2020-04-13, 14:22
Medlem
Det är rätt sjukt att Sydkorea och Kina inte börjat antikroppstester i större skala för att få en bättre bild med tanke på hur länge dom haft det. Glad att det kommer mer och mer forskning från västländer.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hej, jag har inte följt med här men är det den siffran du tror på. Antal döda i Sverige?

Det är vad Finland har räknat ut om 60% skulle bli smittade.

Döda så antar jag runt 10 000.

En vild gissning förstås.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Nu kan vi börja andas fucking ut!!

20 döda och domedagsprofeterna kan lämna den här tråden omedelbart och sluta sprida sitt jävla elände. Vi klarade det.

Tegnell kommer att HYLLAS världen över när dimman har lagt sig.

Detta blev precis som jag tidigare påpekat..
Citera
2020-04-13, 14:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det normala är såklart att man får syrgas.
Det är ett extraordinärt påstående att äldre inte ens får syrgas. Det kanske är sant men det låter otroligt.

Våra äldre på vårdboenden får inte syrgas, någon sådan möjlighet finns inte. Det som de får (så länge det räcker) är lugnande medel, så att de inte behöver plågas medan de somnar in.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Skojar du? Bevisa att äldre får syrgas på äldreboenden istället.

Varför skulle de inte få syrgas om de behöver det? Vissa gamlingar glider ju runt med en tub syrgas på hjul när de går på promenad. Har du aldrig sett det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Sverige räknar de med Corona som döda i Corona. Mörkertalet är de som inte testas.

I Norge räknar de inte alla som har corona som döda i corona. Utan om du har corona men dör i en hjärtattack så bedöms du som död i hjärtattacken inte i corona som du hade gjort i Sverige.

Var en artikel (från Norge) om detta postat i denna tråd i morse någongång.

Dette er upresist. Forskjellen er at i Sverige skjer det automatisk. I Norge er det legen som avgjør dødsårsaken, men i tvilstilfeller skal korona nevnes. Det vil si at hvis en koronapositiv pasient i Norge dør i en trafikkulykke, dukker ikke personen opp i koronastatistikken, men det gjør personen i Sverige, for det skjer automatisk. I dette tilfellet er det ikke snakk om mørketall i Norge, men en "falsk positiv" i Sverige.

Det er lite som tyder på at feilaktig ikke-registrering av korona som dødsårsak er en betydelig mørketallskilde i Norge. Det er det heller ingen i mediene som har påstått. For begge land er nok den største årsaken til mørketall at eldre pasienter dør før de har blitt testet og ikke alle testes etter død, selv om dette ofte gjøres i Norge i hvert fall.

Hvis personen dør av hjertestans, er det sannsynlig at korona nevnes som dødsårsak, men det kommer an på den konkrete sykdomshistorikken.

I Sverige er det færre som har blitt testet for Korona, så i hvilket land mørketallene er størst, er det for tidlig å si noe om. En pekepinn på mørketallet blant de døde får vi først når vi har gode tall på overdødeligheten.
Senast redigerad av Naturban 2020-04-13 kl. 14:26.
Citera
Avslutad
Det är fara att dricksvattnet tar slut framöver sa msb nu. Herregud riktigt otäckt.

Jag ska fylla upp plastflaskor nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Självklart.

Men ser inte hur man kan du dra slutsatsen att de skulle egentligen ha dött av något annat.

Väldigt brett antagande.

Det var inte jag som gjorde det.
Citera
2020-04-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Självklart ligger det COVID-19 virus celler på gator och torg som förs in med skorna i hemmet. Likaså borde utgående katter o hundar kunna föra in viruset i pälsen. Sedan har man ytterkläder som viruset fastnar i.

Vi har ju sett i Kina hur man exempelvis desinficerar gator, tunnelbanetåg eller andra allmänna utrymmen.
Dock har vi i Sverige ingen möjlighet eller utrustning för att göra detta och då låsas man bara om som att det snöar.
Man skall komma ihåg att de flesta svenskar bara läser svensk media och har ingen koll på vad som händer i världen avseende COVID-19.

Helt rätt som du skriver. Många människor här tror att Sverige är jordens medelpunkt och att vi är bäst på allt. Jag hoppas detta ego försvinner efter krisen. Nästa kris blir annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Dock likadant i alla länder. Plus att de som räknar annorlunda även har ett mörkertal på sina faktiska testade....
Den privata vården gör säkert sitt yttersta för att säkra att personalen inte tar några risker oavsett om det kostar extra att ta in extra personal. Sa inget vinstdrivande företag någonsin.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är snarare den panik du uppvisar som är Samhallsfarlig. Men jag tror inte fängelse är lösningen på det.

Det är inte förvånande om många personer börjar uppvisa psykiska symptom på pandemin. Jag undrar vad samhället och vården har gör beredskap för det. Det borde vara en del av hur man hanterar en pandemi. Personer med generaliserad ångest får det säkert svårt, och de med OCD kanske både njuter och våndas. Det är lätt att se hur det kan resultera i en tvångsmässig föreställning om att alla måste låsas in nu genast för annars är det världens undergång. Men, tyvärr, deras ångest går inte att låsa in på det sättet. Hur mycket de än önskar.

Tror du på riktigt att resten av världen förstör sina egna ekonomier för att stänga in sitt eget folk hemma?
Är allting bara förberedelsen för att det ska bli nya diktaturer a la nordkorea i resten av världen?
Har du nånsin tänkt i ditt liv? Bara allmänt menar jag. Nyfiken fråga, jag vet.
Citera
2020-04-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Tack för svar men allt är nte så enkelt, taxi dit är risk, och behöver nån som följer med osv..

Ok, nej det är inte lätt i dessa coronatider. Jag hoppas det löser sig till det bästa för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in