2020-04-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Smittade just nu. Men kanske 20 procent som redan haft smittan och är immuna.
varav dom eventuella 20% har 90% med milda symptom som förmodligen inte blir immuna.
Citera
2020-04-11, 15:00
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Ni som tror att krisen är över tack till dagens väl friserade siffror: tänk om. Krisen är inte över, siffrorna har inte stämt en enda dag, varför skulle siffrorna stämma bättre under en av årets största ledighetshelg?

Sveriges strategi är tydlig: Förminska befolkningens oro.
I stort sett alla stora uttalanden som gjorts kring viruset har visat sig vara fel. Sverige säger en sak medans världen säger annat och så har det varit sen i början på Januari.

Jag försöker förstå agendan bakom Sveriges agerande, men det är faktiskt för mig ett så ologiskt agerande de håller på med att det går bortom allt mitt förstånd.

Kan någon hjälpa mig här?

Min teori: Noll krisberedskap. För många myndigheter inblandade och en svag minoritetsregeringen. Vi trodde kanske att vi skulle klara oss den här gången också eller åtminstone ha längre förberedelsetid. Vi litade på att EU skulle fungera och inte bli för nationalistiska. Mycket fumlande och svamlande och ingen som riktigt visste vad dom skulle göra. Folkhälsomyndigheten bestämde sig för att detta skulle inte gå att stoppa och kör på flockimmunitet. Folkhälsomyndighten lyssnar bara på vad dom vill höra och inget annat och regeringen är för svag för att ta över.

Det är möjligt att Folkhälsomyndightens taktik är rätt i längden. Om viruset kommer i en andra våg. En viss immunitet kommer de flesta att få under en viss tid. Viruset verkar vara rätt stabilt vilket innebär att även om det muterar så är mutationerna så pass små att vaccin ändå kan fungera. Karolinska verkar forska på ett mer brett vaccin.

Men vårt land har spelat ett väldigt högt spel med höga dödstal per capita som följd. Vi får se hur effektivt vårt spel varit i längden.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-04-11 kl. 15:04. Anledning: Stavning
Citera
2020-04-11, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Sagt ja. Men om man inte hittar dessa med data så är det synnerligen konstigt att påstå. Lägg fram datan till oss då så slipper dom 'säga'.
Man har sagt att man ska gå ut med info efter påskhelgen.

Vad man däremot bör låta bli är att ljuga om vad FHM har sagt, fast det såg du tydligen inte någon anledning att skriva..
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, i bästa fall. Men du inser vilka kostnader i liv och ekonomi det skulle innebära om vi körde en minst tvåårig lockdown?
Eller annars får vi hitta på en lösning att ta oss igenom det.
Eller du menar väl inte att vi ska: ”Åh, lockdown i två år. Då måste vi genast lägga oss ner apatiskt och dö.”
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej. Jag bara säger sanningen. Ni förnekare är mer skyldiga t andras död genom att förneka viruset.

Finns för helvete ingen sanning i att sia om framtida dödsfall!! Vill kalla dig kretin men vore att förolämpa kretiner överlag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Det är nu i helgen de korkade fåren kommer fira att Coronakrisen äntligen är över med tanke på enbart rapporterade 18 dödsfall.. nu kommer dessa tro efter ett par dagar till med väldigt låga bekräftade antal dödsfall under påsken att de gjorde rätt i att åka bort under påsken o besöka nära o kära och så kommer det finnas de som kommer förbanna sig över att de inte åkte iväg som alla de andra..

Under eftermiddagen och i synnerhet framåt kvällen kommer det kvackuleras i hur fel alarmisterna hade och att de bör sätta dumstruten på sig och ännu mera de närmaste två dagarna då vi som kommer med inlägg om verkligheten där ute kommer bli kallade för idioter, alarmister och domedagsprofeter.

Folk kommer undra varför man stänger ner restauranger o dylikt under och efter påskhelgen nu när det är så uppenbart att faran är över eftersom vi fått så få dödsfall de sista dagarna under påsken.

Sedan är det frågan om vi kommer få ytterligare massiv mörkläggning utav antal döda efter helgen, eller om man kommer platta till siffrorna och försöka lägga ut de på de dagar som har mindre än 100 dödsfall under dagens lopp.. för inte vågar man väl släppa siffror med det första som talar kanske 120-150 döda om dagen,.. om man nu inte förstås kan trolla fram en relativiserande förklaring om att det bara är tillfälligt pga eftersläpning utav siffrorna igen..
Med ”de korkade fåren” antar jag att du menar ”förnekarna” och med ”förnekarna” antar jag att du menar de som läser den datan som finns tillgänglig och ser tendenser och drar slutsatser utifrån den?

Nu sitter jag inte på höga hästar och menar att det är en intellektuell utmaning att se tendenser och dra slutsatser utifrån den tillgängliga datan, men lyckas man koppla så långt så hoppas jag också man är tillräckligt förnuftig för att inte basera sina antaganden på något så kortsiktigt som siffror över enskilda dagar.

Det här är en lång process med fler dödsfallet att vänta inom riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination), undantag kommer givetvis förekomma. Så de flesta människor med huvudet någorlunda på skaft tror jag väntar med att korka upp champagnen och glida på myndigheternas restriktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Bara en idiot tar inte detta på allvar och det går åt helvete nu på grund av att folk inte vidtar åtgärder.
Lite så. Jag har bestämt mig för att bli en idiot nu. Har tagit detta på allvar men när inte ens ett lands regering bryr sig har jag svårt att se hur jag på egen hand ska ta ansvar faktiskt.
Citera
2020-04-11, 15:02
Medlem
siljaeuropa94s avatar
För nån vecka sen sas att klamydiatester kan omgöras till covd-19 test-kit i syffte större masstester. Blev det nåt mer med detta?

Behövs ju verkligen. En hel avdelning personal vid Linköpings lasarett visade sig ju vara covid-19 positiva utan symptom vid ett slumpmässigt test.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Det kan vara, men vi vet inte än. Tiden får ha sin gång och vi kan bara vänta, se och hoppas på vad forskarna lyckas komma fram till.

Vi vet inte ens om vaccinet fungerar. Det kan till och med bli så att vaccinet dödar de smittade och inte viruset i sig.

Klorokin rekommenderas till exempel inte för de autoimmuna sjukdomar som till exempel lupus eller muskelsvaghet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Sagt ja. Men om man inte hittar dessa med data så är det synnerligen konstigt att påstå. Lägg fram datan till oss då så slipper dom 'säga'.

7% av alla som lagts in på förlossningen senaste veckorna t.ex.
Det är väl siffror det också..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Man har sagt att man ska gå ut med info efter påskhelgen.

Vad man däremot bör låta bli är att ljuga om vad FHM har sagt, fast det såg du tydligen inte någon anledning att skriva..

Jag tycker det är konstigt att gå ut med godtyckliga tal som båda sidor av ni idioter gör. Den ena påstår 2-4% smittade med källa i riktig data och andra påstår att resan 20-25% kan vara smittade och immuna. Vi vet redan att smittkurvor är exponentiellt så sannolikheten att vi har 2-3% smittade men personer innan utgör 1/4-1/3 av hela populationen anser jag vara rent nonsens.
Citera
2020-04-11, 15:03
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ni ”forskar” ?
Jo jag tackar..
Jo jo.

Mindre kul är att tråden som varit relativt lugn och hygglig att följa den senaste veckan eller senaste dagarna, kommer att bli betydligt mer irriterande igen när denne rysslandsboende "forskare" och "doktor" tillåts härja här igen med sin manipulerande negativitet och sina överdrifter. (Och sina falska "forskningsuppgifter".)
--------------
--------------
Ta för övrigt alla uppgifter om antal avlidna med en stor nypa salt, särskilt nu i helgen. Ganska säkert kommer siffrorna se bedrövliga ut större delen av nästa vecka p g a sena inrapporteringar. Hoppas inte men det är nog en förgäves önskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in