2020-04-15, 17:59
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Chanser för att viruset ska vara elakare verkar inte vara så stora. De har tittat på tre mutationer som de hade uppmärksammat hittills och alla verkar gå mot den mildare varianten. Ju fler i världen (och i Sverige) som blir immuna desto svagare kommer virus förhoppningen att bli...
De får hoppas att folk blir immuna då. Som det är nu säger man så här. Alla andra coronavirus brukar bete sig så. Man vet inte. För tidigt att säga ännu.
Då kan man heller inte utgå från att inte en fjärde mutation tillkommer.
Läst någonstans att är virus för farligt försvinner det plötsligt.

Vi får ju hoppas att det blir ett "snällt" influensaliknande virus och att vaccin tas fram som ges till riskgrupper.
Citera
2020-04-15, 18:00
Medlem
FHM har talat om "ljusning" sedan innan vi ens fick in viruset i landet. Jag vill tro att de har rätt denna gång men jag kan inte fatta hur någon kan ha förtroende för de efter att ha haft konstant fel i ett kvartal.
Har ni någon personlig connection med Tegnell? Eller varför detta helhjärtade försvarande?
Han är säkert jättefin. Men han har konstant fel och denna "ljusning" de "tycker sig se" nu kommer ju såklart inte heller ske.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Tycker det är smickrade att folk sitter dygnet runt för att försöka förminska åsikter hos andra och för att sedan tro att det det skulle göra en större skillnad i det stora hela

Det visar ju att det finns en extrem desperation hos en del människor där vissa inte klarar av att förstå verkligheten så man hamnar i en väldigt grov förnekelse fas.

Det är vad man har sett under de veckor man har spenderat i denna tråd.

När det var 8 stycken döda så skrek man att det blir bättre och det är snart över.

5 veckor senare säger man samma sak fast det har eskalerat som satan.

Underhållande
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just detta är det sjukaste jag har läst:

Och trots protester och debattartiklar har vi mangrant slutit upp bakom strategin som gör att Sverige, i april 2020, är det friaste landet på planeten.

Det har alltså blivit någon sorts fråga om "frihet". Vad fan! Vilket land på jorden skulle lätt kunna utropa sig till "det friaste landet" genom att strunta i alla åtgärder för att begränsa spridningen av Corona-pandemin. Det är så dumt skrivet så det måste slå alla rekord!

Så oerhört egoistiskt och korttänkt av dessa "frihetsivrare". Det man frågar sig är vad de menar med frihet. Frihet till vad? I detta fallet måste det vara friheten att genom korttänkthet ta livet av diverse medmänniskor. Medmänniskor för vars skull vi för en tid borde offrat vår frihet att göra precis som vi själva vill och istället tänkt lite utanför oss själva. Det värsta är att den här dåren på Expressen anser att "vi" mangrant slutit upp bakom den nuvarande strategin. En mediarepresentant som kritiskt ska granska makten är i själva verket etablissemangets verktyg. Det är illa, mycket illa.
Citera
2020-04-15, 18:01
Medlem
Skyddsstopp på äldreboende- ja det händer nytt varje dag!
Men såklart personalen måste ju vara väl skyddade för att kunna utföra sina uppgifter..
Citera
2020-04-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har en känsla av att du själv helt kallt räknar med att överleva. Skit samma i de som dör för de är ju ändå losers, eller hur?

Är ganska säker på att jag redan haft det, var mindre trevligt men efter omständigheterna klarade jag mig rätt ok.

Jag ser verkligen inte de som dör som losers, självklart är det en tragedi med ett enda dödsfall.
Men fakta är att folk kommer att avlida, hur man än gör kommer det att inträffa.

Men det kommer också en tid när vi är över detta och då måste världen gå vidare.

Knäckfrågan är hur man kommer över till den sidan med minsta möjliga förluster för oavsett hur vi gör kommer priset bli högt. Både humanitärt men även ekonomiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du har rätt! Låt alla företag gå under så vi kan leva i misär dom närmaste 10-20 åren. Det kommer säkerligen inte resultera i oerhörda mängder dödsfall....

Du kan fixa och trixa hur mycket du vill- i en pandemi klarar sig inte ekonomin vad man än gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Till hösten kanske viruset blivit "elakare" och ger sig på nästa åldersgrupp. Jag är mest rädd för att det blir så.
Det kommer tillbaka i höst det vågar jag påstå, men det kan ju i och för sig hålla på att flocka runt hela sommaren i Sverige och dö människor resten av året i covid-19

viruset kanske har en strategi som blåser oss alla
nu fokuserar det på 80-plussarna i första hand
till hösten ger det sig på dem mellan 50-79
nästa vår riktar det in sig på dem mellan 20-49
hösten därpå skövlar det dem mellan 0-19
oj oj hur ska det gå
Citera
2020-04-15, 18:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Då kan vi bara konstatera att vi ser på saker från helt olika sidor och bli eniga på att vi inte ær eniga...
Finns inte så mycket att se, bara konstaterar fakta, Danmark är minst dubbelt så hårt drabbat som Sverige och nu kommer spridningen öka lavinartat i Danmark vad det verkar då de verkar tycka faran är över.
Citera
2020-04-15, 18:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför stänga skolorna nu? Känns helt meningslöst.

Det skrev jag ju. För att kväva den sista glöden på en gång. Skolstängning gör STOR skillnad där - massor av sociala interaktioner försvinner i ett slag. Tänk på att barnen rör sig i fler miljöer än skolan. De åker buss till och från skolan, går i affärer, badar i simhallen, och är naturligtvis hemma med sina föräldrar och syskon. Vissa har kvar sin fotbollsträning, sina pianolektioner...

Stäng skolor, lägg på hårda restriktioner för såväl vuxna som barn, typ att man bara får träffa EN person utanför sitt eget hushåll, och endast ute i friska luften. Då är den sista smittan kvävd efter tre veckor. Små uppblossningar efter det kan man klara med smittspårning. Men gränserna måste förstås hållas slutna och kontrollerade, så att vi inte får in det igen...
Citera
2020-04-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Och vänta bara till andra vågen i höst, då minsann kommer folk att dö som flugor, och tredje..

I höst kommer det att finnas etablerad medicin som har hunnit testas för covid-19 med framgång, och sjukvården kommer i höst att ha ännu högre beredskap än det har idag. Så nej, fler kommer nog kunna räddas i höst.
Citera
2020-04-15, 18:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Kurvan får inte plattas ut alltför mycket om vi ska kunna uppnå folkimmunitet inom rimlig tid.

Samtidigt så får smittspridningen inte gå för snabbt heller. Sjukvården och samhället i övrigt måste hinna anpassa sig. Dessutom: vid en väldigt snabb smittspridning så riskerar hela befolkningen att smittas. Det är det som t.ex håller på att hända i delstaten New York.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in