Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Beklagar att höra det. Då känns det ju ännu viktigare att det verkligen granskas hur det fungerar i äldrevården. Det finns goda exempel också iofs här och där, min anhörig arbetar på ett boende och vet att där bryr de sig verkligen om de boende och ger dem fin vård. Men lagarna behöver nog skärpas till så att kvaliteten blir bättre överlag. Håller med dig om att det verkar ha varit ett väldigt eftersatt område, som coronakrisen kanske satt "strålkastaren" på nu.
Fast jag tycker inte det är något dåligt att ha i åtanke att en person är gammal, att dens hälsotillstånd i övrigt mycket väl kan göra en medicinsk utredning eller t.ex. cancervård bara som ett enda utdraget lidande. Tycker inte att vården ska gå ut på att till varje pris förlänga liv. Sen finns det enstaka tillfällen då man absolut känner att de borde få fingrarna ur - men det är snarare mest vardagliga saker som vettig smärtlindring, att inte övermedicinera så att de gamla är totala zombies sina sista år etc. Men i mångt och mycket är det inte att bry sig mindre om en person bara för man inte lägger ner ändlösa resurser och plågar en person genom undersökningar och behandlingar som best case kanske ger nåt år eller två till med pissig livskvalitet.
Sen är det förjävligt att man inte lyckats förhindra att corona sprids på äldreboenden och inom hemtjänsten, det tycker jag de kan få en känga för. Men tjatet om att gamla bortprioriteras för intensivvård t.ex. är inget nytt och heller inte något som måste vara dåligt. Att plåga en 95-åring i respirator är inte humant om man ser till de flesta 95-åringars grundhälsa. På vissa härinne låter det som att "vården" VILL att varenda gamling med covid-19 ska dö bara för att man kanske inte sätter in de mest intensiva och invasiva vårdåtgärderna på någon som är gammal.