2020-04-13, 09:02
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du kan aldrig vinna en diskussion med en alarmist. Fakta tar man inte in, eller så säger dom att det är fel, eller så ska vi vänta 2 veckor innan massdöden börjar. Alltid 2 veckor.

Tjenare, vi närmar oss två miljoner totalt antal smittade (just nu 1854 053) förmodligen kommer vi passera den siffran under eftermiddagen framåt kvällen senast. (I går tänkte jag mig att vi skulle vara där redan på förmiddagen idag, så det är alltid något positivt) Det är inte så länge sedan det bara var drygt 80 000, veckorna går fort, liksaså det totala antalet döda som bara låg pådrygt 3000 för inte allt för länge sedan och som bara har ökat och ökat och just nu ligger på 114 290. Ändå ligger vi inte på peaken, vi har dessutom giganter som Indien kvar samt Syd-amerika och så självklart afrika då.

Jag tippar på minst 5 miljoner totalt antal smittade nästa månad samt några hundratusen döda lågt räknat.. troligen betydligt flera.
Citera
2020-04-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Björn Olsen är han setts larma oavbrutet i en mångfald av medier, från Fria Tider till Dagens Nyheter. Hur gick det till när han "nästintill" blev tystad?

Jag vet inte exakt hur det gick till, det är ju därför jag bett media granska det.. Men de verkar inte vara intresserade tyvärr. Är väl mer intressant just nu att granska vad andra länder gör fel, jag vet inte.

Det Björn Olsen hade sagt var att han i januari när han försökte prata och larma till svenska myndigheter, blev ombedd att inte skapa panik. Jag tycker det vore intressant att veta vem/vilka som säger så, i vårt land. Speciellt eftersom media t.ex. pekar på att det är allvarligt när sånt görs i andra länder.
Citera
2020-04-13, 09:03
Medlem
arbetets avatar
Jon Tallinger, chef för Läkarhuset, Tranås:
Jon Tallinger:

Jag är Dr Whistleblower nu.
Vi behöver syrgas nu!
Jag känner trycket. Över 2000 patienter är listade hos mig. De litar på mig. Landstinget vill att jag ”vårdplanerar” mina patienter och skickar video till mig hur man ger ”vård i livets slutskede vid covid-19 i primärvården”.

Jag tänker inte ”vårdplanera” en enda patient på det sättet. Om jag har en patient som ligger för döden av metastaserad cancer och är 97 år gammal och får covid-19 med andningsbesvär så erbjuder jag syrgas om de vill ha det. Och det finns på akuten. De har rätt att få lite syrgas. Inte enbart morfin som minskar andningsförmågan och söver patienten till döden. Om de inte överlever av syrgas och inte får IVA-vård är det helt OK. Men det tar minst en vecka för mig att få fram en beställning på en syrgaskoncentrator.

Alla har rätt till syrgas vid covid-19. Jag har redan haft en patient som höll på att dö av syrebrist (84% sat) men som bara fick syrgas ett dygn på sjukhuset och sen kunde åka hem. Enbart syrgas kan vara livräddande vid covid-19.

Nu kommer jag svartmålas att jag ”oroar patienterna, alarmist och att sprida panik”. Hellre levande patient som känner oro än död patient utan oro. Han säger i videon: ”första åtgärden är morfin”…han säger inget om syrgas. Han vet att vi inte kan erbjuda syrgas.

Om mina palliativa patienter ber om att få stanna hemma får de det. Det kräver ingen ”vårdplanering”. Alla mina patienter är vårdplanerade sen innan. Jag jobbar på Läkarhuset i Tranås AB. Vi erbjuder alla med syrebrist vid covid-19 syrgas. Det vi behöver göra nu är att skaffa hjälp att få fram industriella mängder syrgas.
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6655031361692282880/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Varför skulle man börjar med det innan det råder brist på platser?? Antar du bara, eller har du källa?

Man lägger aldrig en patient man vet inte överlever i respirator.... Det gjorde man inte innan corona heller. Att ligga i en respirator är helvetet på jorden....
Citera
Medlem
Ambulanser omdirigeras, köer vid akuten:

Citat:
– Det är det här vi tränade för, men frustrationen är när vi inte kan ge den vård patienten förtjänar och ser ett lidande som vi i annat fall hade kunnat undvika. Det är svårt när man sitter med andningspåverkade patienter i ambulansen, i ett trångt utrymme med skyddsutrustning, och blir omdirigerad med väldigt kort varsel. Jag har hört kolleger som blivit omdirigerade två-tre gånger, och det är inte okej.
Emil Skoglund säger att 7 av 10 larm under skärtorsdagen var misstänkta coronafall. Att ambulanser får styra om händer vanligtvis under större olyckor eller andra tuffa perioder, men nu händer det i princip dagligen, säger han.

Omorganisering:

Citat:
Förra helgen styrde den regionala särskilda sjukvårdsledningen om alla högprioriterade ambulanser till Karolinska i Huddinge som då bedömdes ha större kapacitet än Danderyds sjukhus, Södersjukhuset och S:t Görans sjukhus. I stället blev trycket där enormt, säger Emil Skoglund.

Sista två meningarna, typisk svenskt. Ingen får kritiseras, då blir det väl repressalier:

Citat:
– Sjuksköterskekollegor bland akutpersonalen i Huddinge stod och grät. Det var ambulanser överallt, vi fick inte ens plats i ambulanshallen. Vi är förberedda på det här, och någonstans måste vi ju lita på att beslutsfattarna har en helhetsbild över vårdkapaciteten på sjukhusen. Jag känner att de gör vad de kan.

Stackars satar.

https://www.expressen.se/nyheter/ambulanslarmet-kor-runt-sjuka-i-timmar-far-inte-slappa-av-dem/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast vilka tror du är starka och vilka är svaga? De äldre är mycket svagare och lider ofta av flera sjukdomar redan innan.
Ja då är det ju bara dumt att slösa deras tid i en respirator då dom har noll chans att vakna igen efter att man sövt dom.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Låter inte värre än de lite värre mässlingsfallen vi hade när jag var liten. En del var helt borta och kunde inte ens gå på toa själva.

Och om man jämför med dödstal så finns inte många unga såvida de inte utsatts för höga doser virus

Tre personer av hundratals vårdade. Nog inte fler än som dog i mässlingen, snarare färre.

Möjligt.

Känns ganska döttfött att diskutera vad som är värst.

Cancer i pungen eller i röven.

Citera
2020-04-13, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Varför skulle man börjar med det innan det råder brist på platser?? Antar du bara, eller har du källa?
De som blir sjuka på äldreboenden flyttas i många fall inte ens till en vanlig sjukhusavdelning, än mindre IVA. Det var en artikel om en kvinna på ett äldreboende som dog just så i veckan före påsk. Hennes dotter, som är uska, var väldigt upprörd över den icke-vård hennes mamma hade fått. Det enda mamman fick var Alvedon om jag minns rätt.
Citera
2020-04-13, 09:04
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Osedvanligt dåligt tajmad kommentar som slår tillbaka rätt hårt.
Det har, enligt officiell statistik, dött över 100.000 personer i Corona senaste månaden.
Hur var det med att ta till sig fakta? Eller menar du att den officiella statistiken är helt fel?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Skrev jag nått om antal döda? Jag pratade rent allmänt att det inte går att föra en diskussion med en alarmist.
Citera
2020-04-13, 09:05
Medlem
USA hade kunnat rädda fler liv om åtgärderna för att hindra smittspridningen kommit igång tidigare. Det säger den amerikanske folkhälsochefen Anthony Fauci i en intervju med CNN.
Fauci admits earlier Covid-19 mitigation efforts would have saved more American lives
https://edition.cnn.com/2020/04/12/politics/anthony-fauci-pushback-coronavirus-measures-cnntv/index.html

Och nu vill Trump avskeda Dr. Anthony Fauci
Trump retweets post calling for firing of Dr. Anthony Fauci
https://nypost.com/2020/04/13/trump-retweets-post-about-firing-dr-anthony-fauci/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Låter inte värre än de lite värre mässlingsfallen vi hade när jag var liten. En del var helt borta och kunde inte ens gå på toa själva.

Och om man jämför med dödstal så finns inte många unga såvida de inte utsatts för höga doser virus

Tre personer av hundratals vårdade. Nog inte fler än som dog i mässlingen, snarare färre.

En utav dom unga hade Downs syndrom och hjärtfel. Dessa människor har tyvärr en förväntad livslängd på ca 55 år i snitt så en 27-åring med DS är kanske inte lika ”ung” som en frisk 27-åring utan DS...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Kan kanske bero på att du är en av dom

De som är hobbyepidemiologer är de som baserat på bristfällig information toksågar den svenska strategin och förespråkar tokavstängning av landet. Detta utan att veta ett skit om varför och vilka konsekvenser det skulle ha varken på spridningen eller samhället i stort

Then enlighten us.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in