 4000 extra på några veckor skulle ju sticka ut ganska rejält. Minst sagt.

Har det ens dött 4000 personer totalt i Sverige sedan sista veckan i mars?
Citera
Medlem
Citat:
Det är så himla intressant. Jag skrev ett långt inlägg, med olika siffror och fakta, där jag redovisade för min bild av varför jag uppskattar att ca 4000 personer har avlidit i Sverige fram till nu:
a) 1203 i staplarna hittills
b) Om man bara kompenserar enkelt för den (erkända) eftersläpningen så får man ca 1900
c) SCB's tidiga data över överdödligheten visar på drygt dubbelt så många som FHMs ifyllda staplar, ger 4000

Och så bad jag uttryckligen folk att granska och kommentera mina siffror faktabaserat. Och vad får man? Ditt intetsägande inlägg ovan, som baseras på vad?

Antar jag kring 80 döda/dag sedan 8:e April fram till 15:e April får jag runt 1500 döda med eftersläpningar.

Överdödligheten i SCBs statistik har jag svårt att värdera. Jämför jag med den enskilda låg-influensa-säsongen 2019, så får jag kring 50% över FHM för 23 mars-2:a April. Men skulle inte vilja dra några egentliga slutsatser utifrån det, känns väldigt statistiskt osäkert. Tidigare än 23:mars ser jag betydligt högre skillnad, om det är "brus", eller att man då lät mängder med Covid19 patienter dö otestade vet jag självfallet inte. Men skulle det vara det senare, så har man ju ändrat rutinerna sen dess och 50% är kanske ändå mer rättvisande.

Totalt får jag då en väldigt osäker dödssiffra på knappt 2300.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-16 kl. 10:05.
Citera
2020-04-16, 10:03
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vilket kan peka på att han menade hydroxychloroquine enbart och inte förstår skillnaden mellan att utelämna hydroxy eller så menade han båda. Men det är ju knappast 100% att han menade. Han sa: "chloroquine or as some people would say, hydroxychloroquine". Det är rätt uppenbart att han menar just hydroxychloroquine i mitt tycke.

Om du kan din kemi så vet du att en liten ändring av en molekyl förändrar dess egenskaper och vissa fall ( t ex O2/O3 ) väldigt mycket till något för oss farligt.

”some people say” hmm... en läkare eller kemist hade inte sagt så. Tro mig.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Käka du dina c-vitamintabletter och "boosta" ditt immunförsvar om du tror det hjälper. En annan helt magisk skyddsåtgärd är att äta en allsidig kost och hålla sig i god fysisk form, och medan du gör det får du gärna hänvisa till en enda publicerad studie där det bevisas att intag av C-vitamin för den utan dokumenterad brist har något att vinna på det kopplat till Corona.

Kan jätte gärna sprida flertal dokument som visar påverkan av c-vitamin gör för dina lymfocyter (vita blodkroppar)

Du vet om att vi ska ligga på runt 5-15 g dagligen av c-vitamin för att våra kroppar ska vara optimala?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Försöker hitta SCB's data över överdödligheten.... Har du en direktlänk till vart den finns?

Den finns här:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

I arket som går att tanka ner där.

Jag har jämfört dödligheten dag för dag 1/3 - 4/2 (efter 4/2 är data otillförlitlig på grund av eftersläpning). Har plottat skillnaden dag för dag 2020 med snittet 2015-2019. Du kan se resultatet i min signatur nedan. Som du ser så dog ca 18 personer färre än snittet som "baslinje", men från mitten på mars så sticker det brant uppåt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej.

Alla länder gör såhär för att räkna ut snitt, det är inte direkt något jag ensam kommit på.

Du måste väl för helvete förstå att det inte går att räkna så med bristfällig data? När det har sketts omfattande antikroppstester är läget såklart ett annat. Då kommer dödligheten även sjunka massivt från dagens felaktiga siffror.
Citera
2020-04-16, 10:04
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ja, är huvudet dumt får kroppen lida. Stockholmarmas nonchalans har sitt pris. Man får hoppas att polletten trillar ner så småningom så att dem fattar allvaret.

Ja, nu två från mitt kontor mellan 40-50 år som kämpar för sina liv på IVA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in