2020-04-14, 12:08
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Det många av oss visste för två månader sedan går inte att hålla hemligt längre, media kan inte vara tysta när vi forskare och vanligt folk ser vad som händer.

Folkhälsomyndigheten har misslyckats med sin coronastrategi

22 forskare riktar svidande kritik mot Folkhälsomyndighetens sätt att hantera coronautbrottet i Sverige.

De anser att politiker nu måste gripa in med ”snabba och radikala åtgärder”.

”Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in.

Forskarna som riktar kritik mot Folkhälsomyndigheten på DN Debatt
Marcus Carlsson, docent, Matematikcentrum, Lunds universitet

Lena Einhorn, med dr i virologi

Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet

Fredrik Elgh, professor i virologi, Umeå universitet

Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet

Åke Gustafsson, klinisk virolog, tidigare chef för mikrobiologi och vårdhygien, Region Gävleborg och Region Uppsala

Claudia Hanson, associate professor, Global public health, Karolinska institutet

Stefan Hanson, infektionsläkare, fil dr i internationell hälsa

Olle Isaksson, professor emeritus i endokrinologi, Sahlgrenska akademin

Anders Jansson, överläkare i klinisk fysiologi, Danderyds sjukhus

Carina King, infektionsepidemiolog, Global public health, Karolinska institutet

Bo Lundbäck, senior professor i lungsjukdomarnas kliniska epidemiologi, Göteborgs Universitet

Åke Lundkvist, professor i virologi, Uppsala universitet

Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet

Marie Marklund, med dr, lektor i ortodonti och odontologi, Umeå universitet

Stefan Marklund, professor i medicinsk biovetenskap, Umeå universitet

Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, Uppsala universitet

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi, Umeå universitet

Thomas Sandström, professor i folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet

Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i cellulär och molekylär immunologi, Karolinska institutet

Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet

Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyJQ6/22-forskare-folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-med-sin-coronastrate
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag pratar om de som har dött och att de är förlorarna i det här exprimentet.
Fler förlorare kommer att komma.

Jag personligen har inte mindre rädsla än vad du har men ångest är inget jag känner.

Ingen bestämmer över mig om jag inte tillåter det.

Folk dör varje dag i Sverige, men det är inte tecken på att de skulle tillhöra förlorarna. Varken om de dör i Corona eller annat.

Du låtsas att du bestämmer själv, men samtidigt efterlyser du någon som skulle göra det helt och hållet å dina vägnar.

Att fatta egna beslut tycks skapa ångest och förvirring hos dig.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Följden blir att dessa 22 riskerar att förlora sina jobb och ersättas med regimlojala personer. Vilken kompetens man har spelar mindre roll. Det viktiga är att man har den rätta "värdegrunden".

Det vore ju fruktansvärt. Då måste de få med sig ännu fler namnunderskrifter och skärpa tonen ännu mer.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Vill bara betona att för om vi skall kunna nå en peak - säg slutet Maj - behövs att vi drar i handbromsen snart, typ om en vecka. Lever vi vidare som vanligt, öppna caféer, restauranger, köpcentra osv förlänger vi hela tiden peaken. I bästa fall fram till immunitet (vilket jag inte ser som en lösning) i sämsta fall aldrig.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Folkhälsomyndigheterna har misslyckats och måste stoppas! Politikerna måste ta över kontrollen!

tycker 22 forskare:
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/
Ja läste också om de på DN Debatt och dom har ju helt rätt.
Lite kul också att Aftonbladet skriver om artikeln och samtidigt kritiserar Trump för att han sagt samma sak om Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag vet, men läs gärna artiklarna.

Det är tung kritik från tunga namn.

Jag gjorde nyss det. Tror dock det är andra åtgärder de ville ha sett tidigare och att hålla skolorna öppna var väldigt vågat. Nu skolka ju föräldrarna med barnen som tur var så det lär ha satt stopp för spridningen. Men tänkte FHM att den effekten skulle uppstå och i kontexten som var då så skulle viruset kunna vara mycket farligare än det har visat sig vara nu. Viktigaste att påpeka som de tunga namnen har som consensus om FHM personal, är ju att de saknar helt abstrakt tänkande och visioner om framtiden. Det här kan bli farligt om det får fortsätta..
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nej, men mörkertalet för smittade är mycket större än det för döda. Därför ser det ut i statistiken som vi har få smittade och många döda. Ser ut som rena masslakten.

När det bara handlar om att vi inte testar så många av de smittade, andra länder testar mer.
Vi har även relativt hög dödlighet per kapita i Sverige och då är det stort sett bara sthlm som är hårt drabbat. Det lär bli betydligt värre om vi fortsätter enligt samma kurva.

Den största kritiken jag har mot hanteringen är just att man inte testar mer och började göra det för flera veckor sedan.
Citera
2020-04-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ha tålamod. Om 2-3 veckor har du facit. AT kan omöjligen fortsätta mörka Nordkorea-style.

Du är medveten om att Tegnell inte sitter själv och matar in dödsfallen?

Vore bra om folk inte vore så sjukt paranoida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast själva utgångspunkten att medellivslängden sjunker med avseende på äldre är ju inte särskilt begåvad. Han får ju tycka/tro/anse vad han vill, men han borde ha besparat sig just det argumentet.
Det beror på vad han utgår ifrån får man anta. Han kanske tror att ett vaccin inte kommer och att ingen immunitet skapas så att detta kommer att pågå i många år med väldigt många döda äldre i slutändan. Nu tror jag på att vaccin kommer eftersom det finns väldiga ekonomiska incitament för att producera det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Den är gratis att läsa.
Jag har ingen prenumeration eller något inlägg och läser den as we speak.

Funkar inte för mig. Tror att det där har att göra med hur många artiklar man läst gratis under en specifik tidsperiod vilken den nu är. Har kunnat läsa några artiklar tidigare men nu var det stopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Alla dessa faktorer stämmer (åtminstone till en del, med den initialt lyckosamma smittspårningen var det litet si och så - nu låter det mycket mycket bra från resten av landet utanför Helsingfors).

Sedan lade man också locket på väldigt snabbt med skolstängningar/distansarbete m.m.
Där kan man antagligen ifrågasätta hur effektiva åtgärderna i sig är, men det som jag absolut tror att var effektivt var informationen och den allmänna medvetenheten. Att sedan avskärma ett helt landskap för tre veckor var också ganska effektivt ur PR-synvinkel, det höll medvetenhet om att detta är allvarligt uppe i ett läge när det ännu fanns väldigt få allvarligt insjuknade.

Sjuåringar vet att man håller avstånd när man leker utomhus. Folk börjar mer och mer använda halsduk eller munskydd när de måste vistas bland folk.

Den allmänna medvetenheten har gått så långt att Helsingfors/Nylands sjukvårdsdistrikt (det mest drabbade med mer än hälften av alla landets fall) igen idag går ut och påpekar att man bör söka vård i tid för andra saker och att rutin labb och röntgen fungerar och man inte skall undvika sånt annat än om man är aktivt luftvägs-sjuk.

En annan viktig faktor är att man mycket tidigt från regeringen sade till på skarpen till kommunerna m.fl. aktörer inom hem- och åldringsvård. Relativt snabbt fick man också upp organisation (ofta frivillig-kommunal i samarbete) för att hjälpa riskgrupper med att få mat m.m. levererat hem. Helsingfors stad tog också som projekt att ta kontakt med alla invånare som är 80+ för att se om de behöver hjälp med något.

De initiala förutsättningarna är ju det som bör vara grunden för vilken väg man väljer.
Sverige: Få/små beredskapslager, decentraliserad makt (stat/region/kommun) utan möjlighet till 'undantagstillstånd', myndigheter utan operationellt ansvar för kriser, etc etc
Så baserat på dessa förutsättningar antar jag att FHM rekommenderade vad de tyckte var minst illa för Sverige.

Det som blir intressant att se är ju när Finland mfl länder börjar lätta på sina karantäner. För det måste de göra tillslut för att inte folk ska dö/bli sjuka av andra anledningar (självmord, ohälsa, etc) pga isoleringen.
Om alla positiva har suttit i isolering tillräckligt länge för att inte längre smitta, så är allt frid o fröjd.
Annars kommer man få öar av smittspridning som dyker upp här och där. Vilket, mtp inkubationstiden, inte kommer upptäckas förrän en-två veckor efteråt.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nån får gärna kopiera åtminstone delar av texten till oss som inte vill betala trehundrafemtio spänn för att läsa DN i sex månader. Thank you

Allt på DN är gratis just nu under krisen bara de får ditt namn och epostadress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in