2019-11-30, 11:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nej, har bara sett dokumentären. Däremot har jag bl a arbetat inom psykiatrin och där träffat personer med en livshistoria påminnande om Bengts.

Se min edit.
Tycker inte det är riktigt just mot föräldrarna att skylla på dem.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-11-30 kl. 12:02.
Citera
2019-11-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Se min edit.
Tycker inte det är riktigt just mot föräldrarna att skylla på dem.
Intressant iakttagelse från dig ang Bengts bakgrund. Det finns 65 personer som lystrar till namnet Bengt Karlsson. Har du rätt person?
Ang. föräldrars ev skuld till barn, som spårar fel, är det ju otvivelaktigt så att föräldrars uppfostran sätter spår, positiva eller negativa, som sen följer barnet in i vuxen ålder. Lägg därtill skolgång, kompisar, uppväxtmiljö mm så får du ett pussel, som kan avgöra riktningen. Föräldrarna är det första barnet möter. Deras sätt att behandla barnet är avgörande för hur barnet i sin tur, som vuxen, kommer att behandla egna barn, andras barn, andra vuxna osv.
Citera
2019-11-30, 15:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Intressant iakttagelse från dig ang Bengts bakgrund. Det finns 65 personer som lystrar till namnet Bengt Karlsson. Har du rätt person?
Ang. föräldrars ev skuld till barn, som spårar fel, är det ju otvivelaktigt så att föräldrars uppfostran sätter spår, positiva eller negativa, som sen följer barnet in i vuxen ålder. Lägg därtill skolgång, kompisar, uppväxtmiljö mm så får du ett pussel, som kan avgöra riktningen. Föräldrarna är det första barnet möter. Deras sätt att behandla barnet är avgörande för hur barnet i sin tur, som vuxen, kommer att behandla egna barn, andras barn, andra vuxna osv.

Mina sökkriterier är:
Bengt Karlsson 1961 Halmstad.

Indata:
(FB) Var är Snälle-Bengt/Nattvandrar-Bengt/Bengt Karlsson nu?

Det finns bara en och han heter Bengt Anders.
Kollar man på Ratsit så finns det bara två och ingen av dem har rätt födelsedatum.
Det finns heller ingen Bengt med rätt födelsenummer på Ratsit och där ska han väl heller inte finnas.

Jag slänger in familjens förnamn här så kan någon bekräfta:

Fader: Bengt Åke
Moder: Inga Viola
Syster: Eva Carina
Citera
2019-11-30, 15:47
Medlem
Citat:
Mina sökkriterier är:
Bengt Karlsson 1961 Halmstad.

Indata:
(FB) Var är Snälle-Bengt/Nattvandrar-Bengt/Bengt Karlsson nu?

Det finns bara en och han heter Bengt Anders.
Kollar man på Ratsit så finns det bara två och ingen av dem har rätt födelsedatum.
Det finns heller ingen Bengt med rätt födelsenummer på Ratsit och där ska han väl heller inte finnas.

Jag slänger in familjens förnamn här så kan någon bekräfta:

Fader: Bengt Åke
Moder: Inga Viola
Syster: Eva Carina
Har sett dokumentären igen. Bengt Karlsson, född 1961 i Halmstad, föräldrarna skiljer sig när han är 8 år.
Citera
2019-11-30, 16:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Har sett dokumentären igen. Bengt Karlsson, född 1961 i Halmstad, föräldrarna skiljer sig när han är 8 år.

Jag såg om den jag också. I Aftonbladets artikel står att de skilde sig när han var 5.
Dessutom säger Bengt i förhör att han har en storebror och en syster.

Även om Bengt Åke inte är den biologiska fadern så är det ju lite märkligt att modern får honom 19611121 efter att hon gift om sig med Bengt Åke, 19600105.
Citera
2019-11-30, 16:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag såg om den jag också. I Aftonbladets artikel står att de skilde sig när han var 5.

Även om Bengt Åke inte är den biologiska fadern så är det ju lite märkligt att modern får honom 19611121 efter att hon gift om sig med Bengt Åke, 19600105.
Skilsmässan kanske bara skedde praktiskt, men inte juridiskt.
Citera
2019-11-30, 18:58
Medlem
Citat:

Dokumentären ger upphov till frågetecken. Vore intressant om någon, som känner till Bengts familjeförhållanden kunde skingra dimmorna.
Citera
2019-12-04, 19:16
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Det där är inte riktigt sant. Vad du talar om är riskfaktorer, men det är knappast kausalitet i den meningen du beskriver. De allra flesta med liknande uppväxt kommer inte att begå liknande brott. Med tanke på hur få det är som begår liknande brott som Bengt kan du själv räkna ut hur dåligt dina prediktorer faktiskt predicerar utfallet som du beskriver.
Senast redigerad av Turgenjev 2019-12-04 kl. 19:30.
Citera
2019-12-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Det där är inte riktigt sant. Vad du talar om är riskfaktorer, men det är knappast kausalitet i den meningen du beskriver. De allra flesta med liknande uppväxt kommer inte att begå liknande brott. Med tanke på hur få det är som begår liknande brott som Bengt kan du själv räkna ut hur dåligt dina prediktorer faktiskt predicerar utfallet som du beskriver.
Jag talar inte om kausalitet utan den betydelse föräldrarnas uppfostran, formandet, av barnen har för deras möte med omgivningen. De flesta med taskig uppväxt blir inte brottslingar. Det finns också bl a genetik med i bilden. Men otvivelaktigt kan en bristfällig uppfostran tillsammans med andra faktorer trigga igång en negativ vuxenutveckling. För en liten kille som just Bengt var nog avsaknaden av en trygg manlig förebild en avgörande faktor.
Citera
2020-04-12, 21:07
Medlem
Timeouts avatar
Just nu på TV6 I huvudet på en mördare som handlar om Snälle-Bengt.
Citera
2020-04-14, 11:49
Medlem
Ja intressant. Man får hoppas att sexualdriften lagt sig så att han inte är så farlig nu när fanskapet har permissioner.

En av de farligaste i landet för samhället. Farligare än alla gängkriminella i hela Sverige.
Citera
2020-04-14, 13:37
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:

Bengt Thage Lennart Karlsson är född 610401 och är skriven på Box 1223
351 12 Växjö som går till en psykiatrisk klinik i växjö. Tror att det är den korrekt Bengt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in