2020-04-13, 14:02
Medlem
hahahah

de visar gamla bilder på presskonferensen för tillfället PINSAMT
Citera
2020-04-13, 14:02
Medlem
+20 döda
+327 fall
+20 IVA
Citera
2020-04-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Vad är meningen med virus egentligen? Fattar inte! Om virus inte ens lever, dvs inte är en levande organism, varför förökar den sig då? Jag fattar att virus behöver en värd för att kunna föröka sig. Men fattar inte meningen med att virus finns? Hur kan något som inte lever, sprida sig och massproducera sig?

(det här tricket måste jag lära mina plånbok &#129315
Anledningen till att virus inte kallas för levande organismer är väl för att dom är mindre än en cell, vilket är den minsta "möjliga levande organismen". Så det är snarare en definitionsfråga, i andra avseenden är ett virus en levande biologisk och evolutionär varelse som vill sprida sig och föröka sig - bara att dom är mindre än det vi i övrigt definierar som liv och dessutom behöver annat liv (en cell) för att leva
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Det är det vanligaste sättet att räkna döda på och man har gjort så i alla länder för influensa i många år. Kan vara att några länder i början räknade annorlunda (tex bara räknade dom som dör på sjukhus) men när man inser att sjukvården inte hinner med och folk visar sig dö utanför sjukhusen med covid så är det det enda rimliga sättet. Om man tar Norge som exempel så tror jag dock inte dom låter folk dö hemma då dom fortfarande har väldigt hög kapacitet på sjukvården och mycket mindre tryck, så vet inte om dom behövt ta till den metoden. Däremot skulle jag vilja påstå att alla länder där folk dör hemma använder "den vanliga" metoden att räkna.

Detta är så klart en teori dock, har inte läst om exakt hur länder gör men skulle förvåna mig om dom helt plötsligt började ändra på reglerna, tror det hade sett väldigt dåligt ut i efterhand och kanske även skulle tolkas som ett försök att "mörke", vilket jag antar få vill riskera.

Sverige räknar de med Corona som döda i Corona. Mörkertalet är de som inte testas.

I Norge räknar de inte alla som har corona som döda i corona. Utan om du har corona men dör i en hjärtattack så bedöms du som död i hjärtattacken inte i corona som du hade gjort i Sverige.

Var en artikel (från Norge) om detta postat i denna tråd i morse någongång.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skillnaden mellan då och nu är väl snarare att folk då var mer blåögda och trodde på det de matades med i media. Nuförtiden finns det alternativa media där man sen får läsa sanningen..

Och tänk hur visselblåsarna hanterades på den tiden: precis som nu! Skillnaden är den att du då inte visste om det.

Nja. Han har en poäng i att (framförallt) rapporteringen var mer neutral och sakbaserad till förmån för det moderna känslobaserade tyckandet. Räcker med att slå upp en äldre tidning och rapporteringen skiljer sig som natt och dag.

Däremot fanns det naturligtvis kontrollmekanismer förr också som var mer osynliga tack vare en mer kontrollerad informationsspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Happ, denna skulle ha dött av influensa...

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/uk-woman-21-with-no-health-issues-dies-from-covid-19-family-say

Alla de andra orsakearna gör man så gått det går för att förhindra att de dör.

Sedan är det uträknat på hela befolkningen.

Det har gått ett par veckor och vi har 900 döda.

Det är räknat på 35 000 om 60% av Sverige skulle bli smittad.

Nummer du vet.

Det är väl ingen som har påstått att yngre människor inte dör alls i Corona (och andra sjukdomar)?

Även om vi skulle intubera varenda en då skulle någon dö ändå. Även bland de yngre.

Man får helt enkelt uppskatta vilka som har en rimlig chans att överleva och vilka som låtes dö utan intubering etc.

Precis som man gör vid vanliga fall när man bedömer om cancervård och annan vård.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Någon som får upp sändningen på play?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+20 döda
+327 fall
+20 IVA
"20 döda". Undrar vad siffran egentligen är... Påsk=Nedstängd byråkrati
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Folkhälsomyndigheten presenterar siffror från 9:e april. Bra där. Kaos.
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Fan vilken amatörmässig presskonferens
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Bra källa?

Det är en person som själv står för det hon skriver. Det är inte en journalistartikel, det är en personlig åsikt från en person med namn och bild. Jag undrar vad hon vill få ut för budskap, varför det är viktigt och på vilket sätt hon tror det ska ha någon betydelse.

Sedan ställde jag upp hennes debattinlägg mot en postad artikel som säger tvärtemot det hon hävdar.

Det är från en forskare som både arbetar som lärare och patalog.

Så det är ganska svårt att avfärda artikeln.

Klickar du ens på länkarna eller?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Det vet jag inte men en spekulation. Svt har skrivit att 70% av de som dött på IVA i UK hade ett BMI över 30. Varför skulle det vara annorlunda i USA då?
För att det är ett annat land?
Och kanske är det normalt att ha ett BMI på över 30 i de åldrarna? Det måste ju inte ha betydelse för sjukdomsutvecklingen, troligen har det men det kan vara en orsakslös markör för tex brist på motion.
Lite som att det kanske inte är själva penisen som gör att fler män än kvinnor dör i covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in