2020-04-10, 16:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ju en skum sak med detta virus att det kan slå så olika.

Precis. Det slår väldigt olika. Man får inte underskatta viruset.

Bara för att en person får väldigt milda symptom så innebär det inte att nästa person får det.

Boris Johnson tog inte viruset på allvar, och några veckor senare fick han intensivvård. Utan bra medicinsk vård hade han rentav kunnat avlida.

Citat:
Trots rådet om att inte ta i hand gjorde Boris Johnson en grej av att visa att han inte var rädd för coronaviruset. Machostil och corona är definitivt ingen bra kombination.

På en presskonferens den 3 mars meddelade han trotsigt med ett snett leende att han minsann tänkte fortsätta ta människor i hand. Premiärministern lät stolt när han berättade att han för någon dag sedan varit på ett sjukhus där coronapatienter vårdades och att han minsann skakat hand med alla.

Det är omöjligt att veta hur den brittiske premiärministern blev smittad men det kan mycket väl ha varit hans egen oförsiktighet och vilja att skicka en signal till allmänheten att inte låta sig skrämmas av viruset som ligger bakom att han nu får intensivvård.

En signal som framstår som extra olycklig när man några veckor senare stängde ner hela landet på grund av samma virus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/K3mbq4/machostil-och-corona-ingen-bra-kombo
Citera
2020-04-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Detta är 24/7. Viruset tar inte helg, och firar inte påsk, din jävla idiot!

Ber om ursäkt för mitt språk, men ibland är det helt nödvändigt, förlåt!
Tror Stefans beslut påverkas marginellt av att han avvarar en timma eller två för att få i sig ett mycket bra och näringsrikt födoämne i form av ägg... Om du vill tro det är det helt okej. Däremot kan man väl hoppas på att han inte går för hårt på snapsen om något.
Citera
2020-04-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Kina har ej öppnat samhället. En grann provins är satt i karantän. Nu ljuger du igen.

Nej jag ljuger inte. Att 95% av Kina är öppet tycker jag rättfärdigar att säga "Kina har öppnat samhället"
Senast redigerad av ittepa 2020-04-10 kl. 16:28.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Enligt en undersökning i Tyskland är andelen smittade som dött av sjukdomen var så låg som 0,37 procent.

https://omni.se/ny-tysk-studie-ovantat-manga-hade-antikroppar/a/wPGbMG

Alarmisterna tar tyvärr inte in fakta, lönlöst att föra nån som helst diskussion med dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja vad sker i Belgien. Dåligt med info därifrån. Ruskiga siffor.

Vilka siffror är det som är ruskiga?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men hur ska du göra nu när du ska säga emot en läkare?

Hur ska du göra nu, ska du fortsätta ha en åsikt utan att veta något och angripa alla som inte har samma åsikt som du?

Jag behöver inte ens bry mig om vad läkaren i USA säger eller hur det är i USA. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat det.

Det du hoppade på mig för var att jag skrev mig tro att Sveriges officiella siffror stämmer med 5 % osäkerhet. Den osäkerheten kommer att bli mindre med tiden och vid årets slut kan den som vil se hur utfallet blev.
Citera
2020-04-10, 16:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar att vi skulle ha det genetiska skyddet redan? Ja, jämfört med medelhavsfolken i alla fall, så verkar det ju vara så. Men "vårt" skydd är långtifrån foolproof, det ser man ju.

OM det är så, så måste våra förfäder ha stött på något liknande någon gång. Det sägs ju t.ex. att vi har ett bättre skydd mot HIV än negrer (de utvecklar sjukdomen allihop när de smittas, verkat det som), p.g.a. någon av pestepidemierna, som ju aldrig nådde Afrika. De flesta av oss är ju ättlingar till dom som smittades i Europa, men överlevde. (Vissa av våra förfäder kan förstås också ha haft vett att gömma sig på fäboden, tills det blåst över. Men alla européer ha haft någon förfader eller anmoder som levde på den tiden, och överlevde smittan.)

Vissa i Europa har en genetisk variation som gör att vissa har ett bättre skydd mot HIV, om än inte fullständigt. Visste inte det om Afrika faktiskt.

Det är väl om någon tidigare sjukdom av en slump ger ett skydd mot covid19, liknande det att många som hade ett visst skydd mot smittkoppor överlevde och den genetiska variationen främst i norra Europa förekommande, även gav immunitet mot vinterkräksjuka.
Citera
2020-04-10, 16:27
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du menar att vi skulle ha det genetiska skyddet redan? Ja, jämfört med medelhavsfolken i alla fall, så verkar det ju vara så. Men "vårt" skydd är långtifrån foolproof, det ser man ju.

Nja, snarare att vi skulle få det när allt är över, varför vi i Nordeuropa klarar oss bättre än de söderut har jag absolut ingen aning om.

Citat:
OM det är så, så måste våra förfäder ha stött på något liknande någon gång. Det sägs ju t.ex. att vi har ett bättre skydd mot HIV än negrer (de utvecklar sjukdomen allihop när de smittas, verkat det som), p.g.a. någon av pestepidemierna, som ju aldrig nådde Afrika. De flesta av oss är ju ättlingar till dom som smittades i Europa, men överlevde. (Vissa av våra förfäder kan förstås också ha haft vett att gömma sig på fäboden, tills det blåst över. Men alla européer ha haft någon förfader eller anmoder som levde på den tiden, och överlevde smittan.)

Vissa sjukdomar är vi Europer mer resistenta mot än afrikaner och asiater ja, men det finns även sjukdomar som urinvånarna i Nord/Syd Amerika är resistenta mot om jag har förstått det rätt och det finns nog en del sjukdomar som asiater är mer resistenta mot än vad vi är. (Syfilis är ju en sjukdom som kom till Europa från Nord/Syd Amerika)

En stor anledning till varför afrikaner tenderar att bli smittade till en större grad av olika sjukdomar hänger mycket ihop med kultur och socioekonomiska situationer, men med en stor tyngd på det genetiska och kulturella.

I slutändan så finns det som sagt vissa sjukdomar som vi har överlevt och bildat ett genetiskt skydd mot, jag är rätt säker på att det ska finnas en hel del gamla undersökningar kring detta men det är i sådana fall sådant som jag läste om för 5+ år sedan så mitt minne kan vara extremt luddigt.
Citera
2020-04-10, 16:28
Medlem
Skywipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Morbröder brukar vara gifta med mostrar. Ingen inavel i det. Min mammas syster kallas min moster och hennes man kallas min morbror. De är gifta med varandra men inte syskon, inget konstigt med det.

Ok, så då är det språkförbistring? För min egen del så är ju min moster och morbror syskon.
Citera
2020-04-10, 16:28
Medlem
Coronaviruset är nu den främsta dödsorsaken i USA
Coronavirus is now the leading cause of death in America killing more on average each day than cancer or heart disease
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8208015/Coronavirus-leading-cause-death-America-doctor-says.html
Citera
2020-04-10, 16:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Nej, hur skulle man kunna hålla avstånd när man ska hjälpa en boende från sängen till rullstolen t.ex.? Eller borsta hans tänder/rengöra gommen? Eller duscha honom? Eller... ???

Det känns som de trodde att man främst städar åt de äldre och underhåller dem på avstånd. Eller liknande.
Citera
2020-04-10, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Mer information kommer ut om virusets härkomst och anknytning till Wuhan Institute of Virology, vilket gör Kinas försök att mörka utbrottet lika begripligt som det är kriminellt.

https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/exclusive-dr-shi-zhengli-wuhan-institute-virology-connected-coronavirus-experimented-live-animals-pr oof/

De utförde alltså djurförsök kring smittan.

Frågan kvarstår. Var det avsiktligt eller en olyckshändelse att viruset slapp ut från labbet?

Här är en intervju gjord i Mars 2020 med den forskare den artikeln på gatewaypundit.com skriver om, om hon är ansvarig skulle hon väl knappast ställa upp på intervjuer?
https://www.scientificamerican.com/article/how-chinas-bat-woman-hunted-down-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/

Och inget konstigt med att de gjorde djurförsök, det är ju vanligt på många laboratorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in