2020-04-16, 06:08
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Problemet med covid är egrntligen inte att några få, extremt fp, unga friska blir sjuka eller avlider, sådant händer precis hela tiden, blodproppar, strokes, kroppspulsådern som brister, hjärtinfarkter och annat. Shit happens.

Problemet med covid ör att det ör extremt smittsamt och du är smittsam under en period av nästan en vecka och typ 80% märker det inte.
Det gör att många fler riskerar att bli sjuka och trycket på vården blir ohållbart över tid och då blir det skit för samhället. Allting hänger ihop.

Bakom varje dödsfall finns en tragik, det är inte det, men de enskilda dödsfallen är inte problemet med lite perspektiv.

Som sagt, det är tid att vi blir våra egna doktorer. Det finns mängder med information att hitta på nätet, mängder av forskning osv. Jag har tappat förtroende för läkarvården när jag fick information att läkare ägs till 98% av läkemedelsföretag
Citera
2020-04-16, 06:09
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du länkar till den ursprungliga franska studien som har blivit falsifierad i multipla studier. Jag kan lätt länka till ett tiotal som säger det motsatta. Inte nog med det, de säger också att förutom att det inte har någon effekt så ger de i vissa fall rent livsfarliga biverkningar och man har fått avbryta försöken helt enkelt:

Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
This observational study consisting on a follow up of 181 patients hospitalized University hospitals at Paris for #COVID19 pneumonia shows no difference in efficacy of Hydroxychloroquine (HCQ) 600 mg/day versus non-HCQ group

Thread

https://medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.10.20060699v1
/.../
From 181 patients

84 HCQ group and 97 non HCQ group.
Both groups comparable

Outcomes:

20% HCQ group -> ICU admission or died vs 22% non HCQ group
27% HCQ group -> ARDS vs 24% non HCQ group
Safety

From HCQ group 8 (9.5%) had ECG modifications -> discontinuation of HCQ with 7 with QTc > 60 ms

Conclusion: While this is not a RCT, HCQ doesn't seem to improve #COVID19 pneumonia in this multi centric study. Will see with additional data but HCQ doesn't look promising
https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1250031085922050049?s=20

Du ger mig en twitter länk? Det är som att jag skapar ett konto och skriver lite sen ska det vara sant? Jag litar mer på FDA, CDA och trump än en 10k följare konto på twitter
Citera
2020-04-16, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Fan också! Nu va man inne på Facebook-gruppen "Vi stöttar Anders Tegnell och FoHM" igen.

Har ett litet behov av att gå in där och läsa ibland fastän det alltid slutar med illamående. Ungefär som det sjuka behovet vissa har av att se på gore-videos där folk dör. Det slutar alltid med ångest och illamående.

Det kan vara den sjukaste sekt jag någonsin sett i Sverige. Jehovas vittnen kan man i alla fall prata och utbyta filosofier med. Scientologin ligger kanske i paritet med denna Facebook-grupp.

Oj vad nyfiken jag blev nu! Men jag ska nog avhålla mig från att gå in, mår redan ganska illa av hela situationen så vill inte göra det värre...
Kanske du bara kan ge ngt litet exempel här på vad som sägs där? Inte mkt, bara ngt litet citat eller så.. så man får sin gore-dos... Blä.
Citera
2020-04-16, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Sverige har missat de som inte finns registrerade som smittade av covid-19 (inte blivit testade), men som likväl dött i corona hemmavid, på boende eller ålderdomshem.
Ett sannolikt fall:
– Sedan är det ytterligare en person som avlidit med misstänkt covid-19, men där valde man att inte testa. Så att det är med största sannolikhet tre personer som avlidit, men två av dem är konstaterade, säger Magnus Lublin, socialchef på Upplands Väsby kommun.
https://mitti.se/nyheter/corona-aldreboende-bekraftade/?omrade=upplandsvasby
Citera
2020-04-16, 06:11
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ska man vara ärlig så var det kinesiska läkare som först såg hydroxiklorokin kunde hjälpa patienter med COVID-19.

Vart i min text påstår jag att någon är först? Jag påstod att Trump nämde hade någon annan berättat att det var han som berättade att det är game changer hade inte alla dessa fake grejer hänt Som sagt, blir jag smittad och bli dålig, vilket jag anser är sån liten chans att jag har större chans att bli påkörd utav en bil när jag hämtar posten.
Citera
2020-04-16, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag gillar dig och din akutfru, så är det bara
<3
Citera
2020-04-16, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vart i min text påstår jag att någon är först? Jag påstod att Trump nämde hade någon annan berättat att det var han som berättade att det är game changer hade inte alla dessa fake grejer hänt Som sagt, blir jag smittad och bli dålig, vilket jag anser är sån liten chans att jag har större chans att bli påkörd utav en bil när jag hämtar posten.
Nja det är nog ingen speländrare. Bland annat är det viktigt att komma igång tidigt i infektionsförloppet med behandlingen och inte alla patienter verkar ha haft samma goda effekt som andra.
Citera
2020-04-16, 06:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nä dricker du en brustablett (innehåller även kemiska föreningar) försvinner c-vitaminet ur din kropp efter ca två timmar. Dricker du tex askorbinsyra (ren c-vitamin) tex 0.5-0.8g i 1 liter vatten fördelat över några timmar blir effekten betydligt bättre. Vad kostar ett rör och hur länge räcker det? Jag köpte ren askorbin syra 1kg för 120kr vilket jag har använt i två månader varje dag och jag har minst halva kvar
Jag antar att du förstår skillnaden på vatten- och fettlösliga vitaminer?
Citera
2020-04-16, 06:20
Medlem
arbetets avatar
Det här visste vi. Nu hoppas man att någon tar och gör en riktig genomlysning av situationen i Sverige:

Flera länder missar corona-dödsfall på äldreboenden
Antalet döda i Europa och USA i Covid 19 är betydligt högre än vad som rapporterats. En orsak, visar Ekots kartläggning är att många länder missar många dödsfall från äldreboenden.

Ekot har kartlagt hur myndigheter i olika länder rapporterar sina dödsfall. Det visar sig att i flera länder bygger rapporteringen i huvudsak på dödsfall som inträffat på sjukhus. De som dör på äldreboenden finns ofta inte med i statistiken. Det rör sig troligen om många tusen människor.

Sverige är ett av länderna som rapporterar in dödsfall även från äldreboenden. När man i Stockholm gick igenom dödsfallen förra veckan visade det sig att en tredjedel av dödsfallen kom från äldreboenden.

I Belgien som räknar med även de som inte hunnit testas innan de dör men som misstänks ha burit på coronasmitta kommer nära hälften av dödsfallen från äldreboenden.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068

Man kan inte registrera döda som COVID19 om man inte testar:

Långt fler svenskar kan ha dött av corona
Professor: De som avlider hemma ingår inte i statistiken

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona
Citera
2020-04-16, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Inte lika insatta som sekten på Flashback?

Inte för att vara sån nu, men du vet att sekter brukar nog vanligtvis vara mer inne på det här med att folk ska dö för en sak/en person/ en gud/ en strategi osv. De du kallar "flashbacksekten" protesterar ju och vill istället rädda liv. Så det blev lite fel i din liknelse där. Den facebooksidan han talar om, så gissar jag däremot att många där är okej med att folk ska dö för att uppnå "flockimmunitet". Det om ngt är väl isf mer likt en sekt...

Flockimmunitet = flockmentalitet, säger jag.
Citera
2020-04-16, 06:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du ger mig en twitter länk? Det är som att jag skapar ett konto och skriver lite sen ska det vara sant? Jag litar mer på FDA, CDA och trump än en 10k följare konto på twitter
Nej, jag ger dig en länk till en studie:
No evidence of clinical efficacy of hydroxychloroquine in patients hospitalized for COVID-19 infection with oxygen requirement: results of a study using routinely collected data to emulate a target trial
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.10.20060699v1
Citera
2020-04-16, 06:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Haha, jag visste redan om allt om C-vitamin, d-vitamin sedan snart 8 veckor sen. Jag har sen nyår legat på 5000 IE (100mg) D-vitamin per dag. 15 g c-vitamin per dag för att bygga upp ett ordentligt immunförsvar
Du kan dö om du får förmycket D-vitamin. Att ta mängder med de fettlösliga vitaminerna riskerar att förgifta dig, med svåra verkningar till följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in