2020-04-15, 07:55
Medlem
Tyske journalisten kämpar fortfarande på och ställer frågor och försöker förstå varför svenskarna med allt sitt tidigare säkerhetstänk, fortsätter gå denna väg. Han uppfattar att det är många tyskar som har svårt att förstå Sveriges taktik.

Stichler heter han, mannen som inte ger upp. Hoppas han får ett jäkla fint journalistpris när allt är över sedan.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tyske-journalistens-frustration-maste-forklara-for-tyskarna-/
Citera
2020-04-15, 07:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Vad tycker du de skulle gjort annorlunda då?
Stängt ner landet som alla andra?

Det är inte mycket jag håller med om i deras politik, men en nedstängning hade inte varit en bättre lösning här.

Giesecke likadan, "som nu också jobbar med Folkhälsomyndigheten" sa de på TV4 kl 22, han jobbar alltså åt FHM nu.

Det finns/fanns inte på deras karta att stoppa smittspridningen i Sverige med karantän, smittspårning och isolering av kontakter som WHO rekommenderade. "Nu slutar vi smittspåra och testa" Inte heller stoppa resande och stänga gränser -nu stängde ju resten av hela världen sina gränser mot Sverige istället när det stod klart att Sverige minsann inte tänkte anstränga sig anmärkningsvärt för att hejda/stoppa smittspridning till/i landet. Pinsamt.

Istället delades info ut på flygplatsen till inresande från Italien och Iran där utbrott pågick och det talades om frivillig självkarantän för inresande -vad hände om någon resenär "tummade lite" på det och gick till livsmedelsaffären eller ändå träffade släktingar som i sin tur gick till affären? Jo smittans spreds i samhället.

De verkar resonera som att "smitta kommer ändå in i landet" -ja såklart när gränserna är öppna.

Slappt hanterande om man jämför med våra grannländer. Det är väl inte därför vi har en smittSKYDDSlag med kraftiga verktyg som karantän, smittspårning, smittspårningsplikt osv -för att strunta i den.
Ja jag tycker att vi skulle ha stängt ner tillsammans med de andra länderna, de positiva effekterna av det skulle varit väl värt den ekonomiska förlusten.
Men man kan bara spekulera i hur det skulle ha gått men visst skulle det medfört positiva aspekter.
I övrigt håller jag med dig i det du skriver.
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-04-15 kl. 08:00.
Citera
2020-04-15, 08:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tyske journalisten kämpar fortfarande på och ställer frågor och försöker förstå varför svenskarna med allt sitt tidigare säkerhetstänk, fortsätter gå denna väg. Han uppfattar att det är många tyskar som har svårt att förstå Sveriges taktik.

Stichler heter han, mannen som inte ger upp. Hoppas han får ett jäkla fint journalistpris när allt är över sedan.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tyske-journalistens-frustration-maste-forklara-for-tyskarna-/

Han blev intervjuvad på Epstein i P3 och berättade att han bor i Stockholm och föredrar Sveriges linje framför Tysklands men ställer dessa frågor för att så är journalistik i Tyskland, mer på krigsstigen än i Sverige. All heder åt Tysken
Citera
2020-04-15, 08:02
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han blev intervjuvad på Epstein i P3 och berättade att han bor i Stockholm och föredrar Sveriges linje framför Tysklands men ställer dessa frågor för att så är journalistik i Tyskland, mer på krigsstigen än i Sverige. All heder åt Tysken
Jag hoppas bara att han inte blir portad framöver, men det skulle inte förvåna mig.
Citera
2020-04-15, 08:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Pratas om labb i Uppsala som ska kunna testa 30 000 i veckan sedan 100 000 och så finns de en massa andra labb. Man ser väldigt lite testandet i verkligheten. Så har det varit med allt i denna kris många många positiva rapporter men det ekar lika tomt som vanligt ute i verksamhet.

Massor av företag deltar nu produktionen av handsprit skolor gör egen handsprit av T-röd till exempel Ser man något av det, finns det på apoteket, nej ett stort nej!

Överoptimism är det enda Sverige har god tillgång på.
Man får inte sälja hemgjord handsprit. Du får göra den själv istället. Det är tsprit och glycerol. Visserligen så är glycerol lite av en bristvara också och då kan du byta ut det mot kokosolja.

Den blir inte lika tjock som den man köper men det är överkurs att få till. Ren tsprit är uttorkande för händerna.

Håller dock med om att det testas alldeles för lite. All vårdpersonal borde testas regelbundet så de inte sprider till riskpersoner. För vanligt folk som inte är riskgrupp är det antagligen skit samma. Vi kommer nog åka på det förr eller senare i alla fall.
Citera
2020-04-15, 08:03
Medlem
Överdödligheten börjar synas i statistiken.

Dödstalen skjuter i höjden

Ovanligt många dog under första veckan i april i år, enligt preliminär statistik från SCB.
Särskilt Stockholm och Södermanland – ett par av de värst coronadrabbade regionerna – har betydligt fler döda än samma period de senaste fem åren.

https://www.svt.se/nyheter/dodstalen-skjuter-i-hojden

Och här kan hämta SCBs siffror som excelfil.

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/
Citera
2020-04-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet att det skall finnas diagram där man per dag skall kunna se åldersfördelning av de som vårdas på iva just nu. Jag hittar bara statistik över åldersfördelning som vårdats totalt av corona-patienter.

Skulle vara intressant att se. Det man kan se nu är att antalet som vårdas just nu inte stiger speciellt mycket.

Jag hade också för mig att det fanns någonstans att se förut men har inte kunnat hitta det på senare tid. Det vore oerhört intressant och viktigt att kunna se i konkreta siffror vilka åldersgrupper som togs in i början på IVA och sedan jämföra med hur det blivit under senare tid. Det borde inte vara ngn uppgift som omfattas av sekretess direkt.
Citera
2020-04-15, 08:04
Medlem
Soterns avatar
Hur är siffrorna för Portugal? Man hör inget från detta land, det ligger ju granne med Spanien som är hårt drabbat och borde ju ha samma dystra siffror.
Citera
2020-04-15, 08:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det där med 50% döda på IVA tror jag gäller de som hamnat i respirator? Boris Johnson hamnade ju på IVA men det var inte livshotande för honom.

För övrigt undrar jag om Sverige går om Schweiz denna vecka i dödsligan.
Schwiez med 1,174 döda och Sverige med 1,033. Schweiz rapporterar var 4:e dag cirka 70+ döda, och resten av dagarna cirka 50 döda. Nu senaste dagarna har det dock varit strax över 30 döda.
Sverige hade redan gått om om det inte varit för påskhelgen där vi ju rapporterar 20 dödsfall. Kanske kommer det en klump imorgon.

Det var livshotande för Boris. Har du inte lyssnat till hans tal? Han säger vid ett tillfälle att

- it could have gone either way...”
Citera
2020-04-15, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet att det skall finnas diagram där man per dag skall kunna se åldersfördelning av de som vårdas på iva just nu. Jag hittar bara statistik över åldersfördelning som vårdats totalt av corona-patienter.

Skulle vara intressant att se. Det man kan se nu är att antalet som vårdas just nu inte stiger speciellt mycket.

Det går åtminstone följa medianen. Det har varit stabil på 61 år i flera veckor.
Citera
2020-04-15, 08:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag hade också för mig att det fanns någonstans att se förut men har inte kunnat hitta det på senare tid. Det vore oerhört intressant och viktigt att kunna se i konkreta siffror vilka åldersgrupper som togs in i början på IVA och sedan jämföra med hur det blivit under senare tid. Det borde inte vara ngn uppgift som omfattas av sekretess direkt.

Kan mycket väl hända att den informationen tagits bort
Citera
2020-04-15, 08:06
Medlem
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in