2020-04-15, 16:29
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Förnekarna när det finns 10 tusen döda i covid-19:
"Men du ser inte? Är du dum? Det är en TYDLIG flack kurva. Det värsta är över. Jag tycker man ska återgå till det normala nu. Yeah".

Förnekarna när det finns 20 tusen döda i covid-19:
"Men du ser inte? Är du dum? Det är en TYDLIG flack kurva. Det värsta är över. Jag tycker man ska återgå till det normala nu. Yeah".

Förnekarna när det finns 40 tusen döda i covid-19:

Förnekarna när det finns 80 tusen döda i covid-19:
Förutom att vissa av dom under resans gång skäms och sticker svansen mellan benen och kryper tillbaka under den sten de kom från.
Citera
2020-04-15, 16:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Krisen är snart över, dödstalen har platåat, Volvo öppnar igen, Stockholm uppnår snart flockimmunitet, övriga länder börjar tillämpa Tegnell-strategin

Efter 18 inlägg på Flashback har jag väldigt svårt att ta dig på allvar och anse att du är seriös. Volvo är ju beroende av en massa delar som tillverkas världen över för att sätta ihop sina bilar och jag tror att det kan bli svårt att få hit dessa delar...........
Citera
2020-04-15, 16:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
https://www.svt.se/nyheter/dodstalen-skjuter-i-hojden?cmpid=del:fb:20200415:dodstalen-skjuter-i-hojden:nyh:lp

Alla borde läsa den där artikeln:

Citat:
Ovanligt många dödsfall första veckan i april

Ovanligt många dog under första veckan i april i år, enligt preliminär statistik från SCB. Särskilt Stockholm och Södermanland – ett par av de värst coronadrabbade regionerna – har betydligt fler döda än samma period de senaste fem åren.

– Det har dött relativt många, säger Johannes Cleris, pressansvarig på SCB.

Det finns en del förvillare här som försöker påstå att coronasmittan inte märks i SCB:s statistik, men det är grovt felaktigt. Antal döda per dag har ökat enormt.

Så här såg det t.ex ut under vecka 14:

Kod:
Antal rapporterade dödsfall
Hela riket: Vecka 14 (30 mars - 5 april)

2015   2016    2017    2018    2019    2020    Medel
 288	258	253	278	252	318	 266
 280	254	233	292	236	295 	 259
 285	252	257	275	227	308	 259
 263	277	256	297	238	344	 266
 235	263	251	307	247	316	 261
 247	255	277	281	253	261	 263
 236	241	250	269	259	312	 251

(källa - SCB)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det skiter jag i vad gäller dag hit och dag hit.
Dödsfallen har ökat och det hur mycket man än vill leka med siffror.

Deklart det ökar, det gör det så länge det dör 1/dag och uppåt, man kan inte hoppas på att det avstannar tvärt naturligtvis.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är som sagt inte säker på att det hade gått att få i hop en bra grupp. Det finns både för mycket motsättningar och för mycket ryggdunkande inom det aktuella vetenskapsfältet.

Du har antagligen helt rätt i din analys.
Citera
2020-04-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det stod i expressen igår att lärare är den största gruppen som är smittade och sjuka. Förklaring lfrån experthåll löd.
"Lärarna smittas hemma"
Så dysfunktionell är information i Sverige.
De utgår från det. Och blir till en sanning några stolpskott accepterar. Inte jag, stolpskott nummer ett🙃

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag misstror inte dig för en sekund men du råkar inte ha en länk, det vore väldigt intressant läsning. Min fru är lärare.

Jag hörde Tegnell säga något annat på gårdagens PK. Att lärarna smittas av andra vuxna och inte av barn.

Hur fan vet han det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Dags att titta på fakta!

Som det ser ut nu kommer överdödligheten i detta inte att överstiga 2018 då influensan var kraftig:

Anta döda i Sverige

2018 1 jan - 6 Apr 27 647
2020 1 Jan - 6 Apr 25 498

Efter den 6 apr har vi haft 453 ytterligare död i Covid-19, om vi antar att antalet döda fortsätter runt 60 per dag ytterligare 10 dagar för att sedan sakta klinga av kommer vi ev. att nå upp till 2018, men troligtvis hamna under (även inkluderat dom som dör på äldreboende och aldrig testas).

Hade vi inte tagit dom åtgärderna vi gjort hade det sett mycket värre ut, nu kommer vi troligtvis hamna inom ramen för "ett dåligt influensa år". Så jag skulle säga att det vi gjort är en rimlig avvägning.

Du kan inte titta på antalet döda i Sverige när det i stort är en region som är drabbad just nu, kolla på överdödlighet i Stockholm så ser du att det redan är högre än tidigare år.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Efter 18 inlägg på Flashback har jag väldigt svårt att ta dig på allvar och anse att du är seriös. Volvo är ju beroende av en massa delar som tillverkas världen över för att sätta ihop sina bilar och jag tror att det kan bli svårt att få hit dessa delar...........

ja sen kann man fraga sig vem som vill köpa bilar i dagens ekonomi?
Citera
2020-04-15, 16:32
Medlem
Norway: 139 people now confirmed dead.
There are 203 people hospitalised around the country,
71 of which are in intensive care.

Sweden: 1219 people now confirmed dead.
There are 2 150 people hospitalized around the country,
524 with are in intensive care.

Please help Sweden.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Något väldigt konstigt med den här krisen. Över 1200 döda i Sverige, mer än dubbelt än resten av nordiska länderna tillsammans. Sannolikt betydligt fler pga släpande statistik. Ändå jublar Sverige som att de vunnit något, med ett av de högsta dödsfall per capita i världen. Och trots att vi inte gjort något särskilt för att bromsa smittan kommer arbetslösheten ändå öka till historiska nivåer. Vad är vi glada över? Jag fattar verkligen inte för vi vet fortfarande inte hur läget ser ut förrän slutet av veckan när helgens siffror kommit ikapp. Är verkligen förvånad över hur en stor del av folket reagerar just nu.

Jag tror generellt är svensken glad att vi inte blev satta i karantän eller i lockdown och att vi fortfarande har kvar vår frihet att röra oss i samhället även om de flesta av oss faktist väljer att isolera oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Tegnell, Folkhälsomyndigheten, Löfven och regeringen har inte utfört nödvändiga åtgärder och de har därmed inte tagit sitt ansvar, för att minska smittspridningen av covid 19 i Sverige.
De styrande spelar rysk roulette med människors liv och prioriterarar alltid i första hand invandrarna.

Regeringen har under många års tid prioriterat massinvandringar i Sverige. Det har orsakat kraftigt försämrad sjukvård och ett mycket otryggt Sverige, där vi som har våra rötter i Sverige blir utsatta för hemska brott dvs. mord, våldtäkt, rån, inbrott, kränkningsbrott, sprängningar osv. som ofta utförs av invandrare, för att många av dem ogillar att vi som är svenskar bor i vårt land som våra förfäder har byggt upp.

Sverige har nu fortfarande öppna gränser för att regeringen vill fortsätta med massinvandringar. De tar nu in många flyktingar till Sverige som har coronavirus, som då ytterligare ökar smittspridningen.

De har nu under lång tid varit en stor smittspridning av coronavirus i de invandrartäta områdena Järva, Rinkeby-Kista och Spångsta-Tensta. Dessa områden skulle myndigheterna för flera veckor sedan satt i karantän, för att minska smittspridningen. Varför satte de styrande inte dessa områden i karantän för att minska smittspridningen? Varför sattes inte Italien, Syrien, Iran och andra resenärer i karantän i sina hem, när de kom till Sverige?
Varför vill de styrande i Sverige INTE minska smittspridningen?

I SVT står det nu att riskgrupperna i de invandrartäta områdena i Stockholm ska erbjudas evakueringsbostäder. De ska då få bo på hotell, före detta servicehus och vård och omsorgsboenden, för att minska smittspridningen i de tidigare nämnda invandrartäta områdena, såsom Järvaområdet.
Dessa åtgärder kommer naturligtvis orsaka att smittspridningen kommer öka mycket kraftigt i de områden, dit dessa människor flyttas.

Återigen samma fråga, varför vill de styrande i Sverige att smittspridningen ska öka??

När ska de styrande i Sverige börja prioritera de som har arbetat och byggt upp Sverige?
Har inte min pappa och alla äldre svenskar som har varit med och byggt upp Sverige något värde? Varför ska de äldre och sjuka offras och ligga och plågas och kvävas till döds ensam utan att få vård?

Sverige har blivit ett kallt land som offrar de äldre och sjuka som har byggt upp Sverige, för att kunna fortsätta och prioritera massinvandringar och förgylla deras liv med lång..... ledighet och höga bidrag.
Många bra frågor som behöver besvaras. Den Svenska regeringen har hanterat detta som vanligt. Ansvarslöst och ryggradslöst. När det här är över så måste vi se till att hålla de till svars.
Citera
2020-04-15, 16:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om vi har IVA platser över, hur kommer det sig att läkare ringer upp gamla och säger till dem att de inte kommer få vård?

Därför det inte anses finnas behandlingsmöjligheter för äldre utan IVA platserna skall vikas till unga och 40 åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in