2020-04-12, 00:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Exakt !!
Samma personer som skrikit sig hesa att det dött fler än 100st ett par dagar (vilket det inte har gjort)
förstår egendomligt nog att det dött fler än 20 idag.
Och som du säger, när helgens siffror kommer i en klump då kommer de börja skrika igen hur många som dött den dagen.

Snälla använd rätt graf så går det på ett vettigt sätt att diskutera utveklingen.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Rent statistiskt borde det dö cirka 100+ per dag om man ser på hur COVID-19 utvecklas.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag tror att dessa förnekare kommer försvinna innan nästa vecka är slut.
Vi realister har överbevisat förnekarna gång på gång, dom har snart inga argument kvar.

Godnatt mina vänner!

Dr. Jeff
Dör det 1 miljon i Sverige nästa vecka får jag medge att du verkligen vet vad du snackar om.
Eller ens en tiondel eller hundradel.

Ska jävlar i det hylla professor doktor Ipstein då, skulle jag nu leva, och föreslå att han omedelbart tillträder i Tegnells ställe.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi gör det vi kan, sålänge vi kan rädda liv ska vo fortsätta göra det. I slutändan kommer förnekarna inse sina misstag och förhoppningsvis ångra sig. Jag tror dom styrs av rädsla och därför har svårt att ta in verkligheten.

Bättre att möta rädslan och se den i vitögat.
Den ormbitne är rädd för skuggan av ett rep ( citat)
Även om man förnekar så måste man ju kunna ta in att niohundra människor har dött utav viruset och att över hundratusen har dött över hela jorden.
Säger man som försvar "Det dör människor hela tiden" Då förnekar man även viruset.
Kan ju även vara ett behov av att håna.
Citera
2020-04-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
New York Times redovisar en dubblerad dödligheten för tiden 31 dagar fram till 4 april.

Per 4 april hade New York 3 350 personer registrerade som avlidna pga Covid-19 men hela 5 330 fler döda än "normalt".

"Over the 31 days ending April 4, more than twice the typical number of New Yorkers died.

That total for the city includes deaths directly linked to the novel coronavirus as well as those from other causes, like heart attacks and cancer. Even this is only a partial count; we expect this number to rise as more deaths are counted.

These numbers contradict the notion that many people who are dying from the new virus would have died shortly anyway. And they suggest that the current coronavirus death figures understate the real toll of the virus, either because of undercounting of coronavirus deaths, increases in deaths that are normally preventable, or both."

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/10/upshot/coronavirus-deaths-new-york-city.html

Man kan ju jämföra med Sveriges statistik för avlidna mars månad (2018, ett lite jobbigare influensaår):

2020: 8013
2019: 7570 (-443)
2018: 9210 (+1197)
medel 2015-2019: 8297 (+284)
Antal registrerade Coviddödsfall i mars: 323
Citera
2020-04-12, 00:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det var aldrig kineserna som sa det till att börja med. Det var Oxford University...

Med andra ord är det kört att få bort COVID-19 under de närmaste åren. Frågan är ju om man ens kommer att få fram ett vaccin mot denna Pandemi.
Citera
2020-04-12, 00:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel som vanligt!
Det räknas givetvis inte som en IVA-plats utan personal, läs den grundläggande svenska definitionen. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sfai.se/wp-content/uploads/2015/02/Riktlinjer-Svensk-Intensivv%25C3%25A5rd_-rev-2015.pdf&ved=2ahUKEwjn6tncr-HoAhXLwMQBHYCoCVIQFjACegQIAxAC&usg=AOvVaw1szO0JrEL cZA2KUoNLxRMA

Är du verkligen så dum? En grundläggande definition har väl knappast stoppat dem förr?

Ta och läs den grundläggande definitionen av "Mord" "Dråp" "Skapa fara för allmänheten" och alla andra brott de redan begått, men vem räknar? Kommer de undan med sådant så varför skulle de inte komma undan med att sakna några personal till några sängar?

"Några är sjukskrivna just nu, oväntat" kan de ju alltid säga vid kontroll
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tjenare Charlatanen, är du igång?
Gillar du inte män i deras bästa år? Hatar du även pensionärer (och då företrädesvis män)?

Och ja, det är väl klart att skolor ska stängas.
Var en liten parallell jag försökte dra men du är troligen inte gammal nog att förstå. Ber om ursäkt för att vi inte riktigt pratar samma språk.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
I princip allting. Ingen syrgas. Inga lugnande medel. Normalt sett så sätter man in medel för att dämpa ångest och stilla smärta men nu ger man Alvedon istället. Och många av dessa är då patienter som sorterats bort för biologisk ålder och inte av medicinska skäl (exempelvis att man har dödlig sjukdom eller bedöms ha minimal nytta av IVA).

Hennes mamma dog av Corona

Klippet i SVT du länkar till. Dottern säger "till slut fick mamma komma in på intensiven och behövde inte plågas".

Länken du länkar till på läkartidningen visar att man ger dom morfin i mängder vid palliativ vård, för smärtlindring. Men det är annons för Alvedon högst upp på sidan.

"Morfin är förstahandsalternativ mot andnöd, hosta och smärta. I första hand ges oral behandling eller injektion, vilket kan upprepas vid behov efter 20–40 minuter och har effekt kring 4 timmar. "

Man ger även lugnande
"Ångest och svår andningskris behandlas med tillägg av midazolam för kortvarig effekt eller injektion diazepam för långvarigare effekt. Palliativ sedering kan bli aktuell vid akut svår andningskris, genom kontinuerlig infusion av midazolam alternativt propofol."

Vet inte riktigt vad du håller på med? Såg du bara annonsen för Alvedon högst upp och trodde att "jaha man ger bara Alvedon" utan att läsa vad du länkar till?
Citera
2020-04-12, 00:09
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ett par enkla punkter med möta en kris eller trauma med förnekelse:

Being in denial gives your mind the opportunity to unconsciously absorb shocking or distressing information at a pace that won't send you into a psychological tailspin.

It's important to realize that denial should only be a temporary measure — it won't change the reality of the situation.

Denial is the most basic defense mechanism and it exists to help us cope with difficult situations, It’s never really helpful per se, because, eventually, an individual will need to face the reality of their situation.

You’re 100% right. But they cross the line this time.
So cowardly, bullying people who present facts straight to their faces.

Showing official numbers is like a hate crime.
Citera
2020-04-12, 00:10
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tror du missförstod mig. Jag håller med om att det är skandal att vi inte lyckades med det viktigaste av allt, att skydda äldreboende, för att hålla ner dödstal samt belastning på iva (om dem på ålderdomshem hamnar på iva?). Det andra var bara en parantes/reflektion att jag personligen hellre velat få träffa mina nära och kära på bekostnad av risk att dö i corona om jag låg på ålderdomshem. Mardröm att ligga helt ensam under 1-2år (som antagligen var de sista i livet)

Problemet inom hemtjänsten/äldrevården är att en brukare kanske träffar 10 olika personer i veckan, och det verkar som om de flesta med covid-19 har milda eller inga symtom = dåliga odds för våra äldre.

Någon högt uppsatt politiker måste ta ansvar för det här, för det är ju inte direkt så att det här problemet inte diskuterats tidigare. Brukare har tjatat åratal om vikten med kontinuitet, då främst inte utifrån pandemiska bevekelsegrunder, men hur som helst måste det ske en förändring.
Citera
Medlem
I HÖST KOMMER VACCINET

Sarah Gilbert, professor of vaccinology at Oxford University, told The Times she was “80 per cent confident” that the vaccine being developed by her team would work, with human trials due to begin in the next fortnight.

The government signalled that it would be willing to fund the manufacture of millions of doses in advance if results looked promising. This would allow it to be available immediately to the public if it were proven to work.

https://www.thetimes.co.uk/edition/news/coronavirus-vaccine-could-be-ready-by-september-flmwl257x
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jaja. Du kan få vara visare och klokare om du så vill.
Tyvärr är det varken särskilt vist eller klokt att uttrycka sig så och verbalt använder du ett språk likt en tonåring. Men låt gå.

Jag vet inte vart du misslyckats i ditt förstående gällande vad jag skrev dock. Men har du något i sakfrågan gällande min argumentation att det är kring de äldre krutet ska läggas är du hjärtligt välkommen tillbaka.
Lämnar dig tills dess.

Trevlig afton.
Förvisso blir närminnet sämre med åren, men du utger dig för att vara en unger man med fru och barn, så att du glömt bort vad du nyss sagt är oroande. Såvida du inte ljuger om din status.

Detta skrev du:
Citat:
Detta kommer att bli tydligare och tydligare ju längre tiden går.
Det är redan fullständigt uppenbart att det är de äldre man ska och skulle lägga krutet på. Där har Sverige förvisso misslyckats i det att man tagit något enkelt på spridningsrisken på äldreboenden, men att stänga skolor hade inte varit den springande åtgärden i det.
Detta jävla dårskap om skolstängningar. Alarmister. Nötter.
Och det håller jag inte med om.
Att du på det kallar oss ”alarmister” och ”nötter” gör ju inte saken bättre.
Apropå tonårsspråk ...

Som sagt, Väx upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in