2020-04-12, 09:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Jag är mållös...

https://twitter.com/cecilia_naucler/status/1249214738342588417

Hon förutspådde att flera tusen skulle behöva IVA platser vid det här laget men det verkar ligga på runt 500, så jag vet inte om vi ska ta hennes ord som gospel
Citera
2020-04-12, 09:10
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Tvärtom tänker jag att dessa fynd kan ge en förklaringsbild bakom den kinesiska regimens panikåtgärder.

” Further investigations to the coronavirus infection on primary T cells would evoke “new ideas about pathogenic mechanisms and therapeutic interventions,” the researchers said in a paper published in the peer-reviewed journal Cellular & Molecular Immunology this week.”

Uppenbarligen publicerad.

Idag sitter tusentalsforskare över hela världen och forskar kring corona. Men för en lekman är det omöjligt att bedöma kvalité och seriositet det kan enbart andra forskare på området göra. Därför är det av mindre intresse att ta del av artiklar som inte granskat innan publicering av andra forskare inom området och som publicerats i allmänt respekterade forskningstidskrifter
Citera
2020-04-12, 09:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Cecilia Naucler
@cecilia_naucler

Här är en bra illustration från COVID-19 gruppen om var vi troligen befinner oss och varför vi tjatar om att åtgärderna är för få för att få ner smittakten. Det går för fort nu; -denna modell visar läget för Sverige, det är betydligt värre för Stockholm.

https://imperialcollegelondon.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

===

Kan man tolka detta på annat sätt än att landets styrande tycker utvecklingen är acceptabel?

Eller hävdar FHM möjligen att Imperial Colleges modeller inte stämmer och är vetenskapligt underbyggda, det skulle jag gissa, baklänges användning av försiktighetsprincipen hela tiden,

fy fan

SIR ökar vad jag kan se.

Nån som har mer information än vad vi har måste ju säga om/att det håller på att gå åt helvete.
Citera
2020-04-12, 09:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Över 50% har eller haft corona i sholm idag. Sverige kommer att gå starkt ur denna hysteri

Ja, hur har du kommit fram till att ca 1 miljon människor har haft Corona i Stockholm?
Citera
2020-04-12, 09:12
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag hänger med på ditt resonemang men jag är inte av samma uppfattning. Det finns andra vägar än att smitta ned hela befolkningen och hoppas på immunitet. Vi gör inte det med vare sig HIV eller vinterkräksjukan eller TBC. Vi skyddar oss istället och utvecklar läkemedel eller vaccin om det går. Kanske blir bärandet av andningsmasker det nya normala?

Men är ditt val en stenhård karantän på obestämbar tid tills ett vaccin blir allmänt tillgängligt?
Citera
2020-04-12, 09:13
Medlem
Antal avlidna i COVID19 de sista 10 dygnen (pr milj inv):

344,0 Staten New York
218,6 Belgien
207,3 New Jersey
153,3 Spanien
146,1 Frankrike
114,4 Louisiana
113,2 UK
105,6 Michigan
104,8 Italien
85,1 Massachusetts
84,2 Holland
63,8 Schweiz
62,7 Sverige
47,8 Irland
47,7 USA
32,1 Staten Washington
27,5 Portugal
26,8 Danmark
23,3 Tyskland
21,5 Österrike
16,7 Slovenien
16,1 Florida
15,9 Iran
14,2 Kanada
14,0 Norge
12,4 Ecuador
10,6 Kalifornien
10,3 Rumänien
9,9 Turkiet
8,4 Tjeckien
8,2 Israel
7,5 Dom. Rep.
7,3 Bosnien
7,1 Texas
6,7 Ungern
6,6 Serbien
6,0 Finland
5,3 Algeriet
4,5 Peru
4,3 Polen
4,2 Brasilien
3,9 Grekland
3,7 Kroatien
3,0 Chile
2,8 Albanien
2,6 Bulgarien
2,1 Colombia
2,0 Marocko
1,6 Mexiko
1,4 Tunisien, Filippinerna
1,3 Australien, Argentina, Ukraina
1,1 Saudiarabien
0,9 Kuba, Egypten, Sydkorea, Malaysia
0,6 Ryssland, Nya Zeeland, Indonesien
0,4 Japan
0,3 Pakistan
0,2 Indien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kurvorna pekar uppåt.
Men man får ingen direkt uppfattning om hur det kommer se ut om 3 veckor.

2,5% av befolkningen var smittad för någon vecka sedan. 7%* av de som ska till o föda barn visar sig vara smittade eller har antikroppar (gissar att de smittads via sjukvården).

*=Svt

När Tegnell tog upp siffran 2,5% sade han att den nu troligtvis är 5-10%. Stämmer ju bra med de gravida iaf. Det är alltså inte antikroppar de testar utan om de är infekterade just då. Om man lägger till de som haft viruset blir siffran självklart större och det finns få saker jag vill veta så mycket just nu som hur mycket större.

Hoppas på en så hög siffra som möjligt och tror dessutom på en hög siffra. Minst 30%.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oavsett var forskningen landar, så är artikeln ett utmärkt exempel på det öppna läget, osäkerheten. Det finns all anledning att vara defensiv.

Vi vet inte exakt vad Covid19 är och hur viruset slår.

Både regeringens svammel och allmänhetens svammel driver mig till vansinne. Fattar inte människor att vi inte fattar ännu?

Tengnell sitter och fyllegissar varje dag, det snackas om flockimmunitet, som ingen har plåtkoll på, och allt är helt fruktansvärt.

Regeringen leker med våra liv, samtidigt som restriktioner inte går in. Alltför många svenskar är helt enkelt blåsta, men det är iofs inte nytt.

Igår var jag på jobbet (sjukhusavdelning) och såg fyra anställda bryta mot hygienregler.

Långa ärmar tröjärmar, ett armbandsur, två träningsjackor och en kofta såg jag, samt ett miffo med långa målade naglar...

Vi har inte bara lagstadgade hygienregler. Dessa regler är skärpta, men med idioter på golvet hjälper inga texter.

Jag sa vänligt åt en av idioterna och ifrågasatte hans kläder. Idioten blev skitsur och gick iväg.

Vi vet inte exakt hur länge detta virus sitter på kläder och har du långa ärmar kan du inte tvätta dig grundligt under arbetet, eller rättare sagt, det spelar ingen roll att du tvättar underarmarna...

Denna avdelning tar dessutom emot covidpatienter i nödfall, i ett rum utan sluss. Det är en ganska svår miljö.

I det läget är det ingen stor uppoffring att ha på sig lagstadgade arbetskläder.

Jag är så förbannad. Har god lust att outa denna skitavdelning.

Såg genom mitt fönster en syrra som besökt min granne, sätta sig i bilen och drog på nya handskar över dem hon hade på sig när hon kom från grannen. Sedan körde hon i väg. Såg henne inte byta handskar när hon gick från port till port till två andra äldre. Hon hade troligen samma par på sig under tre besöken, sedan satt hon på sig nya och åkte i väg till nästa stopp. Skötte hon sig och drog på sig nya par borde hon haft 4 par på sig när hon åkte i väg.

Vad äger du om sådan rutiner?

Gör man så du som jobbar i vården?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
För fort och för fort.

IVA verkar ha en långsiktig kapacitet på drygt 50 inläggningar per dag, det taket nådde vi nog för en vecka sedan. Men det är inga problem, tar man inte emot för många patienter så finns det alltid plats.

Nej, sjukvården kommer att klara det!

"Kaotisk, orolig och extremt påfrestande. Så ser vardagen ut för många anställda inom intensivsjukvården i Stockholm.

– Det är som en mardrömsvärld. Vi räcker inte till hur vi än sliter och har inte en chans att upprätthålla en anständig vård, säger Anna Helmersson, intensivvårdssjuksköterska på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.
"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-iva-mardromsvarld/

Jag tycker det verkar mycket ansträngt inom vården på vissa IVA-avd.
Citera
2020-04-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
SIR ökar vad jag kan se.

Nån som har mer information än vad vi har måste ju säga om/att det håller på att gå åt helvete.

Vart ser du att SIR ökar? Dom har väl inte uppdaterat än idag. 774, gårdagens siffror
Citera
2020-04-12, 09:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
nu säger de på tv att forskare i shanghai menar på att det inte är säkert man blir immun

De har med extremt stor sannolikhet en massa falska negativa provsvar precis som i Sydkorea och Japan, sjukdomen är svår att diagnostisera ovanpå att det finns rapporter om hur folk inte visste hur de skulle testa i början.

Vänta med domedagstrumman tills tyskarna och svenskarna som testas efter återhämtning visar något annat än negativt
Citera
2020-04-12, 09:15
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kurvorna pekar uppåt.
Men man får ingen direkt uppfattning om hur det kommer se ut om 3 veckor.
Drar du ut den nedersta log-linjen åt höger får du en hyfsad uppskattning. Då har vi nog 1000 per dag.

Linjen börjar avta när tillräckligt många har smittats (den berömda flockimmuniteten), men dit är det långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in