2012-08-26, 18:46
Medlem
Meljechovs avatar
Hej.

Vi ska nu köpa en TV till vår TV-bänk. Jättefel ordning att göra det hela på, men det är som det är.
Jag har hört att måtten på TV:n inte får vara större än de för bänken, men nu när jag har tittat efter så ser jag att TV:n vi har beställt faktiskt är ett par cm bredare än bänken vi ska ställa den på.

Spelar det någon roll överhuvudtaget, annan än möjligen estetiskt? Jag har inte kunnat hitta svar på detta och är tacksam för all hjälp.
Citera
2012-08-26, 18:48
Medlem
Kan göra. Allt beror på utseende. I mitt vardagsrum är TV:n större än bänken. Ser bra ut.
Citera
2012-08-26, 18:55
Medlem
Bara den klarar vikten så borde det inte vara några problem.. om inte tv'n är så mycket större så den riskerar att ramla av då, men som i ditt fall med några cm så ska ju inte det vara av betydelse
Citera
2012-08-26, 19:02
Medlem
bondenisses avatar
Tycker det ser snyggt ut om TV:en hänger på väggen (om det är en stor plattskärm) och så en liten bänk under
Citera
2012-08-26, 19:12
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
En tv ska placeras på en bänk med minst 20-40 cm tillgoda på varje sida annars ser det förjävligt ut.
Citera
2012-08-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meljechov
Hej.

Vi ska nu köpa en TV till vår TV-bänk. Jättefel ordning att göra det hela på, men det är som det är.
Jag har hört att måtten på TV:n inte får vara större än de för bänken, men nu när jag har tittat efter så ser jag att TV:n vi har beställt faktiskt är ett par cm bredare än bänken vi ska ställa den på.

Spelar det någon roll överhuvudtaget, annan än möjligen estetiskt? Jag har inte kunnat hitta svar på detta och är tacksam för all hjälp.

nej, det finns ingen lag mot att ha en tv-bänk som inte är bredare än tv:n. det är antagligen bara fult.
Citera
2012-08-26, 21:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
nej, det finns ingen lag mot att ha en tv-bänk som inte är bredare än tv:n. det är antagligen bara fult.

Risken för att tvn välter är större om den hänger utanför bänken. Så därför rekommenderas inte att ha en för liten bänk om man har t.ex. hundar eller barn hemma.

Något som många missar är också att tvn skall barnsäkras i väggen om det är av en platt modell med enklare fot. Vissa fabrikat har en fot som är så dålig att det räcker med att det kommer en dammsugarslang i vägen för att tvn skall välta.
Citera
2012-08-26, 23:33
Medlem
vivalarevolucions avatar
Det beror på vad för möbel det handlar om. Det går alldeles utmärkt med lite overhang, men som sagt, det beror alldeles på hur rummet i sig ser ut.

Men som regel är det snyggare med lite utrymme tillgodo på vardera sida om teven.
Citera
2012-08-28, 17:52
Medlem
Meljechovs avatar
Tack för alla svar. Det blir i värsta fall bara att behöva genomlida en smärre skönhetsfläck i vardagsrummet, vilket vi ej lider av.
Citera
2012-08-28, 17:54
Medlem
Nlesjems avatar
Tycke o smak är olika,men jag har inget emot kombinationen,
Citera
2012-08-28, 18:04
Medlem
Bänken bör vara minst lika bred, annars ser de bara fel ut.
Citera
2020-04-12, 20:04
Medlem
kansascityshuffles avatar
Gammal tråd.

Min tv är nästan lika bred som tv-bänken men djävulen sitter i detaljerna.

Hade tv:en varit lite bredare så hade det varit minst lika snyggt om tv:ens fötter var symmetriskt placerade till tv-bänken.

https://imgur.com/3oQOMbq
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in