2020-04-14, 21:21
Medlem
Hörde jag fel eller sa Tegnell nyss i Aktuellt att skyddsutrustning på äldreboenden etc inte skulle hjälpa speciellt mkt?
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dessa ska inte tillhöra någon riskgrupp.

Gravida är en riskgrupp.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Någon riskfaktor innefattar: barn med flerfunktionshinder, hypertoni, ålder över 65 år, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag ser inte ett enda epidemiologiskt eller medicinskt grundat argument här. Inte ett enda etiskt övervägande heller. Tegnell och sådana som du är alltså beredda att offra tusentals och kanske även tiotusentals människoliv för att folk ska kunna springa och shoppa under två månaders tid. Jag kan lova dig att även om svenska folket är för dumma för att inse försummelsen, så kommer det internationella samfundets dom att bli stenhård.

Det är inte riktigt så enkelt. Om alla beslut i samhället skulle fattas utifrån vad som är bäst utifrån ett rent epidemiologiskt perspektiv så skulle konsekvensen bli att alla människor skulle få sitta i inlåsta i sina hem. Alla dagar i veckan. Året runt. Eller varför inte få ned smittspridningen till noll genom att skjuta av hela befolkningen?

Säger inte att Folkhälsomyndigheten nödvändigtvis gör rätt. Men påstår man att det är enkla beslut som ska fattas så är man mer än lovligt enkelspårig.
Citera
2020-04-14, 21:22
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Lena Einhorn, med uppdrag från judiska bankirer att
stänga ner Sverige med realisation på svenska företag som följd.
Jaha, här kom den kommentaren...undrade vem som skulle vara först efter Aktuelltsändningens inledning😖
Citera
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s an incredibly specific calculation, what makes you say 7778?

En extrapolering av dagens siffror i förhållande till folkmängden i landet, och med beaktande av den 50-åriga erfarenheten jag har från landet och dess kultur. Det är dock lite högt räknat och denna siffran kommer det MAX vara i slutet på juni månad
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag säger igen och står fast.
Tegnell är ingen Gud.
Han har gjort fel, Sverige har gjort fel i denna pandemi.
Det måste vi alla kunna vara överens om.

Men jag tror det är smått omöjligt att inga misstag begås/begåtts i detta.

Jag tycker man både kan kritisera och berömma Tegnell.
Att bara göra endera speglar inte verkligheten tycker jag.

Vi är alla oroliga. Och det är trist vi ska ha värsta hatmatchen över denna debatt.
Ingen av oss är ju annat än sorgsen över det som sker.

Vad exakt ska vi berömma Tegnell för? Jag kommer inte på någonting.

Han har haft fel i nästan allt han sagt. Ingen vet vad FHMs strategi går ut på. Det oerhörda sveket mot åldringar på alla smittade boenden. Den fullkomligt unika handlingsförlamningen.

Nej, det finns inget.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
La Repubblica och Corriere della Sera sprider fake news om Sverige.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/italienska-rapporteringen-om-sverige-mork-och-falsk/

Vi är så ovana vid att media skriver sanningen. Det där kallas faktiskt "real news" ☺
Citera
2020-04-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dessa ska inte tillhöra någon riskgrupp.

Citat ur Expressens artikel om fallet: "Kvinnans man säger till ETC att kvinnan inte tillhörde någon riskgrupp, men att hon var överviktig och hade förhöjt blodtryck."

Högt blodtryck är ju en riskgrupp? Så där måste mannen ha missförstått nåt. En tragedi oavsett, känner med familjen. Förjävligt också då det verkar som hon sökt vård några gånger men inte fått nåt riktigt gehör förrän det var för sent...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicBull

Fast man hoppas på ändring när naiva egocentriska svensson får uppleva det dåliga själva. Sen det fetade ja det undrar nog hela världen eller iaf vad det ska vara mer än ett skräckexempel a la Sovjet.

Den svenska modellen betydde en gång i tiden, innan globaliseringen, en balans mellan arbetarnas och kapitalisters intressen.

Den modellen dog i och med globaliseringen av ekonomin när kapitalisterna bara kunde flytta om det ställdes några krav på dem.

Nu i en globaliserad värld med corona och där sossarna blivit liberaler och regerar tillsammans med mp, centern och liberalerna, betyder "den svenska modellen" en balans mellan svenskt näringslivs intressen och befolkningens hälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Oj förlåt, missade det.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gravid-kvinna-dod-smittades-av-viruset/

Kan hon vara somalier? Hennes man säger nämligen att hon får hosta ”varje gång hon är gravid”.

usch vad hemskt!
stackars hennes man som både
förlorat sin kvinna och sitt barn

Citat:
Kvinnans man säger till ETC att kvinnan inte tillhörde någon riskgrupp, men att hon var överviktig och hade förhöjt blodtryck.

jävlar också jag måste se till att
gå ner i vikt har inte förhöjt blodtryck
men väger alldeles för mycket 😐
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
La Repubblica och Corriere della Sera sprider fake news om Sverige.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/italienska-rapporteringen-om-sverige-mork-och-falsk/

Sveriges linje är ju helt galen, och hotar dessutom hela Europas bekämpning av viruset, och återhämtning. Resultatet kan i och för sig bli att man kapslar in Sverige, övriga Europa öppnar upp men vi sitter här instängda i vår smittsamma virussoppa.

Så man är inte alls förvånad att Italienarna, med sin erfarenhet, ser med fasa på Sverige.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så vilken Einhorn är det som slaktar? Någon nämnde Stefan. Syskon eller gifta? Jerzy var väl ok.

Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Einhorns insats kommer bli en youtube-klassiker, finns nog risk att hon LPT:as ikväll.

Citat:
Ursprungligen postat av PontefractCastle
Lena Einhorn är dotter till Nina och Jerzy Einhorn samt syster till Stefan Einhorn.

Glöm nu inte att kika på hennes tidigare framträdanden i coronafrågan. Hon var tämligen rbiat redan tidigare. Någon borde klippa ihop något med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in