Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Du menar att vi skulle ha det genetiska skyddet redan? Ja, jämfört med medelhavsfolken i alla fall, så verkar det ju vara så. Men "vårt" skydd är långtifrån foolproof, det ser man ju.
Nja, snarare att vi skulle få det när allt är över, varför vi i Nordeuropa klarar oss bättre än de söderut har jag absolut ingen aning om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
OM det är så, så måste våra förfäder ha stött på något liknande någon gång. Det sägs ju t.ex. att vi har ett bättre skydd mot HIV än negrer (de utvecklar sjukdomen allihop när de smittas, verkat det som), p.g.a. någon av pestepidemierna, som ju aldrig nådde Afrika. De flesta av oss är ju ättlingar till dom som smittades i Europa, men överlevde. (Vissa av våra förfäder kan förstås också ha haft vett att gömma sig på fäboden, tills det blåst över. Men alla européer ha haft någon förfader eller anmoder som levde på den tiden, och överlevde smittan.)
Vissa sjukdomar är vi Europer mer resistenta mot än afrikaner och asiater ja, men det finns även sjukdomar som urinvånarna i Nord/Syd Amerika är resistenta mot om jag har förstått det rätt och det finns nog en del sjukdomar som asiater är mer resistenta mot än vad vi är. (Syfilis är ju en sjukdom som kom till Europa från Nord/Syd Amerika)
En stor anledning till varför afrikaner tenderar att bli smittade till en större grad av olika sjukdomar hänger mycket ihop med kultur och socioekonomiska situationer, men med en stor tyngd på det genetiska och kulturella.
I slutändan så finns det som sagt vissa sjukdomar som vi har överlevt och bildat ett genetiskt skydd mot, jag är rätt säker på att det ska finnas en hel del gamla undersökningar kring detta men det är i sådana fall sådant som jag läste om för 5+ år sedan så mitt minne kan vara extremt luddigt.