2020-04-14, 15:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Varför tror du det?.

Kurvan verkar plana ut precis som experterna ville. Kaos och samhällskollaps uteblir. Ekonomin kan snart komma igång igen.

Vad tror du händer de kommande veckorna?
Citera
2020-04-14, 15:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Skillnaden mellan Norge och Finland beror på att Norge hade fler alpen-resenärer än vad Sverige hade, dom hade fler smittade än Sverige från början, medan Finland startade med mycket färre smittade då deras smitta inte kom i en enorm klump under en och samma vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även jag är nyfiken på vem i Norge som ska ställas till svars för de döda norrmännen.
Varför ska endast Tegnell pekas ut för sina misslyckanden?

Alla kan koppla av, byråkraterna har läget under kontroll:

"I Stockholm har kommunen gått ut med en enkät för att ta reda på som hänt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGL2XJ/tegnell-slar-tillbaka-mot-kritiken-stammer-inte

Ett erkännande att personalen borde haft munskydd kommer vi aldrig att få höra.

Liksom många andra erkännanden vi aldrig kommer att få höra.

Vem granskar FHM och deras rapportering? Ingen?

Och om annan expertis kommer med kritik får de bara höra att "de har fel".

Så enkelt var det.
Citera
2020-04-14, 15:52
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl ändå tvärt om vännen. Desto hårdare restriktioner, ju längre till peak. Det är ju själva syftet..
Uttala dig inte om du inte ens förstår grundläggande principer

Du vet inte vad du pratar om, de flesta länder med lockdown har redan eller kommer snart nå sin peak i dödsfall.

Outbildade idiot.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu kan vi nog lägga ner den här löjliga diskussionen om att det inte finns någon överdödlighet i Sverige.
Denna graf visar hur många som dog per dag, mellan 1 mars och 2 april, jämfört med genomsnittet dag för dag under åren 2015-2019:

https://imgur.com/a/sRwNNZ2

Data efter 2/4 är inte tillförlitlig på grund av eftersläpning, och det kan även vara så att de sista dagarna i grafen ska vara något högre. Ni kan se att den 2 april hade kurvan gått upp till ca 100 per dag över den nivå den låg på tidigare i mars.

Källa SCB:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Dog alla dessa av samma saker eller dog folk av olyckor, långvariga sjukdomar osv?

Hade samhället fortsatt som vanligt så hade de nuvarande siffrorna lags till på de som du pekar på nu, så att du inte förstår att olyckor och sådant minskar när folk håller sig hemma om dagarna gör bara att jag ställer mig frågande till hur du lyckades gå klart grundskolan.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är en tolkning som ligger nära till hands tyvärr, ja. I mina ögon blir allt detta en slags avhumanisering, det är "bara" äldre, riskgrupper, invandrare. Låter märkligt likt en retorik från en gammal regim i Europa jag tror många helst vill glömma. Jag säger nu inte att det är medvetet, det kan vara en undermedveten strategi för en själv också, för att hålla ifrån sig det hemska som håller på att hända, på något sätt..

Är nog svårt att stå där kan jag tänka mig, och prata om döda människor i siffror, bara min tolkning. Ingen ursäkt men en förklaring till det hela, kanske. Så lite både och, att få folk att lättare acceptera det, och för att göra det mindre jobbigt för sig själv, kanske.

Ja, vi är nog många som ser att Tengele pratar om "untermench". Tror det är hans brist på empati o medmänsklighet som lyser igenom.

Andra länders ledare uttrycker sig helt annorlunda. De ger mer ett intryck av att de gör allt för att hindra fler liv att spillas.
Citera
Medlem
karmamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
oc
Ett problem är att viruset tycks ligga kvar latent åtminstone i de fall bäraren inte blivit riktigt sjuk av det.

Ingen som är yngre än 50 förblir yngre än 50 förevigt. Dessutom gör detta våra barn till potentiella smittbärare för Gud vet hur länge... Och vad händer när dessa barn får nedsatt immunförsvar av något annat?

Förr eller senare blir även svenskarna tvungna att ta tag i detta.
Källa att det ska ligga latent i flera år? Eller sprider du osanning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns de som väntade sig minst 3000. Kan det vara så att krisen börjar avta?

Helgsiffrorna brukar komma på tisdagen. Igår var röd dag, så de kommer imorgon istället. Samma som Tegnell sa på presskonferensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Komiskt att det känns som att folk tänker:

"Men jaja, ok då. Vi går med på era krav. Vi tar detta seriöst. Vi stänger skolor och affärer. Och restauranger.
Vi går till och med i lockdown. Är det bra så? Men sluta nu snacka om att det kan bli över 100 döda per dag".

Va fan ska det betyda? Har folk läsförståelse? Har de nånsin läst vad som hänt i andra länder?

1 - När man stänger ner ett samhälle tar det lång tid innan siffra på avlidna per dag sluta gå upp oavbrutet.

2 - När det väl slutat gå upp oavbrutet är det knappast så att den bara går neråt konstant. Det kan ni glömma, Italien är inne på andra eller tredje veckan där det minskar lite men sen går upp lite igen. Minskar lite och sen går upp igen.

Om det idag är över 100 döda per dag. Och om imorgon (helt otänkbart, men ändå) går landet i lockdown, kan siffran på antal avlidna per dag fortsätta öka uppåt enda till mitten av maj.

Enligt mig är det knappast omöjligt att i mitten av maj är man uppe i ca 400 per dag. Att det sen ska plana ut hänger ju ifall man vidtagit extrema åtgärder.

Att ha ca 400 döda per dag i en väldigt lång period, i flera veckor, i många veckor, är fan inte så där jätte bra va.
Vi ska inte måla fan på väggen. Det har inte varit över 100 döda något dygn ännu, utan runt 70 som mest. Oavsett vilken åsikt man har kring strategi så är de flesta överens om att det ju lägre/färre desto bättre.
Edit: 77 som mest.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det är mycket snack om den där eftersläpningen. (...) Jag tror det när jag ser det.

Tror du Anders Tegnell ljuger?

Citat:
Anders Tegnell (idag):

– I Sverige är det fortfarande så att vi inte riktigt är i vardag än, först imorgon får vi riktiga siffror så att säga. Vi ligger kvar på samma nivå som förra helgen. Vi får se vad som händer imorgon med de fall som inte hunnit in i systemet än.

– Avlidnasiffran är den vi kan lita minst på i nuläget, det kommer att fyllas på, med mycket högre siffror på alla dagarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-14, 15:53
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Det finns de som väntade sig minst 3000. Kan det vara så att krisen börjar avta?

Förnekare som du sa för en månad en att Sverige inte skulle nå 500döda totalt.
Månaden innan var det 100.
Var är ni nu?
Citera
2020-04-14, 15:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varför bry sig om antalet döda nu? det enda som gäller är hur många som dött när det här är över om något år och att samhällsekonomin tagit så lite skada som möjligt

De som dör bryr sig, de dödas anhöriga bryr sig. Alla med empati bryr sig. Alla som har mänskliga känslor bryr sig. T.o.m. många husdjur bryr sig om deras hussar och mattar dör. Jag vet faktiskt inte vilka sorts onda varelser det är som inte bryr sig om att människor dör.
Citera
2020-04-14, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu jämför du regionen Bryssel med Stockholms kommun och då har Bryssel 7400 invånare / km2 och Stockholm 5200. D.v.s. 40 % mer tätbefolkat i Bryssel.

Jämför vi med Stockholms region som vår corona-statistik är för så har den bara 365 invånare/km2. Jag vet inte hur tätbefolkat "Stor-bryssel" är men eftersom hela Belgien har 369 invånare / km2 så är det nog mycket mer tätbefolkat är Stockholm. Stockholms län har alltså en befolkningstäthet som Belgien som land.

Som sagt avsaknad av stringens.

Men när du använde hela Sveriges skogsareal i ditt föregående inlägg så var inte du helt fel ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in