2020-04-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You seem to understand me just fine. Cry less and focus on having an argument to come with, not personal attacks. I live here in Sweden and therefore care about the actions this country takes. It’s not going great here, either.

100,000 people died in the last month. There are many infected people that haven’t been confirmed as infected, this is very true. But there are also many thousands who have died of COVID19 without being confirmed, that is the trade-off. It’s still too early to point to COVID19 and say “less people will die of this than the flu”, and it’s extremely unlikely this will be the case.

100 000 dig inte i Sverige senaste månaden hörru.
Det går bättre i Sverige än för USA och Storbritannien, sämre än för Norge. Bara det i sig speglar ju bara verkligheten i dessa länder. Välfärden och allmänna folkhälsan är bäst i Norge, medel i Sverige, dålig i Storbritannien och urusel i USA.
Precis som hur det tjatats om spanska sjukan i tråden och hur vi hade klarat den bättre idag (tveksamt) pga bättre välfärd och folkhälsa mm så gäller det ju hur olika detta drabbar olika länder. En utsliten, trångbodd befolkning tar det hårdare, en rik, vältränad befolkning som är ute och ”går på tur” i fjällen varje helg klarar sig bättre...
Citera
2020-04-13, 09:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Intensivvårdssortering, Karolinska:

https://ibb.co/hV4Cqnj

När patienten kommer in påtagligt sjuk kan de inte avgöra hur länge denna kommer att leva. Hur bedömer det lätt njursvikt och som konsekvens av det lätt förhöjt blodtryck?? Två funktionsnedsättningar, så direkt ut med patienten i kylcontainern eller en person som kan leva 30 år till?

Finns bara ett skydd man kan lite till. Bli aldrig smittad av coronavirus eller ha tur tillhör den grupp som inte blir smittad av influensor överhuvudtaget.
Citera
2020-04-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
You're an idiot. I think we can all agree on that.

Please explain why you think we’ll see less deaths than in a global flu season?
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Men likaså tycker jag att du för motsatt linje utan att presenterat viktiga variabler? Dina variabler är din egen "analytiska förmåga" som du själv säger? du presenterar inte mycket för din sak heller, precis som du tycker att övriga här inte gör.

Det finns j uviktiga variabler som itne tas up pav sådana som du, t.ex vad är uthålligheten på en IVA-plats gällande material/syrgas osv? Alltså hur många patienter kan vi servera under en tid på en sådan plats innan material tar slut?

Men det är ju det jag kritiserar hobbyepidemiologerna för Dom saknar alla variabler för att göra sina analyser. Ingen vet hur många som är sjuka i Covid, ingen vet hur mångs som har dött av Covid.

Hitills verkar det som vi har platser på IVA men brist på viktigt skyddsmateriel men vi lyckas i stor att leva ur hand i mun på sjukhusen. Inom äldrevårdens ser det betydligt sämre ut. Hur det ser i i övriga länder har vi ingen som helst aning om.

Det är det jag främst kritiserar att ha banala synpunkter på fel och brister i den svenska strategin när vi saknar dels hur den faller ut dels all jämförbar information från samtliga andra länder.

Om något år kommer det troligen att visa sig att alla"civiliserade" länder har nått ungefär samma dödlighet i Covid i förhållande till antalet smittade. Jag gissade för några veckor sedan att vi totalt kommer nå ca 5 000 döda i Covid dvs om ett år. Detta är lite drygt dubbelt så många som under en svår influensa. Om jag skulle våga mig på en ny gissning skulle den bli något lägre. Men det är av avgörande betydelse hur man hanterar äldreboendena
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Poängen är det är en läkares uppgift att välja behandling efter patientens förutsättningar att ta till sig behandlingen. Du har nog gravt missat något om du tror att vara läkare handlar om att ge allt åt alla alltid
Poängen är att vården för säkerhets skull hellre ska övervårda än undervårda. Annars kan man ta livet av såna man egentligen skulle kunna klara. Att ett Stockholmssjukhus har en signifikant högre överlevnadsprocent än andra sjukhus i världen får mig att misstänka att de undervårdar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Resonemanget är rätt relevant för att folk är totalt omedvetna om att någon i världen dör i vanlig influensa och därmed tror att alla som dör i corona är inkrementella dödsfall.

Att det dör 600 000 per år i vanlig influensa bryr sig knappt en jävel om. Att lika många kan dö i corona ser många som total apokalyps.

De som nu sitter och skakar över corona, samt handlar konserver för 5 års bruk, är okunniga stackare.

Låter lite väl doom and gloom över det hela.

Finns ju ingen människa som går runt och bryr sig egentligen för att det är normaliserat. Tro mig, det är ingen som bryr sig att det dör 600 000 i influensa vanligtvis förutom just nu när det passar att ha det som ett motargument nu.

Dels för att det är utslaget på 7 miljarder människor, vi har varit immuna i flera tusen år och att det finns vaccin.

Jag ser inte svårigheterna att folk reagerar när det kommer något nytt som dödar, som vi inte vet någonting om överhuvudtaget.

Men skulle du tycka det var ok om jag skulle skjuta din mamma och pappa?

Jag menar.

Det är bara två stycken som dör.

Tro mig, det dör mer årligen
Citera
2020-04-13, 09:29
Medlem
Jag har haft funderingar kring det här med hur "hög dos" av coronavirus man får i sig och hur sjuk man blir. Får man i sig en mycket virus så blir man väldigt sjuk och mindre virus mindre sjuk, lättare symtom.

Det kanske är något alla bör ha i åtanke istället för " jag tillhör inte riskgruppen och blir inte allvarligt sjuk p.g.a det.

Såg nu på SVT´s live rapportering att en kille frågade om det här.

Citat:
09.07 -- Finns det någon koppling mellan hur mycket virus man exponeras för och symtomens allvarlighetsgrad ("dos-respons")?
Erik

Citat:
@Erik - Hej Erik!
För ungefär ett par veckor sedan gick en italiensk läkarförening ut med att de var övertygade om att risken för att bli svårt sjuk ökar om man utsätts för stora mängder av viruset.
Jan Albert, professor i smittskydd, har sagt till SVT att sambandet inte är bevisat, men att det är biologiskt rimligt att tro att en hög dos kan leda till allvarligare sjukdom.
Jag skickar med länken till artikeln SVT skrev om detta, så du kan läsa mer: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/italiensk-lakarforening-hogre-exponering-for-corona-kan-leda-till-allvarligare-sjukdom
SVT · Jenny Rydberg

Jag tror också att det är rimligt att får man i sig mycket coronavirus blir man svårare sjuk trotts att det inte är bevisat. De jag talar om nu är personer som är fullt friska i övrigt. (Vi vet att personer med underliggande sjukdom oftast får en svårare COVID-19.)
T.ex Boris Johnson som skakande hand (hälsade på) COVID-19 patienter på ett sjukhus, fick i sig mycket coronavirus och blev väldigt sjuk...ja, ni vet ju hur det blev för han.
Citera
2020-04-13, 09:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Var hittar du det?

Total deaths, sedan kan du lägga musen över datumet för att se exakt döda för den tiden.
Citera
2020-04-13, 09:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Poängen är att vården för säkerhets skull hellre ska övervårda än undervårda. Annars kan man ta livet av såna man egentligen skulle kunna klara. Att ett Stockholmssjukhus har en signifikant högre överlevnadsprocent än andra sjukhus i världen får mig att misstänka att de undervårdar.

Men om antalet IVA-platser på ett sjukhus är en trång sektor (vilket det är i många fall) så är det väl bättre att välja ut de som har en chans att överleva om de får vård tillräckligt snabbt istället för att ta folk i tur och ordning och låta möjliga överlevare sjunka till troligt döda
Citera
2020-04-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
And yet you come at me with personal attacks and no evidence or even an actual viewpoint.

Who said I was “hoping” for cytokine storms? They happen, that’s the end of the discussion there. I just threw five links into the conversation to prove that it happens and it’s common in other human coronaviruses.

Again, I also wish for long-term immunity, but it isn’t an immediate given. The poster I replied to asked why people kept comparing COVID19 to the Spanish Flu and I provided legitimate reasons alongside sources. What are you trying to suppress here?

Dom händer i extremt få fall när det gäller covid-19. För det första får minst hälften av alla smittade inga symtom alls och dessa finns inte med i statistiken över antal smittade då länder testar sjuka med symtom, framförallt sjuka som måste läggas in på sjukhus. Av dom som dör är den stora majoriteten 80-90 år. Så hundratusentals unga och friska har smittats globalt utan några cytokinstormar. Det fenomenet kan dock uppstå vid alla sjukdomar. Under just spanska sjukan var det fenomenet jättevanligt till den grad att majoriteten av de döda var unga och friska.
Så är ju verkligen inte fallet nu.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Fast läkarna och personalen tolkar riktlinjerna hårdare än dom ska. Det ska gälla vid katastrof, inte innan.
Men dessa ”hjältar” har bortprioriterat cancersjuka arbetare länge, har du missat det?
Vilken kultur som finns inom vården är en sak, hur den är prioriterad av väljare och regeringar en annan sak och FHM är en tredje som inte kan kontrollera varenda läkare/ssk eller trolla fram en helt annan sjukvård än den vi haft i decennier.
Jag har inte hört någon läkare skryta över bortvalda cancerpatienter.

Du svamlar. Riktlinjer för triage har för det första tagits fram av socialstyrelsen, inte av FHM. För det andra har vi normalt sett inte nivå 1 på triageringen.

Hej då!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Total deaths, sedan kan du lägga musen över datumet för att se exakt döda för den tiden.
Tack, men de diagram jag hittar går inte så långt tillbaka i tiden. Jag tittade på

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in