2020-04-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Att jag ska behöva bevisa dig varje jävla gång.
Du vet om att 80% av testerna som skickades ifrån WHO visade positivt även om det var negativt? Varför tror du USa slutat ge pengar till who? varför tror du att storbritiannien funderar på att sluta ge donation till WHo? för att de är så pass bra?

På denna sida kan du läsa den riktiga dödligheten...
https://www.statnews.com/2020/03/17/a-fiasco-in-the-making-as-the-coronavirus-pandemic-takes-hold-we-are-making-decisions-without-reliab le-data/

Hoppas vid GUD att båda länderna har stake nog att göra detta de funderar på.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kalle och Lisa får en covid-19-infektion, de stannar hemma och lider genom den tuffa infektionen.
Efter 14 dagar mår både Kalle och Lisa bra igen, de har inte sökt kvalificerad vård under sjukdomsperioden.

Kalle och Lisa är då två personer som haft en covid-19 infektion.

Detta scenario inträffar 1000 gånger i landet.
Nu har vi 2002 stycken sjukdomsfall som statistiken inte kan fånga in.

Fråga:
Hur påverkar detta den procentuella dödligheten i covid-19?
Den påverkar den inte ett dugg. Inte ett jota. Smittade är ointressant i sammanhanget. Tillfrisknade däremot är intressant.

Siffran för tillfrisknade har ju varit alldeles för låg, alldeles för länge i Sverige. Då är det ju bra att det är fler som tillfriskna än de som är med i statistiken.

Men någon sa för ett par veckor sen att Sverige borde ta efter Sydkoreas recept på framgång med bekämpning av Covid-19. Testa alla. När får vi testa oss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Här tänks inte alls om. Det beror ju på vilken sjukdom det gäller. Jag har aldrig varit emot vaccinering mot de sjukdomar som har hög (ellet rentav hundraprocentig) dödsrisk om man får dem, t.ex. stelkramp, difteri och rabies. Och inte heller har jag varit emot vaccination för gamla människor, mot t.ex. den årliga influensan eller pneumokocker.

Det handlar för mig främst om barnvaccinationsprogrammet, för när det gäller det tror jag att fördelarna för barnens utveckling av ett starkt immunsystem, när de får gå igenom den riktiga sjukdomen i stället, överväger. Jag tror dessutom på ett visst mått av "survival of the fittest" - alltså att det finns fördelar för arten och rasen om de barn som inte överlever t.ex. mässlingen - inte gör det. Detta senare är dock inte aktuellt när det gäller covid-19, eftersom nästan alla som dör är förbi den period då man fortplantar sig ändå.

Dessutom skrämmer det mig, när vissa vill ta till tvångsåtgärder eller mycket starka påtryckningar mot föräldrar som vägrar. Sådant vill vi inte ha i ett demokratiskt samhälle. Tvångskarantän och mötesförbud kan jag köpa i skarpt läge - men inte påtvingade kroppsliga ingrepp. Där går gränsen.

Nu skäller du upp i fel träd. Jag har (se ovan) ALDRIG sagt att någon ska tvingas att vaccinera sig. Jag är som sagt ganska mycket anti-vaxx i vanliga fall. När det gäller just corona tror jag dock att fördelarna med vaccin överväger nackdelarna (om det är någorlunda testat och säkert innan det kommer ut på marknaden - det får inte bli någon hafsprodukt igen). MEN den kroppsliga integriteten överväger fortfarande, precis som du skriver. Samhället får informera och uppmuntra, men inte tvinga eller ta till sanktioner som t.ex. indragna skol- eller dagisplatser eller bidrag (som en del länder gör med dom som vägrar barnvaccinationsprogrammet).

Det här var det sjukaste på länge (alltså delen om att det är bra för arten att vissa barn dör i mässling). Precis allt du säger om att vi/samhället måste skydda folk från att dö i corona har noll bäring hädanefter. Du värderar inte människoliv högt
Citera
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och här kan DU läsa att den RIKTIGA DÖDLIGHETEN ÄR ÖVER 10% - I JUST SVERIGE!

https://bnonews.com/index.php/2020/04/the-latest-coronavirus-cases/
Men din jävla nöt! Sverige har ett enormt mörkertal när det gäller smittade. Vet flera som varit in på akuten med klara symptom men dom testas inte om dom inte behöver läggas in. Så det enda den där länken säger är att 10% av dom som hamnar på sjukhus för...
Citera
2020-04-16, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja eller möjligtvis i Stalin-Sverige

Neeeeeeej va säger du???? Du är en landsförrädare om du säger så!!!!!!
Du får inte gå emot ditt eget laaaaaaand!!
Vill du motarbeta dina landsmän???
Vi måste hålla ihop vi svenskar!
Vi tar ju hand om varaaaandra!
Ta ANSVAR! Hälsa inte på gamlingar! Eller gör det bara om du är ganska säker på att du INTE är sjuk.
Ha förtoende för våra experter! De vet sin sak!
Allelujah

By Kim Jong-Löfven
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mängder av svensk företag är fortfarande igång. Sverige lever inte på restauranger, biografer och hotell. Vi lever på tillverkningsindustri och serviceföretag. Vid karantän stängs företagen ner mycket mer.

Vi lever inte på som vanligt. Bara en tokstolle tror vi lever på sin vanligt
Så pubar och bibliotek kan lika gärna stänga då, tycker du? Bara industrin är igång?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tack!

Du är både mer pedagogisk än mig, och har ett större tålamod.
Är du möjligen lärare?
Nej, inte lärare. Men van att hantera situationer där pedagogik behövs för att nå fram...
Citera
Medlem
Citat:
Den påverkar den inte ett dugg. Inte ett jota. Smittade är ointressant i sammanhanget. Tillfrisknade däremot är intressant.

I en enda mening lyckades du motsäga dig själv. Ser du verkligen inte det själv?
Citera
Medlem
https://www.svtplay.se/video/24909852/morgonstudion/morgonstudion-16-apr-06-00-2

Mellan klocka 07:08 och 07:15

titta på det och diskutera
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Och här kan DU läsa att den RIKTIGA DÖDLIGHETEN ÄR ÖVER 10% - I JUST SVERIGE!

https://bnonews.com/index.php/2020/04/the-latest-coronavirus-cases/

Onödigt att ens försöka förklarar för dig, känns som du tillhör kretsen som blivit hjärntvättad att lita på stora nyhetskanaler. BNO leftbaised, som ägs utav större företag? Har du sökt vilka som äger dessa tidningar? Att söka upp vem som är arbetsgivaren kan lätt ge svar på vilka som styr.. Men lycka till, Ta vaccin och hoppas på det bästa En månad till sen är denna cirkus slut
Citera
2020-04-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Debaufre
Denna undersökning kanske redan är postad, jag har inte hunnit läsa hela tråden.

Från Nejm. En undersökning om aktuellt virus i aerosol och på ytor.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973
Tack, förstår att du inte läst det upptaderade "arbetet". Gammal info av någon praktikant!
Citera
2020-04-16, 09:28
Medlem
Citat:

Siffran för tillfrisknade har ju varit alldeles för låg, alldeles för länge i Sverige. Då är det ju bra att det är fler som tillfriskna än de som är med i statistiken.

Men någon sa för ett par veckor sen att Sverige borde ta efter Sydkoreas recept på framgång med bekämpning av Covid-19. Testa alla. När får vi testa oss?

Men för helvete!
Lisa och Kalle kommer ju inte bekräftas som friska heller, då de aldrig varit officiellt sjuka.
Fattar du inte hur dum du framstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in