Citat:
Ursprungligen postat av
C.B.G.
Jag hör verkligen inte till förnekarna. Tycker att de som kan jobba hemifrån ska göra det och tycker också att Sverige borde stänga ner mer aktiviteter som t ex badhus, men med det vi vet idag om viruset måste det väl ändå betraktas som en överreaktion om det skulle gå så långt som till vatten- och varubrist? Det är ändå så att viruset i mycket liten utsträckning påverkar människor i arbetsför ålder.
Att tänka så fungerar bra, om du har absolut allt du behöver inom landets gränser.
Om du är litet längre i periferin (som Finland, eller Estland) så behöver du vid en galoperande pandemi definitivt genast planera för att säkra transporter utifrån. Alternativt hålla dig med stora beredskapslager.
Och också om du har beredskapslager så behöver du säkra påfyllning ASAP när krisen seglar upp.
Jag tycker inte alls det skadar Sverige att MSB går ut och påpekar helt basala verksamheter
kan bli ganska sårbara om kommunikationerna inte fungerar.
Tillsvidare löper det mesta på (utom skyddsutrustning och medicinteknik där det är huggsexa), men vi är bara en månad in i krisen i Europa (Kina hann vi inte märka så mycket, pga att nyåret väl redan var inkalkylerat). Amerika ännu på kommande, Sydamerika just i början.
Nu misstänker jag ju, idealist som jag är, att Norden (eller t.o.m. Norden-Baltikum) går in och hjälper om Sverige faktiskt riskerar att få problem.
Finland gjorde det redan på sätt och vis när det gällde gränsen i norr och sjukvårdspersonal. Men det var intressant på den PKn hur noga man poängterade att Sveriges utrikesminister lovat försöka bättra på situationen med testning av sjukvårdspersonal...
Hoppas naturligtvis att alla vi pessimister har fel och att allt fortsätter att rulla på med bara mindre små störningar här där.