2020-04-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Tegnell hade rätt på alla punkter. Siffrorna över antalet döda/intensivvårdade går inte upp utan ner. Detta blev aldrig en stor grej och Sverige har gjort rätt. Alla andra har gjort fel.
Ja sådär låter det när siffrorna minskar (vilket de alltid tycks göra under helgen p.g.a. "en viss eftersläpning"). Då heter det att Sverige gör absolut rätt och att alla andra gör fel. Men när siffrorna ökar och man påpekar det faktum att Sverige har ovanligt höga dödstal beror det helt plötsligt på allt annat än att Sverige gör fel! Då är det eftersläpningar, att våra siffror är mer korrekta än våra nordiska grannländer, att det trots allt minskar i en liten del av landet... Aldrig kritiseras den här metoden!
Citera
2020-04-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Ja sådär låter det när siffrorna minskar (vilket de alltid tycks göra under helgen p.g.a. "en viss eftersläpning"). Då heter det att Sverige gör absolut rätt och att alla andra gör fel. Men när siffrorna ökar och man påpekar det faktum att Sverige har ovanligt höga dödstal beror det helt plötsligt på allt annat än att Sverige gör fel! Då är det eftersläpningar, att våra siffror är mer korrekta än våra nordiska grannländer, att det trots allt minskar i en liten del av landet... Aldrig kritiseras den här metoden!

Det är märkligt att se danska ministrar och myndigheter ha 100% transparans och ständigt be folket om ursäkt för deras misstag medans svenska ansvariga tycks fiffla frenetiskt "för den goda sakens skull".
Det finns inga empati-känslor i dagens Sverige.
Citera
2020-04-13, 15:20
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Absolut inte önskvärt men det finns flertalet rapporter som gör gällande att totalt sett behöver inte en ekonomisk nedgång öka det totala antalet självmord:

Intressant men jag vet inte om det är relevant att använda en undersökning från 30 talet och usa. Vi har heller inte samma luftförorening som tex kina. På en liten googling kom där iallafall upp väldigt många artiklar som säger motsatsen. Jag hade iallafall satsat på unga och friska. Den här artiklen var iallafall förnuftig, kort och neutral:

https://mobil.affarsliv.com/nyheter/liv-mot-liv-i-kampen-mot-coronakrisen-om6559640.aspx
Senast redigerad av Peyotedude 2020-04-13 kl. 15:23.
Citera
2020-04-13, 16:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Intressant men jag vet inte om det är relevant att använda en undersökning från 30 talet och usa. Vi har heller inte samma luftförorening som tex kina. På en liten googling kom där iallafall upp väldigt många artiklar som säger motsatsen. Jag hade iallafall satsat på unga och friska. Den här artiklen var iallafall förnuftig, kort och neutral:

https://mobil.affarsliv.com/nyheter/liv-mot-liv-i-kampen-mot-coronakrisen-om6559640.aspx
Om du tittar på den andra länken så finner du siffror från Sverige, även från 90-talet.
Citera
2020-04-13, 17:39
Medlem
Alla ni som skriker er hesa på FHM och vad de gör och vad de inte gör. Allt är fel, enligt er, och alla andra länder gör rätt.

Hur ser ni på det faktum att vinterkräksjukan och säsongsinfluensan kraftigt gått ner? Tolkar ni det som en slump eller som att FHM´s rekommendationer faktiskt fungerar?

OBS att jag inte frågar er om vad ni tycker om att si eller så många har dött p g a FHM. Jag vet att ni har åsikter om det. Jag känner även till att folk dör varje dag, månad och år.
Citera
2020-04-13, 18:36
Medlem
...varför går inte Dr Mengele å svetsarlärlingen ut med att låta personalen använda slaktmask på våra "äldre äldre" boenden för att mildra lidandet på dem gamla Zoozze väljarna som en gång byggde upp detta numera förfallna land så dem slipper lida som de gör nu.......
"Knulla i Bangkok" skulle ju kunna agera den barmhärtige samariten dito Vincent så det går snabbt åtminstone.......

https://samnytt.se/eva-plagades-till-dods-av-corona-behandlades-endast-med-alvedon-och-oppet-fonster/
Senast redigerad av MohamedMohamed 2020-04-13 kl. 19:02.
Citera
2020-04-13, 20:00
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Alla ni som skriker er hesa på FHM och vad de gör och vad de inte gör. Allt är fel, enligt er, och alla andra länder gör rätt.

Hur ser ni på det faktum att vinterkräksjukan och säsongsinfluensan kraftigt gått ner? Tolkar ni det som en slump eller som att FHM´s rekommendationer faktiskt fungerar?

OBS att jag inte frågar er om vad ni tycker om att si eller så många har dött p g a FHM. Jag vet att ni har åsikter om det. Jag känner även till att folk dör varje dag, månad och år.

Vilka "ni" och vilka länder?

Även om åtgärderna får vissa effekter mot säsongsinfluensans spridning är det knappast med samma effektivitet. Influensan låter sig inte isoleras. Det är olika sjukdomar och det du frågar om är positiva sidoeffekter som inte säger mycket om huruvida man gjort för lite eller för mycket mot spridningen av coronaviruset.

Det finns en annan tråd där tanken förs fram att pandemin leder till färre döda totalt sett, när eller om andra infektionssjukdomar minskar i och med de åtgärder som görs mot pandemin. Den som startade den tråden ville dock inte diskutera frågan om coronans högre smittsamhet och dödlighet, men jag tyckte att då faller ganska mycket av det intellektuella värdet med diskussionen. Det är inte säsongsinfluensan eller vinterkräksjukan som är i fokus för detta.
Citera
2020-04-14, 07:27
Medlem
rex144s avatar
Jag har kollat Tegnells meriter, han är bara en vanlig läkare som gjort karriär inom epidemiologi... och vad sysslar man där med? De som jobbar där är duktiga på bakterier... där finns en massa bakteriologer men de som är kompetenta vad gäller Corona är virusologer…

Tegnell borde ställas inför riksrätt för att han lättvindigt offrat tiotusentals människors liv med sin darwinistiska /fascistiska flockimmunitet men även Löfvén trots sitt intellektuella handikapp borde också ställas inför riksrätt eftersom det är han som är ytterst ansvarig eftersom han inte lyssnat på andra experter-virusologer och låtit Tegnell hållas.
Citera
2020-04-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
tiotusentals människors liv
Hur har du fått fram den siffran?
Citera
2020-04-14, 08:28
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om du tittar på den andra länken så finner du siffror från Sverige, även från 90-talet.

Ok. Men där finns 1milljard links som motbevisar motsatsen att arbetslöshet är osunt. Vad vill du helst, ha inkomst eller inte inkomst?

Dessutom så utvecklar en hel del av dom smittade kanske inte antistoffer. Det enda jag har emot AT är att dom inte skruvar upp för hamsterjulet ännu mera. Rädslan från denna lilla influenca har paralyserst hela världen. Danmark får liksom många andra länder ett enormt hål i statskassan som kommer kosta liv i på andra sidan 2020.
Senast redigerad av Peyotedude 2020-04-14 kl. 08:42.
Citera
2020-04-14, 08:36
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag har kollat Tegnells meriter, han är bara en vanlig läkare som gjort karriär inom epidemiologi... och vad sysslar man där med? De som jobbar där är duktiga på bakterier... där finns en massa bakteriologer men de som är kompetenta vad gäller Corona är virusologer…

Tegnell borde ställas inför riksrätt för att han lättvindigt offrat tiotusentals människors liv med sin darwinistiska /fascistiska flockimmunitet men även Löfvén trots sitt intellektuella handikapp borde också ställas inför riksrätt eftersom det är han som är ytterst ansvarig eftersom han inte lyssnat på andra experter-virusologer och låtit Tegnell hållas.
Fattar du inte att folkhälsomyndigheten jobbar i grupp och fattar beslut tillsammans? Men du har nog rätt, jag lyssnar hellre på ett inavel på flashback som aldrig haft ett jobb än flera experter inom området.
Citera
2020-04-14, 08:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Hur har du fått fram den siffran?

Det är en siffra som är lätt att få när du jämför olika länder som Spanien, Italien och USA som liksom Sverige inte vidtagit kraftiga åtgärder i början och även om Corona i Sverige sprids saktare på grund av att svenskar av naturen har en social distansering mot den största riskgruppen 65+ så när det väl får genomslag så kommer tiotusentals äldre att dö i covid 19

Tegnell spelar rysk rulett med folks liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in