2020-04-14, 19:28
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej precis KANSKE. Du väger forfarande en hypotetisk siffra mot en faktisk siffra. Covid-19 kommer inte att stanna på 200k, vi har bara börjat. Du kommer säkert att få en ögonöppnare sen när du inser att det dött massa viktiga personer i samhället och att det inte bara är att sätta igång en fabrik som tillverkar läkare utan att de faktiskt måste gå en mångårig utbildning.

Jag sitter här och funderar, märkväl att jag inte kritiserar ditt påstående om att detta "bara börjat". Men ifall det nu är så hemskt som alla säger så borde väl antalet döda i Sverige accelererat i ett betydligt snabbare tempo? När du säger "detta är bara början" vad menar du egentligen? Att vi kommer ha 1000 döda om dagen inom en månad eller?
Citera
2020-04-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tänker på det här med trångboddhet. Det finns ju hur många barnfamiljer som helst som tränger in sig för små lägenheter i innerstan, för att de inte pallar att bo i förort. Kan ju inte enbart bero på det?

Tror tyvärr att man umgås på ett annat sätt och att det i den här situationen straffar sig - någon är sjuk = folk i mängder kommer över med mat och annat för att hälsa den sjuka. Eller vad vet jag?

Självklart är inte trångboddhet orsaken till smittan bland just somalier. Vem som helst fattar att det finns otaliga andra invandrargrupper som också bor trångt. Men i brist på annat och för att kanske undvika fakta har man valt den här förklaringsmodellen..

Någon annan här i tråden berättade att många somalier lider av TBC - vilket skulle ju vara en logisk och naturlig förklaring till deras dödssiffror. Har man redan problem med lungorna kommer inte Corona att underlätta situationen.

Jag tror att man inte vill flagga med detta för att inte skrämma allmänheten. Man får ju inte stigmatisera en grupp som TBC-smittade.
Citera
2020-04-14, 19:32
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om du äter bajs från en med covid19 kan du bli smittad. Visar forskningen.
Eller om nån tekniker vid vattenverkets vattentäkt känner sig krasslig under nåt underhållsjobb och hostar rakt in på vattenreservoaren.
Citera
2020-04-14, 19:33
Medlem
Dödsfall personal Ackis Uppsala

Har någon koll på kvinnan (personal) som avled på Ackis? Troligen pga Covid19, eller har jag fattat fel? Vet nån var hon jobbade osv?
Citera
2020-04-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
https://www.politico.com/states/new-york/city-hall/story/2020/04/13/50-city-schools-employees-died-of-coronavirus-officials-say-1275387

50 city schools employees died of coronavirus, officials say
Fifty Department of Education employees have died from the coronavirus, the city announced Monday afternoon following backlash for not releasing the numbers sooner.
"This is painful news for too many of our communities — each number represents a life, a member of one [of] our schools or offices, and the pain their loved ones are experiencing is unimaginable," New York City schools Chancellor Richard Carranza said in a statement. "
The city has faced criticism for not releasing the number of teachers and principals who have died of the coronavirus, given that the number of deaths among other city and state agencies have been released.
So far, the NYPD has seen at least 20 coronavirus-related deaths. Some 50 MTA employees have also died of the coronavirus.

Vad bra för lärarna i New York att sverige har kunskapen om att barn inte smittar.

De har mesiga lärare eller gamla. Våra dör ju inte trots att skolorna är öppna :-p
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Inte konstigt att de gamla dör. Gå in på valfritt ålderdomshem och hemtjänst. Det är nästan bara invandrare som arbetar där.

Har nog andra orsaker.

https://www.aftonbladet.se/a/pLexpV?refpartner=link_copy_app_share
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Eller om nån tekniker vid vattenverkets vattentäkt känner sig krasslig under nåt underhållsjobb och hostar rakt in på vattenreservoaren.

"Överlever" viruset länge i vatten?
Citera
2020-04-14, 19:35
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Litt OT, men hva er det som feiler denne fyren? Er han helt ko-ko? Får han betalt for å skrive disse små snuttene?

"Drömmen om 14.00
DAG FÖR DAG- Publicerad Alex Schulman
Jag vill bara att klockan ska bli 14. Vill se Tegnell stå där med händerna i byxfickorna vid podiet, och den invanda proceduren innan han börjar prata när vi lyssnar på den återkommande introduktionen med fullständigt ovidkommande information för oss som sitter här hemma: ”Efteråt kommer FHM att ta emot frågor i trädgården och MSB kommer att svara på frågor här inne. Och vi måste alla vara uppmärksamma på att vi håller avstånden.”

Sen harklar han sig, Tegnell, och så sätter han igång, kisar mot overhead-duken, muttrar lågmält, håller oss i handen när vi får se de senaste siffrorna. Och det enda jag vet är att världen är farlig, men under den här timmen kan ingenting hända, för här tar Tegnell hand om oss, vi är under hans beskydd."

Det er noe sykt over denne myndighetsperson -dyrkingen deres i Sverige. Hva i all verden er dette? I morgen sitter han vel å runker til Tegnell? Det er jo ikke normalt..

Jag tycker också det är märkligt att folk antingen älskar eller hatar Tegnell. Han har blivit som värsta popidolen. Finns till och med en raplåt om honom som postats här tidigare idag. Den var faktisk bra.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Lite intressant att kolla vad FHM:s generaldirektör Johan Carlson sa i SVD den 6 februari.
https://www.svd.se/vi-vill-inte-invagga-manniskor-i-falsk-trygghet
"– Visst kan viruset vara farligt för riskgrupper, exempelvis om man har transplanterade organ. Men det finns mycket allvarligare infektioner de kan drabbas av än coronaviruset."
Det låter som om han pratar om en vanlig förkylning ungefär.

"– Detta är inte heller en sjukdom där omgivningen faller död ner om man smittas. Och smittsamheten är inte enormt stor, säger Johan Carlson och understryker att man inte kan inte ha ett samhälle ”som skyddar alla människor mot alla faror” "
Smittsamheten är inte enormt stor?? Nähä du nej säkert inte

"– Coronaviruset kommer inte att spridas i svenska samhället under nuvarande omständigheter. Vi kan få enstaka fall och enstaka sekundärfall inom familjer, det går inte att undvika."
Jösses karln har ju inte en susning om någonting. Att det är "hans" myndighet som nu tydligen enväldigt bestämmer den svenska covid-19 strategin gör mig något bekymrad kan jag säga.

Representanter från FHM har spridit konstiga och felaktiga uttalanden omkring sig hela tiden när det gäller det här och alla som haft en mer realistisk uppfattning har avfärdats som alarmister. Det är inte utan att Sverige börjar få vissa likheter med forna sovjetunionen där alla oliktänkande klassades sim dissidenter och "förflyttades" till Gulag. Skillnaden är väl att här slipper de Gulag och hånas och beskylls istället för att vara okunniga alarmister. Vilket i mångt och mycket liknar de härskartekniker som de styrande i mindre demokratiska länder ofta tar till. Själv har jag stort förtroende för t.ex. Björn Olsen som hittills har haft rätt i varje förutsägelse han gjort om covid-19-pandemin.
https://www.svd.se/vad-folkhalsomyndigheten-gor-fel

Bara de uttalandena, från generaldirektören för Folkhälsomyndigheten, borde i ett normalt land leda till att han och hela hans ledningsgrupp får avgå, om man sitter med över 1000 döda 1-2 månader senare.

Det är så ofattbart att dessa inkompetenta sektmedlemmar (FHM verkar som en instängd sekt) kan ha kvar något som helst förtroende och får ha någon inverkan alls på framtida beslut om hur vi ska hantera krisen.
Citera
Medlem
Fy fan, reportage från IVA i Sverige... Gävle tror jag det var, på Rapport...

ryser, fy satan. Stäng allt!!!
Citera
Avslutad
Tillgången på IVA platser och vanliga vårdplatser är det gott om i Stockholm .
enligt SLL
Citat:
Trots att det för närvarande vårdas över 800 patienter med covid-19 vid sjukhusen finns det fortfarande nästan 400 lediga slutenvårdsplatser inom Region Stockholm. Så det finns god kapacitet av syrgas och slutenvårdsplatser där detta kan ges.

Kapacitet på akutsjukhusen
Just nu finns det fortfarande gott om lediga intensivvårdsplatser och slutenvårdsplatser inom Region Stockholm. För att även fortsättningsvis ligga steget före sjukdomsutvecklingen fortsätter vi utbyggnaden av främst intensivvårdsplatser. För närvarande har Region Stockholm omkring 70 lediga intensivvårdsplatser.

Antalet patienter som har covid-19 och behöver akutvård eller intensivvård vid akutsjukhusen ökar hela tiden, samtidigt pågår en utbyggnad av kapaciteten på akutsjukhusen. Älvsjö sjukhus står färdigt att tas i bruk när behov uppstår.

peppar peppar tänker på hur sjukdomen covid 19 spridits i flera europeiska länder det finns inga garantier att vi slipper lindrigt undan .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"I Italien har 602 personer dött det senaste dygnet, 36 fler än i går. Det innebär att totalt 21 067 personer har dött av coronaviruset i Italien hittills."

Notera att Italien gick i total lock-down den 8 mars. Fortfarande dör över 600 personer per dygn.

Du får det förklarat om och om igen, men det går inte in ser jag.

Titta på worldometers statistik. När de stängde ner tog det ca två veckor så ökade antal smittade ordentligt. Logiskt så har många dött i kölvattnet av det. Antal smittade har gått ner och det kommer fortsätta nedåt, precis som antal döda kommer att minska. Ingen har trott att det skulle vara andra siffror. Alla vet att Det.Tar. Tid.

Jag vet att du så innerligt önskar att karantän inte skulle fungera alls. Det är en av dina hjärtefrågor här inne. Utan karantän hade siffrorna varit ännu värre eftersom de är långt ifrån flockimmunitet, det tror jag faktiskt att du också förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in