2020-04-15, 23:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Länder kommer nog inte låsa in folk så länge. De börjar ju redan släppa på restriktioner. Utan att läget ser så mycket bättre ut. Det funkar inte att ha sådana hårda restriktioner särskilt länge.

Det är ju uppenbart att låsa-in-folk-metoden inte funkar över huvud taget när det handlar om virusspridning. Trots Kinas kommunist-röverier spreds smittan till hela världen på bara någon månad. Jag tror inte vi hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra det här. Naturen har sin gång och vi åker bara med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
https://www.youtube.com/watch?v=uGHB6358P7o

Dr John tar en titt på Sverige igen - 21:00

Håller ni fortfarande på och hänvisar till syster John?
Allvarligt alltså, har ni så dåliga källor för informationsinhämtning, att ni kollar på en random snubbe som sitter med utskrifter vid sitt köksbord?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo det är klart att det sprids i skolmiljö (jag var ironisk såklart)

Fetning 1: Fast antal barn som träffar varandra blir betydligt mindre. Man umgås normalt i mindre mer statiska grupper privat.
Fetning 2: Jag bor också mitt i smeten. Senaste veckan har jag hört om 2 personer (bekantas bekanta) som har hamnat på IVA. En drygt 50 år och en drygt 70. Läskigt som f_n...
Att det kan vara så olika. Hoppas de repar sig.

Det kan ligga i något att umgänget blir annorlunda, men jag tror att mycket av effekten av skolstängning ändå går förlorad av umgänge utanför skolan. Viruset kommer fortfarande att korsa mellan familjer.
Citera
2020-04-15, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Kraschad ekonomi kan leda till hur mycket olyckliga slut som helst.

Ja, utmattning, långvarig isolering och en fullständigt kraschad ekonomi tror jag skulle göra betydligt mycket mer skada än covid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så länge det inte beror på hårdare selektering för att släppas in till IVA så är det såklart ett mycket bra tecken.

Finns det tillgänglig statistik på åldern på de som skrivs in på IVA?
Det hade varit mycket intressant att se om medelåldern har sjunkit senaste veckorna.
I så fall vore det ett mycket illavarslande tecken.

Om jag inte minns fel, så har medelåldern sjunkit med 0,4 år på några veckor.
Medianen fortfarande 61 sedan länge.

Med reservation för att jag minns fel.
Citera
Medlem
Hört rykten om att det endast kommer vara 50-78 dödsfall imorgon.
Citera
2020-04-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Smittan finns tydligen i Dharavislummen, det är en miljon trashankar utan tillgång till rent vatten. Folk som skiter utanför dörröppningen till plåtskjulet de kallar hem, att detta blir en total katastrof ser för mig helt oundvikligt ut.

Ja jag läste på CNN för några dar sen att läkarna var oroliga för slummen i Bombay, då de bor så väldigt trångt. När det var några få fall då, så hade de spärrat av hela områden i slummen för att försöka hindra spridning.

De hade även satt ngn slags lockdown i landet och byggt ut sjukvårdsplatser. Men det är nog extremt svårt att hindra spridning med en sådan fattigdom och trångboddhet. Heder att landets ledning åtminstone har gjort försök att begränsa där men ja, jag fruktar att det kan bli illa i Indien. Håller tummarna för dem dock. Och för alla länder, men det känns väldigt sorgligt just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är ju uppenbart att låsa-in-folk-metoden inte funkar över huvud taget när det handlar om virusspridning. Trots Kinas kommunist-röverier spreds smittan till hela världen på bara någon månad. Jag tror inte vi hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra det här. Naturen har sin gång och vi åker bara med.

Med vaccin kan vi lura naturen lite. Och med en sjukvård som hinner med så kan det räddas liv. Det är väl det som kan göras.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Trist att du skojar om en sjukdom bara för att den drabbar män mer.
Män som saknar självförsvarsinstinkt är inget att spara på. Vill man inte smittas får man vidta åtgärder, det är inget att böla över som om det vore en jämlikhetsfråga.

Citat:
Hard times create strong men.
Strong men create good times.
Good times create feministpojkar och glitterbögar.
Feministpojkar och glitterbögar create hard times.

Enbart veklingar skyller på kvinnorna.
Citera
2020-04-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallaghers
Vi har alltså fler döda i Sverige än resterande Norden tillsammans?

Trygg man känner sig med strategin...
Ja strategin har ju inte direkt känns optimal. Redan från start så verkade den unken. Nu hoppas jag den domedagsprofet jag är att vi klarar ut det här ändå utanbatt det går helt överstyr
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
De har lyckats döda smittan på ett imponerande sätt. Allt det andra som du nämner står jag såklart inte bakom.

Kan man inte berömma ett land för deras smittbekämpning och vara emot allt det andra som du nämner?

Kina är ett äckligt land förövrigt.
Jo, det kan man. Jag ogillade bara att du nämnde exemplariskt och Kina i coronasammanhang då jag tycker dom verkligen förtjänar all möjlig skit dom kan få

Frågan är dock vidare hur länge man kan ha en sådan effektiv nedstängning som t ex Kina haft utan att det får enorma ekonomiska konsekvenser. Jag är glad att inte Sverige är där än. Endast framtiden kan utvisa vem som gör rätt, men efter lång tid med corona i Sverige så håller fortfarande sjukvården. Flera sa att vi skulle ha kaos liknande Italien idag och så ser det inte ut.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
De har lyckats döda smittan på ett imponerande sätt. Allt det andra som du nämner står jag såklart inte bakom.

Kan man inte berömma ett land för deras smittbekämpning och vara emot allt det andra som du nämner?

Kina är ett äckligt land förövrigt.

Vilken smittbekämpning talar du om? Smittan spreds ju till hela världen på bara någon månad. Deras kommunist-taktik var bara ett spel för gallerierna och gjorde absolut ZERO för att förhindra smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in