2020-04-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nä men vi kan väl komma överens om att dödligheten ej kmr sluta på 0.1 med tanke på världens alla länder går under ekonomiskt..

Skulle staterna offra så mkt för den pyttelilla dödligheten?

Jag håller med till 100%, just det jag försökte påpeka. Vissa här försöker få det att låta som om det typ är 5-10% med tanke på cfr, vilket såklart är bullshit. Men att försöka spela ner riskerna är ju minst lika löjligt.

Om alla i Sverige hade utgått ifrån att det är 100% dödligt, så hade vi ju utrotat detta på några månader helt.
Citera
2020-04-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nedstängningarna och pausen av mänsklighetens sjukliga konsumtion är det bästa som hänt vår planet på mycket länge.

Ja det kan jag tänka mig att du tycker
Citera
2020-04-10, 13:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har i 2 dagar varit snuvig med trötthet och torrhosta. Har antagligen covid19. Är det så här milt förstår jag inte varför vi i hela friden låser ned hela världen

Coronan är förrädisk. Det kan börja med en relativt mild förkylning. Och man kan rentav tycka att man håller på att bli frisk och tro att allt är över.

Sedan slår den till med full kraft.

En del återhämtar sig även från det. För andra väntar respirator. Eller en likkista.

Även unga drabbas:

Citat:
Martin Vukman, 36, gick och kände sig småsjuk i flera veckor.

Då bröt covid-19 ut och han fick köras akut till sjukhus med dubbelsidig lunginflammation.

Han beskriver sig själv som vältränad och utan underliggande sjukdomar.

– I söndags trodde jag det var slut med mig, jag var så dålig, berättar Martin från sjukhuset.

https://www.expressen.se/nyheter/martin-36-i-sondags-trodde-jag-allt-var-over-/
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tegnell har nog inte tid idag. Eller också blir det tal om bättre siffror och att folket missköter sig. Skämmas hela långfredagen fast vi smittar utan att vi vet om det så är allt vårt fel.

Det är Jesus långsamma död som är på ropet idag.
Är väl vårat fel det med antar jag.
Tegnell tar inte ledigt:
https://youtu.be/4GY6FEyECkI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Inte? Paniken som uppstått i hela världen är så mycket skadligare än själva viruset verkar vara.

Jag pratar om den individuella inställningen. Om alla tog detta på tillräckligt allvar, så hade R0 varit långt under 1, vilket i sin tur skulle innebära att vi hade ”svält” ut viruset på nya värdar.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Haha, Anders Tegnell deltar via länk i dagens presskonferens.
Han har rest till stugan i Åre elle Österlen.
Citera
2020-04-10, 13:58
Medlem
sannes avatar
Meh, var det inte Anders Tegnell som sa i veckan att dem utan symptom var så liten "del" och att FoHM jobbade med den stora delen vilket var dem med symptom. Han ändrar sig lite hit och dit. Stod precis och var tvärsäker på att asymptomatiska spridare inte vara något problem för några dagar sen? Han är verkligen underlig, inte konstigt att alla åker bort i påsk.

Enligt statsepidemiologen Anders Tegnell kan så många som nio av tio personer med coronaviruset vara symptomfria, det vill säga inte alls känna av att de har det. Det uppgav han i SVT:s Morgonstudio.

”Vi vet att en väldigt stor andel av alla som får covid-19 är mer eller mindre symptomfria, det har man visat i upprepade studier. Den andelen kan vara väldigt stor”, sade Tegnell.

https://www.dagensps.se/halsa/wellness/tegnell-9-av-10-kan-ha-viruset-utan-symptom/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja det kan jag tänka mig att du tycker

Det borde alla som kan se helheten och tänka längre än sin egen egoism och girighet göra.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det finns inga som helst undersökningar som kan säga ett skit om den slutliga risken att dö i covid-19.
De uppskattningar som finns, baseras på siffror från kina, och dom ger jag inget för..
Man kan kolla på Diamond princess, men där stämmer det inte heller, då resenärerna inte avspeglar något lands demografi.
Italien har ju sina, och dom har inte haft en chans att testa folk med lindriga symptom så som deras situation sett ut.
Personligen tar jag detta på yttersta allvar tills tillförlitlig data finns tillgänglig. Håller mig hemma så mycket det går, undviker butiker helt och umgås sparsamt med utvalda endast utomhus på avstånd.
Skulle det sluta på 0,2-0,4 så blir man såklart glad, men det är inget man kan utgå ifrån.

Samma här.

Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac
Det är just det som är så lurigt med covid-19, så olika sjuka man kan vara. Utan synbar förklaring. Fick 39 i feber i måndags (trots att jag käkar paracetamol) och det har hållt i sig till igår då febern gått ner lite till 38 (har normalt strax under 37) men idag lite mer igen. Förutom febern inte tillstymmelse till hosta, andningssvårigheter, eller andra förkylningssymtom, dock värk i leder ända till igår när febern gick ner lite.

En teori är att det beror på hur många små virus man har fått i sig. Fast även andra faktorer spelar in som personens hälsotillstånd.
Dock konstigt och lite skrämmande. En del avlider i ibland svåra plågor, andra märker det kanske inte öht.
Citera
2020-04-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, Anders Tegnell deltar via länk i dagens presskonferens.
Han har rest till stugan i Åre elle Österlen.

Mest troligt.. viruset tar ju helg så why not
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det borde alla som kan se helheten och tänka längre än sin egen egoism och girighet göra.

Det verkar snarare vara du som endast kan tänka på din egen situation och inte kan förstå hur det som pågår i världen just nu skapar problem för många?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Detta med råd och rekommendationer är nog inte så självklart som du vill påskina.

Jag vill hävda att det normala är följande:

En statlig myndighet ger ut en författning. I den finns bör- och skallkrav. Det kan t.ex. vara en författning från Arbetsmiljöverket, som reglerar hur arbete med kemikalier skall organiseras i laboratorieverksamhet, eller regler för truckanvändning. I själva författningen framgår klart och tydligt vad som är tvingande krav (skall) och vad som är frivilligt men rekommenderas (”bör”).

Kopplat till sådana författningar åtföljer ibland, men inte alltid, ”råd”. Där anger Arbetsmiljöverket (eller vilken myndighet det nu är) helt enkelt förslag på hur de tvingande kraven i författningen kan lösas. Men dessa lösningar är inte tvingande.

Tills någon kan peka på ett lagrum eller liknande, som klart och tydligt anger att ”rekommendation” idag på myndighetssvenska betyder ”måste”, så vill jag nog hävda att den grammatiska betydelsen av ordet är just den vi är vana vid.

Stängning av vissa barer nästa vecka att vänta. Lagrummet är smittskyddslagen och de nya skrifter som beslutats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in