2020-04-13, 11:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan ha varit det löjligaste jag läst på Flashback på länge (inte riktat mot dig som person dock).
Ja det kanske var en löjligt vald dödsorsak men så gör man när man samkör dödsregistret med registret för diagnos (covid-19), man gör likadant för influensa. Naturligtvis finns ett mörkertal (så även vid influensa), när covid-19 ej angetts som dödsorsak eller om smitta med covid-19 ej lagts in, det är ju trots allt människor som ska registrera. Sen är ju många ej testade.
Vid influensa och COVID-19 kollar man om någon smittad dött inom 30 dagar oavsett dödsorssak. Det är detta Tegnell menar med att vi har bra statistik.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/overvakningssystem-for-covid-19-v1.pdf
Citera
2020-04-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ibland undrar jag att alla vänsteranhängare går bananas just nu för att de vet att deras genus- och globalistagenda håller på att totalt krascha.

Går den svenska ekonomin under så finns det inga pengar kvar till allt som har med genus att göra.

Jag kommer fan skratta skiten ur mig om EU's lille mass projekt brakar sönder och samman

Var inte orolig. Den evige juden lär hitta nya vägar.
Citera
2020-04-13, 11:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
”Väldigt många antagligen”
Riktigt bra källa! Du svarar med en högst personlig gissning..

Självklart? Hur ska någon kunna veta i dagsläget hur många som dör av de prioriteringar som Stockholm har infört. Har du någon bra källa själv?

Svaret får vi i efterhand. Det enda man kan säga att det troligtvis är väldigt många. Man får lägga ihop två och två:
- Överbelastad sjukvård
- Överbelastad ambulanstransport
- Ett flertal artiklar där vi läst om folk som dör utan att ambulansen kommer
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja vi får se om ett år hur effektiv Sveriges taktik varit sett till alla aspekter. Än så länge är känslan att Sverige gjort rätt.

Jag tycker helt tvärtom.

Man har agerat från värdegrundsflummet och det har visat sitt rätta ansikte med tanke på dödsstatistiken jämfört med andra Europeiska länder. Anders Tegnell har haft så grova och konstanta fel att man måste vara lite blåst för att ta han på större allvar längre.

Sedan är det att skattkistan är tömd så man var mer eller mindre tvingade att ta den här linjen.

Skillnaden är att man presenterar den som att man har koll på läget
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den är knappast smittsam i tre timmar. Då hade R0 legat på sisådär arton . . .
Det är i luften i 3 timmar. Om du läser artiklen, så är de skeptiska till att det smittar så länge. Svårt att säga något i nu läget. Nya saker kommer fram hela tiden. Tex att man är smittsam i 5 dagar. De visste man inte för 2 veckor sen. Man kanske kan smitta någon i luften upp till 3 h, men att det krävs en särskild mängd för att det ska ske. (trångt litet rum, mycket hosta) the future will tell.
Citera
2020-04-13, 11:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur många dör.pga denna prioritering?

Det får vi veta i morgon när SCB släpper sin preliminära statistik. (Det så kallade mörkertalet kommer nog framgå där)
Senast redigerad av Jack.Elam 2020-04-13 kl. 11:24. Anledning: stavfel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vad skumt de är med alla filmer som läggs upp på tuben, filmade av privatpersoner i sjukhus som ska vara katastrof, och det visar sig att det inte finns en Corona-kotte där. Det är ännu skummare att filmerna plockas ner så fort. Därmed känns det lite meningslöst att lägga upp länkar. Men det kommer upp nya som plockas ner kontinuerligt.

det kallas desinformation och
youtube jobbar stenhårt med
att få bort dessa videoklipp
asap
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den här människan skulle antingen behöva psykvård eller sen en uppvakning till verkligheten. Hen har varit i karantän för länge för att inse verkligheten.

Vem vill INTE göra affärer med Sverige efter Coronan? Kan inte komma på ngt land..

Tyvärr kommer de flesta att göra affärer t o m med Kina trots att jag önskar motsatsen.

Det märks tydligt att den här sortens händelser påverkar negativt på människors psyke. Den här FB-skribenten är en av dem som borde stänga av tv:n och läsa en bok istället.

Personen är läkare.
Citera
2020-04-13, 11:23
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ibland undrar jag att alla vänsteranhängare går bananas just nu för att de vet att deras genus- och globalistagenda håller på att totalt krascha.

Går den svenska ekonomin under så finns det inga pengar kvar till allt som har med genus att göra.

Jag kommer fan skratta skiten ur mig om EU's lille mass projekt brakar sönder och samman
Vem kan tro på "allas lika värde" efter detta? Världens lättaste sak att motbevisa i debatter hädanefter. Behövs bara ett ord: triage.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Fast de har ju fått direktiv. Så de kan inte fällas för tjänstefel. Det är nån högre upp som skulle eventuellt stå för svar.

Har 81 åringen tvättat sina händer ska det väl inte vara någon fara.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
"En ”oproportionerligt” hög andel av sjukvårdspersonalen som avlidit till följd av covid-19 efter att ha behandlat patienter är födda i andra länder, säger Storbritanniens hälsominister Matt Hancock"

Ännu ett tecken på att vår överrepresentation av MENA folk gör att vi drabbas värre än våra nordiska grannländer, de blir mer smittade, många jobbar inom äldrevården. Det är väl inte ett helt galet antagande att de står för en stor del av smittspridningen på äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Prioriteringen är avsedd att göras när ALLA andra möjligheter är uttömda. Som läget ser ut i Stockholm har läkarna ingen rättighet i dagsläget att göra någon prioritering. Om det hade varit ens egen anhöriga så hade man viljat ha IVA-vård även om personen är 100 år gammal.
Jag förstår att du känner det så, men det har aldrig varit så som du beskriver, eller tror/önskar/kräver. Det är inhumant och oetiskt att försöka ”rädda” åldriga/multisjuka för din eller någon annans skull. Alla har sin stund på jorden, och den kommer att sluta för många på grund av covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in