2020-04-14, 15:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
70 döda bara?
Jag väntade mig minst 300?

Tegnell sa att påskens siffra kommer imorgon.

Så du kan sitta lugnt med kaffet tills dess
Citera
2020-04-14, 15:43
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även jag är nyfiken på vem i Norge som ska ställas till svars för de döda norrmännen.
Varför ska endast Tegnell pekas ut för sina misslyckanden?

Personligen tänker jag att det är ganska naturligt att man reagerar först när något sker, Norge reagerade väldigt fort när det blev uppenbart att det var ett problem i landet. Svårt att reagera innan dess, så tänker spontant att dom gjort det dom kan? Sverige har haft samma möjlighet som Norge att reagera men valt att istället inte göra det.. Tror det är det folk är arga över.

I Norge får du böter om du bryter mot reglerna tex.. Så därmed ställs personer som fuskar till svars så att säga.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Nu tycker jag att du är ute och cyklar.. jag tycker inte alls att Sverige har handlat korrekt och handlingskraftigt; om de hade gjort det så hade vi fått se presumptiva åtgärder redan i ett tidigt stadium istället för att blunda.
Man hade lagt upp förberedande ekonomiska hjälpåtgärder från början för att säkra att företagen generellt sett kan hålla sig flytande samt sett till att det gjordes; vi ser ju hittills att det varit rena dagiset med velande hit och dit och mest snack men påfallande lite verkstad.
Man visste på ett tidigt stadium att vi monterat ned sjukvårdsverksamheten samt sorterat bort reservlager samt nödberedskap och ändå så har de varit otroligt sena med att göra någonting åt saker och ting.
Vi hade inte varit i vårt nuvarande läge om man hade hindrat folk från början att resa på skidsemestrar och dylikt alternativt satt dem i omedelbar karantän direkt efter hemkomst samt stoppat inflygningarna från t,ex Iran omedelbart istället för att låta folk komma hit med smittan.
Vi hade inte haft det problematiska läget i Järvafältet i lika stor omfattning som idag, om man hade vidtagit presumtiva åtgärder på ett tidigt stadium. Istället slog man dövörat till när det rapporterades tidigt om hur stor mängd smittade det kom från dessa områden. Det fanns vetskap på ett tidigt stadium hur man borde gjort om man lyssnat på fler experter i ett vidare perspektiv.

Vill du påstå att det går så mycket bättre utan lockdown för företagen i Sverige allmänt samtidigt som de fortsätter betala skatter och avgifter istället för att stänga omgående och pausa skatter och avgifter från början..

Oj det var ett långt svar om saker som ligger helt utanför FHMs ansvarsområde. Jag har svårt att se hur en lockdown skulle kunnat innebära att vi helt plötsligt skulle haft beredskapslager.

Sen visste inte jag att FHM har ansvar för skattepolitiken det vore bra om du kunde förklara när dom fick det och hur den ekonomiska stödpolitiken är beroende av en lockdown i annat avseende än att den blir radikalt mycket dyrare.
Sedan skulle det vara bra om du kan berätta om varför vissa grupper som somalier eller syrier drabbats hårdare än andra grupper gärna då med någon form av statistik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns de som väntade sig minst 3000. Kan det vara så att krisen börjar avta?

Finns väl ingen som rimligtvis trodde det skulle bli 3000 döda på 4 dagar. Utgår man från att dödstalen är konstanta som innan påskhelgen så är ju underrapporteringen på ~200 personer. Det är ju något som AT själv säger, rapporteringen ligger långt efter.

Men, du måste ju försöka få fram din poäng om att alla som tror det är värre än FHMs rapporter är foliehattar. Man kan vara kritisk utan att tro att det är ödlemän som sprider viruset.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det är nog minst tre hundra men de kommer som eftersläpning så småningom.

Det är mycket snack om den där eftersläpningen. Det är också mycket snack om fördubblingen av antalet döda var tredje dag. Jag tror det när jag ser det.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Jag vill kräkas, tappar respekt för människan när man läser sånt här.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e95b4efeff127001126480b

Italiensk polis genomförde på måndagen en husrannsakan mot det milanesiska äldreboendet Pio Albergo Trivulzio där upp till 150 boende misstänks ha avlidit i covid-19, rapporterar nyhetsbyrån Ansa. Polisen ska ha beslagtagit stora mängder dokument.

Ansa uppger att bakgrunden till tillslaget var misstankar om vårdslöshet i fråga om smittbegränsningsåtgärder. Enligt dagstidningen La Repubblica, som refereras av nyhetsbyrån AP, ska äldreboendets ledning ha förringat risken för smittspridning vilket lett till att åklagarmyndigheten i Milano öppnat en mordutredning.

Även flera andra äldreboenden – samtliga med uppseendeväckande höga dödstal – i den hårt virusdrabbade regionen Lombardiet fick på måndagen besök av polisen, rapporterar Ansa. (TT)
Citera
2020-04-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även jag är nyfiken på vem i Norge som ska ställas till svars för de döda norrmännen.
Varför ska endast Tegnell pekas ut för sina misslyckanden?

De har inte misslyckats.
Jag hade hyllat Tegnell om vi hade så få döda.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns de som väntade sig minst 3000. Kan det vara så att krisen börjar avta?

Varför tror du det?

Citat:
Över tusen personer har nu avlidit i covid-19 i Sverige, en ökning med 114 personer sedan i går.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndigheten-hall-presskonferens/
Citat:
– I Sverige är det fortfarande så att vi inte riktigt är i vardag än, först imorgon får vi riktiga siffror så att säga. Vi ligger kvar på samma nivå som förra helgen. Vi får se vad som händer imorgon med de fall som inte hunnit in i systemet än.

– Avlidnasiffran är den vi kan lita minst på i nuläget, det kommer att fyllas på, med mycket högre siffror på alla dagarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Allt tyder på att det kommer rapporteras rekordhöga siffror denna vecka.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Man kan väl lugnt konstatera att yrkeskåren Statsepidemiologer världen över är ett misslyckat släkte. Deras enda jobb är ju trots allt att se till att vi inte får epidemier och pandemier. Och det är ju inte direkt kärnfysik. Nu verkar de mest jobba efter tesen att ”inte skapa panik hos allmänheten”. Tror panik inledningsvis är exakt vad som behövts för att hejda det hela i tid.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag syftade såklart på dom som passar på att klaga på Tegnell.

Sorry då missförstod jag dig
Citera
Bannlyst
Komiskt att det känns som att folk tänker:

"Men jaja, ok då. Vi går med på era krav. Vi tar detta seriöst. Vi stänger skolor och affärer. Och restauranger.
Vi går till och med i lockdown. Är det bra så? Men sluta nu snacka om att det kan bli över 100 döda per dag".

Va fan ska det betyda? Har folk läsförståelse? Har de nånsin läst vad som hänt i andra länder?

1 - När man stänger ner ett samhälle tar det lång tid innan siffra på avlidna per dag sluta gå upp oavbrutet.

2 - När det väl slutat gå upp oavbrutet är det knappast så att den bara går neråt konstant. Det kan ni glömma, Italien är inne på andra eller tredje veckan där det minskar lite men sen går upp lite igen. Minskar lite och sen går upp igen.

Om det idag är över 100 döda per dag. Och om imorgon (helt otänkbart, men ändå) går landet i lockdown, kan siffran på antal avlidna per dag fortsätta öka uppåt enda till mitten av maj.

Enligt mig är det knappast omöjligt att i mitten av maj är man uppe i ca 400 per dag. Att det sen ska plana ut hänger ju ifall man vidtagit extrema åtgärder.

Att ha ca 400 döda per dag i en väldigt lång period, i flera veckor, i många veckor, är fan inte så där jätte bra va.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu kan vi nog lägga ner den här löjliga diskussionen om att det inte finns någon överdödlighet i Sverige.
Denna graf visar hur många som dog per dag, mellan 1 mars och 2 april, jämfört med genomsnittet dag för dag under åren 2015-2019:

https://imgur.com/a/sRwNNZ2

Data efter 2/4 är inte tillförlitlig på grund av eftersläpning, och det kan även vara så att de sista dagarna i grafen ska vara något högre. Ni kan se att den 2 april hade kurvan gått upp till ca 100 per dag över den nivå den låg på tidigare i mars.

Källa SCB:
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in