2020-04-13, 18:54
Medlem
Zvennees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är endast 1 person över 90 år som fått vård på IVA under hela utbrottet.

Det förklarar en hel del om hur vårt land stöttar och tar hand om de äldre som jobbat och betalat skatt hela sitt liv
Citera
2020-04-13, 18:55
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Den stora frågan som dyker upp blir ju, exakt vad stöttar de han i? Att ljuga att munskydd inte fungerar?

Tegnell går hem hos hysteriska fruntimmer.
Verkar vara en hel del karlar med. Men överlag går stöttandet hand i hand med sympati för den vänstra skalan politiskt. Förstår personligen inte denna koppling men motstånd mot FHM och Anders ses som fult och inget man skyltar med om man inte vill bli stämplad som Sverigedemokrat.
Kopplingen till politisk hemvist är för mig ologisk och jag är så trött på det här svart/vita tänkandet.
Citera
2020-04-13, 18:55
Medlem
Storbritannien igen: 17-åring död och 40 ”friska” bland landets 717 nya dödsoffer.

”UK coronavirus death toll rises to 11,329 as another 717 including a 17-year-old and 40 healthy patients die”

(Till skillnad från den perversa Sveavägen delar jag inte sånt här för att peka finger mot våra vänner i väster, utan för att ge regimapostlarna här hemma en rejäl verbal hurring när de tonar ner allvaret i denna tragedi. )

https://www.thesun.co.uk/news/11386478/uk-coronavirus-death-toll-numbers-cases/
Citera
2020-04-13, 18:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Finns det fortfarande svenskar som litar på ljugmyndigheterna FHM och MSB?

PK folk givetvis. Precis som religiösa fortfarande tror på allt som står i Bibeln o koranen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hur kan stockholms krematorier översvämmas med enbart 20 extra per dag ? hur många krematorier finns det och alla kremeras väl inte många väljer väl helkroppsbegravning ?

Så något stämmer inte här..förmodligen så är det betydligt mer än 8, 12 och 20 som är extra per dag..och osåfall stämmer inte siffrorna över coronadöda alls.

Om hälften begravs traditionellt utan kremering så är det onekligen inga mängder extra som skall kremeras..Hur många krematorier har stockholm 3-5st eller ? Vilken kapacitet har de som finns ?

Jag förmodar att man redan infört 24 timmars drift med 3skift eller liknande och ÄNDÅ så är det kaos ? Hur många döda är det som göms undan egentligen det börjar lukta 100tals per dygn i stockholm enbart.

Varje ugn borde klara 4-6 kroppar per dygn och det finns väl mer än en ugn vid varje krematorie..förmodligen 4-10 st

Någon som vet mer om stockholms krematorier får gärna upplysa.

Här finns bra utrustning att köpa om någon vill utnyttja affärsmöjligheterna

https://dfweurope.com/sv/
https://uscremationequipment.com/products/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du bör nog uppdatera dig hos MSB.

Du behöver inte oroa dig för min vattenförsörjning, den är säkrad av Gud.

Det är uppenbarligen MSB som behöver uppdatera sig, inte jag.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/msb-backar-om-risk-for-vattenbrist
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det mynnar tillslut ut när statsministern allvarligt talar till folket, det är allas ansvar och menar folkets ansvar
Ja självklart är det väl Stefan som får lön för att han INTE är någon statsminister och vi som tillsammans skall ta ansvar över både virus, döda, äldrevård, särskilda boenden restauranger, tåg, bussar, smittspridningen och vette f...n allt
Medan Stefan drar över frugan någonstans i Sverige.
Dyker upp i rutan ibland och ser ut som en kasperdocka. Säger, det blir sämre innan det blir bättre, var beredda, det blir några tusen döda ( öh, psst expressen kom skriv lite om dumma alarmister så dumskallarna håller käften) och inte bara det när han säger det låter det som han pratar om vad som helst. Idag var jag ut och plockade blommor, ungefär så.
Blir förbannad igen fast jag lovat mig själv att inte bli det idag.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-13 kl. 19:06.
Citera
2020-04-13, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennee
Det förklarar en hel del om hur vårt land stöttar och tar hand om de äldre som jobbat och betalat skatt hela sitt liv
-
Fast det finns ytterst få 90-åringar som skulle överleva ett besök på IVA. Det handlar inte om att förneka dom vård utan bespara dom det lidande som en sådan hård behandling innebär till ingen nytta.

Sedan finns det såklart undantagsfall. Det var väl någon 100-åring i Italien som hamnat på IVA och överlevt.
Citera
2020-04-13, 18:57
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det är inte omöjligt. Jag hittade dom här siffrorna som gäller för Stockholms vattenförsörjning och är från år 2003

https://www.svensktvatten.se/globalassets/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/kfs2004_dricksvatten-lca.pdf

Det ska vara Aluminiumsulfatet (Används som flockningsmedel) då som kanske kan bli lite besvär med. Inte själva tillverkningen men att få in råvaran i landet. Jag läste en artikel på LA times om att sjömän har blivit hårt drabbade av Corona, inte för att dom blivit sjuka men av att dom inte får gå i land någonstans och därifrån återvända till sina familjer. Det kommer komma en punkt då dom som arbetar på båtar nu ledsnar och inleder vilda strejker.

Jag tror att du skall istället läsa det som de säger såhär:
När mängden av coronavirus ökar, så har vi inte de filter som behövs för att säkerställa att corona inte kommer med vattnet.

Därefter inser man att uttalandet gör mer skada än nytta, det innebär att de kommer skita i om det är corona i kranen. Och då menar jag inte öl.
Citera
2020-04-13, 18:58
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det här postades tidigare idag av användaren "arbetet". Säger inte att jag vet jättemycket om ämnet i sig, men det är iaf ngn verksamhetsansvarig inom vård som talar om problemet. (sen har jag även läst på annat håll att det är risk för brist på syrgas, minns dock ej var, sorry).

"Jon Tallinger, chef för Läkarhuset, Tranås:
Jon Tallinger:

Jag är Dr Whistleblower nu.
Vi behöver syrgas nu!
Jag känner trycket. Över 2000 patienter är listade hos mig. De litar på mig. Landstinget vill att jag ”vårdplanerar” mina patienter och skickar video till mig hur man ger ”vård i livets slutskede vid covid-19 i primärvården”.

Jag tänker inte ”vårdplanera” en enda patient på det sättet. Om jag har en patient som ligger för döden av metastaserad cancer och är 97 år gammal och får covid-19 med andningsbesvär så erbjuder jag syrgas om de vill ha det. Och det finns på akuten. De har rätt att få lite syrgas. Inte enbart morfin som minskar andningsförmågan och söver patienten till döden. Om de inte överlever av syrgas och inte får IVA-vård är det helt OK. Men det tar minst en vecka för mig att få fram en beställning på en syrgaskoncentrator.

Alla har rätt till syrgas vid covid-19. Jag har redan haft en patient som höll på att dö av syrebrist (84% sat) men som bara fick syrgas ett dygn på sjukhuset och sen kunde åka hem. Enbart syrgas kan vara livräddande vid covid-19.

Nu kommer jag svartmålas att jag ”oroar patienterna, alarmist och att sprida panik”. Hellre levande patient som känner oro än död patient utan oro. Han säger i videon: ”första åtgärden är morfin”…han säger inget om syrgas. Han vet att vi inte kan erbjuda syrgas.

Om mina palliativa patienter ber om att få stanna hemma får de det. Det kräver ingen ”vårdplanering”. Alla mina patienter är vårdplanerade sen innan. Jag jobbar på Läkarhuset i Tranås AB. Vi erbjuder alla med syrebrist vid covid-19 syrgas. Det vi behöver göra nu är att skaffa hjälp att få fram industriella mängder syrgas.
https://www.linkedin.com/feed/update...1361692282880/ "
Det var dom balsam för själen med en förnuftig röst efter alla märkliga flasbacksärlingar och myndighetspersoner.
Citera
2020-04-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Ni som tror att krisen är över tack till dagens väl friserade siffror: tänk om. Krisen är inte över, siffrorna har inte stämt en enda dag, varför skulle siffrorna stämma bättre under en av årets största ledighetshelg?

Sveriges strategi är tydlig: Förminska befolkningens oro.
I stort sett alla stora uttalanden som gjorts kring viruset har visat sig vara fel. Sverige säger en sak medans världen säger annat och så har det varit sen i början på Januari.

Jag försöker förstå agendan bakom Sveriges agerande, men det är faktiskt för mig ett så ologiskt agerande de håller på med att det går bortom allt mitt förstånd.

Kan någon hjälpa mig här?

Dessutom så finns det ju många sjuka som dör i hemmet därför att vården är fullsatt, och dessa dödsfall lär knappast redovisas i coronastatistiken.

varför?
Jo Det sker inget coronatest annat än av patienter på sjukhus, inte sjuka i hemmet.
Citera
2020-04-13, 18:59
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
4 av 5 överlever på IVA på KS.
Kan det vara så att de bara behandlar de som är minus 70 år och låter de äldre på boendena/avdelningarna m.m ligga och självdö ?
Hoppas det är fel men tycker det är dålig info/journalistik, klart vi behöver lite goda nyheter i dessa tider men ...
Betvivlar att Agda på 90 som får andningsvårigheter på sitt boende får mer än lugnande medel mot sin "oro". Sen när hon avlider hamnar hon också utanför covid-19 statistiken för att inget test gjordes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in