2020-04-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Käften din jävla kommunistfitta! Hagamannen är INTE värd lika mycket som min dotter ditt förbannade PK-as. Du kan verkligen dra åt helvette med dina satans floskler. Det är sådana som du som är orsaken till varför det går åt helvette för oss just nu.

Oj, jag får be om ursäkt men jag förstår överhuvudtaget inte någonting vad ditt utbrott är baserat på? Att jag tycker det är tråkigt att inte kunna lyssna på radio på väg till mitt jobb med en, för mig, bra radiopratare.

Om det gör dig så upprörd borde du nog kolla upp känslorna på någotvis :/ verkar inte riktigt sunt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Satte mig ner och kvantifierade eftersläpningen hittills:
https://imgur.com/a/pYn5vQ1

Kolumnen WM är de siffror worldofmeters presenterade för varje dag som varit. FHM är de värden FHM presenterade idag för motsvarande dag.

Först dag för dag, sedan även kolumner med ackumulerat antal vid den dagen. Sist den procentuella skillnaden mellan FHMs siffror idag och worldofmeters siffror dagen det begav sig.

Vid dagens uppdatering var det betydande revideringar av dödsfallen så långt tillbaka som 6:e april, och det datumet har jag markerat i både tabeller och figurer, efter det kan man fortfarande förvänta sig att de behöver revidera upp antalet dödsfall.
Ser man till de värden FHM presenterade idag var det fram till 6:e april 732 dödsfall, jämfört med de totalt 477 som hade rapporterats den dagen. Eller drygt 50% fler fall då eftersläpningen kommit ikapp.

Precis. Har noterat detsamma.
Värsta diffen är i slutet av mars, då korrigerad total är minst 100% större än rapporterat total.
Det är även osannolikt att vi toppade den 8/4 på 90 pers, och sedan föll ner till 50 eller mindre pers dagarna efter.
Tyvärr är eftersläpningen inte bara över helger. Den ligger minst en vecka bakåt.
Vilket gör det Väldigt svårt att förstå att någon kan påstå något om trenden baserat på den senaste veckans data.
Så, om en vecka vet vi om trenden är fortsatt stigande eller om den sjunker...för idag.

Mtp att antal testade är något bristfälligt, så är faktiskt döda/dag datat relevant för att förstå tillväxtfaktorn för antalet smittade. Dvs om dödligheten är konstant x % av de smittade, så blir ju tillväxtfaktorn för döda/dag samma som tillväxtfaktorn för antalet smittade/dag.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Medelåldern för svenskar som dör i covid är 82 år, exakt samma som Sveriges medellivslängd!

Gå ut då och "flocka loss", och dela med dig av gåvan till de i din släkt som är under 82 då !

Lev som du lär.
Citera
Medlem
Adam, jag minns honom som en hängiven FBK-supporter.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This won’t load on my phone. I remember 25%, what is the number now?
Look herr man: https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Excel
Citera
2020-04-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Adam 💔

Nej, jag kände honom inte. Nej, ingen människa är mer värd än någon annan. MEN. Jag kommer sakna honom på morgonradion på morgonen. Han var allmänbildad och underhållande. Alla tankar till hans familj!

Corona är värre än allt vi tidigare sett, har svårt att tro att en man som han skulle stryka med pga influensa.

Fy.

Känner mig sorgsen. Vila i frid.

Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Käften din jävla kommunistfitta! Hagamannen är INTE värd lika mycket som min dotter ditt förbannade PK-as. Du kan verkligen dra åt helvette med dina satans floskler. Det är sådana som du som är orsaken till varför det går åt helvette för oss just nu.

Ahahhahahahahajah så jävla rätt!!!!

Och till du som är så ängsligt och skitnödigt PK- du hade inte behövt säga att alla är lika värda det hade räckt med: "Fyfan va tråkigt att Alsing dog, han kändes så genomgod och folklig" ❤️❤️❤️

Med det sagt är jag också riktigt ledsen över detta...
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Blir inte förvånad om det kommer kompletterande uppgifter om Alsings sjukdomsbild. Men det kan också vara så att de lägger locket på och då får vi aldrig veta.

Jag försöker verkligen begripa varför vissa klarar sig galant och andra dör.
Läser nästan varje dag om 70-80-åringar med viss sjukdomsbild på Facebook som klarar sig efter en tid på sjukhus. Och så dör någon som Adam Alsing som är 20-30 år yngre, till synes helt frisk.

Jag fattar fan inte.

Bara för att man går från överviktig till normalviktig när man är 51 behöver det inte betyda att man helt plötsligt är i tipp topp form. Adam Alsing tycker jag påminner en hel del om Uffe Larsson som dog när han var 53 år.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
5 miljoner svenskar smittade till sommaren och gruppimmuniteten börjar.

Nix. Senaste rönen säger 82% för flockimmunitet.

Missar målet med 3,5 miljoner...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
https://i.insider.com/5e81f6460c2a6261b1771b05?width=700&format=jpeg&aut o=webp

Läskigt... vart är Sveriges motsvarighet 🙄 vi ligger väl egentligen före usa... men men. Det kommer nog. Inom sinomtid, den som lever får se har aldrig känts mer rätt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull
Studie från Uppsala menar att dödsiffran efter Tegnells statsstyrda (legala) folkmord på äldre och sjuka (med inslag av friska i alla åldrar) kan ligga på 52 och 183 tusen döda i slutändan.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf[/b]

Absoluta tal spelar ingen roll. Bara kurvan är flack hela vägen har vi lyckats. Allt går att lösa med eftersläpning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Med förhoppning om att inte försvinna i bruset skriver jag denna fråga:

Vad tror man om sommaren och värmen, kommer den att minska spridning? Vet att den teorin diskuterades för ett tag sen. Obs. Jag vet att covid 19 finns i flera varma länder just nu , men tänker mer på när samtliga länder på jorden är över låt säga 20°.

Spanien och Italien hade redan 20 grader och sol när det bröt ut i respektive land så om något om man ska tyda så lär det inte bli bättre utan värre...
Citera
2020-04-15, 20:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
För den nyfikne:

"NY PROGNOS: Mellan 52 och 183 tusen svenskar kommer att dö av corona"

https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

183000 döda i Sverige i mitten av maj, ja det är ju en seriös modellering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in