Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det är överhuvudtaget vanskligt att jämföra olika länders siffror i ett såhär tidigt skede.
Alla kommer att jonglera, försöka få sitt sjukhus eller land att framstå som konstruktivt.
Alla räknar olika. Om man tex tar in lovande fall och bokstavligen skiter i de hopplösa, så kommer ju utvald sjukhusavdelning att framstå som unik och perfekt för covidfall.
Ju fler äldre man trycker in, ju sämre ser siffrorna ut. Osv...
Jag misstänker fö att vår regering, kommuner och vårdföretag har ett gemensamt intresse, att mörka så många gamlingar som möjligt.
Det finns oändliga möjligheter.
Multisjuka äldre med svaga nätverk kommer att få komplexa sjukdomsbilder, och kan man slippa lyfta fram Covid19 som huvudorsak så gör man nog det.
Man kommer att frisera journaler, låtsas att man inte såg hela förloppet osv.
Anhöriga kommer också att duperas.
Covid19 finns fem km från min mamnas äldreboende. Orolig ringde jag boendet, och en sjuksköterska lovade ringa under dagen.
Hon ringde inte. Enligt meddelande på telefonsvararen hann hon inte och lovade ringa nästa dag. Inte ett ljud, inte ett mail, inget sms.
Jag ville alltså bara veta hur mamma mådde...
Viktigare än såhär är man inte som anhörig.
Enda personalen jag pratat med hade såklart knackig svenska och inget medicinskt ansvar.
Vården har ljugit om åldringars sjuka så länge. Exempel. En kompis farmor, 80 år. Svårläkt så på benet. Hon ville inte att de på äldeboendet skulle försöka laga detta eftersom hon är schizofren och inbillade sig att de skulle skära av benet med en brödkniv. Detta skrevs in i journalen som, patienten informerad om riskerna och vet att det blir värre utan behandling. Ingen försökte lirka. Farmorn berättade detta för en släkting som först inte trodde detta hade hänt, att samtalet varit en hallucination. Men sedan kom det fram att så var det skrivet. Smidig för då kunde de skita i hennes ben och det blev gangrän. Så hon fick en dödlig sjukdom för att de vårdar kroppar på äldreboenden, inte psykoser! De kunde väl ge henne lite vin eller någon benso (hon tänkte normalt efter detta) och visat hur de skulle sköta om såret och bevisat att det inte fanns brödknivar.
Släkten kom med råd för hur såret skulle skötas utan att det triggade schizofrenin. Ingen i vården lyssnade på detta. Släktingarna sa att då kommer farmor dö! Personalen sa "ja men det har hon själv bestämt". Hon hade inte alls bestämt det, hon visste inte något om risker eller behandling. Så varför respektera ett val som man vet kommer ur ett schizofrent tänkande? De sa naturligtvis att hon vet inte vad hon säger. De fick till svar att "hon är ändå gammal." Som det var orsak.
Ska säga att de på hemmet som skötte det dagliga var bra, men de hade ingen makt.
Så började farmodern bli sämre i sin gangrän och kompisen/barnbarnet skulle hoppa in i bilen och köra dit. Fick då veta att en läkare och en sköterska hade bestämt att man skulle öka morfindroppet. Farmodern ville inte ha detta, men man kan respektera att schizofrent besluta mot sårbehandling men man får inte besluta mot morfin. Hon sa att hon inte kunde tänka klart och att hon ville det och ville att anhöriga skulle komma och ge henne en kram.
Då hade personalen fått nog av denna struliga patient! De tvingade i fyra gånger dödlig dos (en släkting hann dit och såg vad som hände) och sedan dog farmodern direkt. Antar att de hade bråttom till nästa patient så att 9 personer hon ville träffa innan hon dog aldrig hann dit.
Har inget med corona att göra. Men vare sig de äldre eller anhöriga har rättigheter. De gamla kunde likagärna tvingats in i en sekt. Där man bryter familjebanden. Sjukt att man ska fråga om sin mamma och inte få svar på flera dagar och sedan få svar från en som de puttat dit för att de inte orkar svara (de gjorde det som standard på min gamla psyk, många sätter det i system, de som kan vägrar svara. De sätter någon praktikant på att ta de jobbigaste samtalen så man inte kommer någonvart.
Sant att multisjuka med covid inte kommer anses ha dött av covid. Det ska mörkas så mycket som det går. Äldrevården ska sakna insyn. Man ska inte ens kunna ringa in. För tänk om sanningar kom ut.
I en sådan kris skulle jag ta min förälder från hemmet och isolera i lägenheten istället. Alla kan naturligtvis inte detta pga egna åtaganden och för stort vårdbehov på patienten. Men skulle verkligen inte vilja ha min gamla pappa i en korridor där alla är smittade, de gamla och de som jobbar där.
Det fyller mig med fasa.