2020-04-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Hur ser det ut när människor dör i vanlig influensa? Jag vet inte, jag är ingen läkare. Jag kan tänka mig att patienten är äldre och svag av andra sjukdomar och att febern gör att kroppen inte orkar. Jag tvivlar på att dom långsamt kvävs till döds under flera dygn med svåra smärtor i bröstet. Men jag är som sagt ingen läkare. Vad jag vill säga är att dödligheten kanske inte är den viktigaste komponenten när man ska avgöra allvarligheten i en sjukdom.

Olika. Oftast ger lungorna till slut upp pga inflammationen..Skiljer mig veterligen inte så mycket. Oftast är.det äldre och eller med underliggande sjukdomar.
Citera
2020-04-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Varför får inte de som insjuknar på äldreboenden komma till IVA, när det finns hur mycket lediga platser på IVA som helst fortfarande, vilket till och med flera stora sjukhus i Sverige skryter om? Sverige hade kunnat rädda många liv?
Det är inget unikt för Covid-19-sjuka att äldreboende inte tas in till IVA. Det finns alltid ett antal boende som betraktas som " färdigbehandlade, alltså människor i livets slutskede, för svaga för att "svara" på någon form av läkarinsatser. Det dör alltså människor på vårdhem dagligen och stundligen, coronavirus eller ej.
Citera
2020-04-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Ett dokument från Karolinska listar vilka som ska undantas från intensivvård. Nu är det "biologisk ålder" som gäller och inte kronologisk ålder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Gr2o/varden-kan-prioritera-efter-biologisk-alder

Hur många dör.pga denna prioritering?
Citera
2020-04-13, 11:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
[quote=justina|71167862]Var det jobbigt att få ett sakligt svar?[/QUOTENu var det ju inte sakligt, eftersom saken handlade om hemmet och närhet till familjen. Att du som en rabiat besserwisser "tar över" diskussionen och min fråga till milofo säger kanske mer om vem som har det jobbigt egentligen.
Citera
2020-04-13, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Prioriteringen är avsedd att göras när ALLA andra möjligheter är uttömda. Som läget ser ut i Stockholm har läkarna ingen rättighet i dagsläget att göra någon prioritering. Om det hade varit ens egen anhöriga så hade man viljat ha IVA-vård även om personen är 100 år gammal.

Hur menar du? Att det är inte det som händer idag? Att när idag 13 april ringer en 81 årig till ambulans, menar du att dem hämtar honom ändå? Eftersom det finns platser? Jag undrar bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Ja du umgås säkert med dina äldre släktingar på daglig basis.
Har jag sagt att man behöver umgås dagligen...nej. Men vi kanske skulle bry oss mer och hälsa på oavsett det är helg eller inte. Prioritera dem framför egna nöjen, nån gång...
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är vad jag refererade till:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

Det är helt sanslöst. Ja, om platserna är slut så är det kanske bra att prioritera på detta vis. Men:
a) Platserna tar slut för att vi har Anders Tegnell vid rodret som kör ett immunitetsexperiment på befolkningen
b) Platserna tar slut för att Sverige från början hade västvärldens sämsta kapacitet i vården
c) Så stå inte och säg att "vården klarar detta fint". Det är oehört provocerande!

Det är så konstigt att man inte ens försöker skruva ner det hela en smula så att vården kan hantera trycket på ett etiskt sätt. Om man inte vill införa ens en småskalig karantän eller beordra andningsskydd osv så skulle man väl åtminstone kunna hytta med fingret lite skarpare tycker man? Menar ett minimalt mått av angelägenhet i någon typ av form hade ju ändå varit bättre än ingenting. Men istället basunerar man ut "det här går kanon, vi fixar det här helt fantastiskt bra" och sänder ut helt andra signaler än de som skulle behövas.

Och om inte av etiska/empatiska skäl så måste man väl förstå de politiska konsekvenserna när det går upp för folk vad som pågår? Eller räknar man helt kallt med att svenskarna är så jävla kuvade och mjäkiga att man bara ska acceptera det utan protest? Fattar bara inte hur man resonerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Där har du svaret.

Influensa så vaccinerar man eftersom man kan.

Det kan man inte med Covid19.

Därav agerandet från alla andra länder.

Stängde man ned hela länder pga tidigare influensor det ej fanns vaccin mot?

Kommer nya virus man inte har vaccin mot hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Dy tror inte Norge också missar smittade?

Alla har nog säkert gjort det.
Det är det som är poängen.
Alla har mörkertal.
Sluta ursäkta Sveriges dåliga siffror med sådana påståenden.

Vi borde stängt ner ursprungligen tidigt in, punkt slut.
Alla andra gjorde det så deras kurvor kommer se bättre ut långsiktigt.

Senaste uttalande från Tegnell att det är väldigt liten risk att smittas i hushållet från någon som är Coronasmittad? Eh ok. Killen blir mer korkad för varje vecka som går.
Citera
2020-04-13, 11:10
Medlem
"Men studien visar också att viruset sprider sig på ett sådant sätt ingen räknat med tidigare.

”Hälften av sulorna från vårdpersona testades positiva (för virus)”, står det i rapporten.

Därför kan vårdpersonalens skor fungera som smittbärare”."
https://www.expressen.se/nyheter/teorin-corona-kan-spridas-via-dina-skor/

Da bør de bytte sko mellom avdelingene, hvis de går fra en avdeling med smittede og til en avdeling med ikke-smittede. Gjøres ikke dette i dag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stängde man ned hela länder pga tidigare influensor det ej fanns vaccin mot?

Kommer nya virus man inte har vaccin mot hela tiden.

Men det gör man nu.
Du kan lika gärna erkänna att coronaviruset och dess effekter är bortom din förståelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det är inget unikt för Covid-19-sjuka att äldreboende inte tas in till IVA. Det finns alltid ett antal boende som betraktas som " färdigbehandlade, alltså människor i livets slutskede, för svaga för att "svara" på någon form av läkarinsatser. Det dör alltså människor på vårdhem dagligen och stundligen, coronavirus eller ej.
Precis. Man märker att många famlar i mörkret när det gäller döden i samhället. Jag har arbetat i äldrevården och där är döden något naturligt. Men de flesta träffar aldrig på döden längre och vet inte hur den brukar se ut. Det är trist att denna naivitet ges uttryck som förnumstighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in