2020-04-13, 14:55
Medlem
Jag har svårt att förstå MSB's roll i detta.
I princip allt som är fel och behöver åtgärdas i och med covid är deras jobb att göra?

Att förbereda oss för värre tider, vilket det nu är. Att landet Sverige ska vara förberett.

Vad är det jag missat?

Att dem sen är med på pressträffar och beter sig som mediekåta tonåringar!
Pratar i 10 minuter om helt ointressanta saker.

Och idag kläcker kärringen ur sig att det kan bli aktuellt med vattenransonering pga kemikaliebrist?
Ärligt talat, vid händelse av en än värre händelse, som tex krig:
Var i helvete är uthålligheten?!
Staten måste ju för fan ha en uthållighet längre än såhär!

Stäng ner MSB, dem gör ju för i helvete inget mer än att kosta oss skattebetalare pengar.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Bra, fler av hennes typ till nästa presskonferens tack.

Hon representerar MSB var och varannan gång redan.
Citera
Medlem
Danmark +12 döda
Norge +3 döda
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du år felinformerad. Så har det aldrig varit.

Låt mig ta ett exempel. Tidigare gjorde man mammografi endast för kvinnor mellan 40-70. Man motiverade det som så att de 70+ har ingen nytta av att veta resultatet.

Sen blev det ett himla yl om saken och man ändrade reglerna så att gränsen går vid 74år.

Fortfarande har alltså inte ALLA kvinnor en möjlighet att få veta huruvida de lider av bröstcancer eller ej. Bara vissa. Som är tillräckligt unga.

Man har länge pratat om allmän prostatacancerscreening men fortfarande finns den inte.
Å ena sidan kan screening minska dödligheten i sjukdomen – å andra sidan finns risk för överbehandling och obefogad oro.

Alltså screenar man bara de män som har prostatacancer i släkten.

Alla män och kvinnor är alltså inte "lika mycket värda" om man ser saken ur den synvinkeln. Alla får inte samma chans att veta.

Med andra ord är det fel på vår svenska vård som vi betalar enorma belopp till men inte verkar få ut något av dessa. Som någon sade - vad fan får vi egentligen för våra skattepengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag skrev det inte mot dig! Absolut inte.
Jag ville bara förtydliga att jag håller med.
Dock hoppas jag på en mer rimlig nivå här inne. Allt är inte svart eller vitt.

Jag tycker majoriteten av s k "alarmister" har en rimlig nivå.

De som inte har en rimlig nivå är "förnekarna". För de är Corona "vad fan är corona, är du mes eller" "inte fan ska jag förlora en hundring för någons liv"

Och det är svårt att ha en rimlig debatt när hela svenska styret är i förnekelse och inte vill tala sanning.
Citera
2020-04-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Corona är en bidragande faktor, inte dödsorsak.
Delvis lungsvikt pga av corona behöver inte gå under corona.

Så är det. Covid19-offer kommer inte alltid noteras, de kommer inte fram i tabellerna, och sucid kommer inte alltid fram, och drogöverdoser kommer inte alltid fram osv.
Liksom mkt annat inom medicinen är ordet "dödsorsak" tänjbart och inte så objektivt som man vill tro. Och nu finns det ju också politiska och ekonomiska skäl att underprioritera gamlingar, vilket också är tradition.
Citera
2020-04-13, 14:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte alla blodtrycksmediciner utan ACE2-hämmare som potentiellt skulle kunna öka svårighetsgraden av en COVID-19-patients symptom, eftersom viruset fäster sig vid blodkärl via ACE2.

"American College of Cardiology och Heart Failure Society of America, släppte dock snabbt ett uttalande som erkände det potentiella sambandet men noterade att ingen forskning eller data stöder detta, varken för eller emot. Sluta alltså inte att använda din blodtryckssänkande medicin utan att först konsultera din läkare."

https://blodtryckskoll.se/information/covid-19-coronavirus-och-hypertoni/
Det finns inga ACE2-hämmare.

Däremot ACE-hämmare och ARBs men just därför råder det delade meningar om deras roll. En del hävdar att det skulle kunna användas i behandlingen vilket rent teoretisk kanske inte är en så dum idé. Tillsvidare får man dock hålla allt som anekdotiskt och står man på några sådana läkemedel fortsätt med att ta dem tills din doktor säger annorlunda.
Citera
2020-04-13, 14:57
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De behöver mer frysrum till döda. Räckte de alltså inte med de tre fryscontainer de placerade ut bakom Huddinge sjukhus.
Hur många har då dött och hur många har de räknat ut eller vet de att skall dö.
Olika siffror igen på dödstal dessutom.

Sedan har antalet begravningar minskat för tillfället, vilket är en del av förklaringen till problemet du pratar om.
Citera
2020-04-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det värsta influensaåren har vi dessutom haft vaccin. Annars kanske 10 000 hade dött.

Italien har fortfarande inte kommit upp i mer ön hälften döda mot en svår influensaaäsong.

Influensan varar knappast heller i 12 månader.

"kanske" kom igen... hur många kommer dö av corona om vi inte får ett vaccin?

Italien stängde ner hela Italien i flera veckor?
Jag har haft influensa under sommaren... men nehepp. Ska vi utgå ifrån Tegnell så fungerar inte Corona heller under varma klimat eller sommaren, så där får du också dra bort några månader.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Nä fetmans roll är inte alls oklar. Fetma leder till högt blodtryck. Jag hade praktik på intensivenvården för många år sen. De som fick flest komplikationer och fick ligga längre var överviktiga. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ läs vilka faktorer som spelar roll enligt den svenska intensivvården.
Det var nyss ett inlägg som sade att det var blodtrycksmedicinering som var den egentliga riskfaktorn i covid.
Vi vet inte än vilken roll måttlig fetma spelar, om dess betydelse för covid ens är mätbar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88
Riche stureplan fullpackat i detta nu långt över 50pers i lokalen. Ringa polisen??

hoppas de får stänga ner så får
alla odrägliga Stureplansbrats
gå hem kolla Netflix
Citera
2020-04-13, 14:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
De behöver mer frysrum till döda. Räckte de alltså inte med de tre fryscontainer de placerade ut bakom Huddinge sjukhus.
Hur många har då dött och hur många har de räknat ut eller vet de att skall dö.
Olika siffror igen på dödstal dessutom.

Man har ju tidigare talat om ishallar som liken skall läggas på. Detta visar hur jäkla allvarligt läget är i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in