2020-04-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell 28 mars: "Vi har en god strategi för att skydda äldreboende och våra äldre.

Facit: 15 av 21 regioner har smitta i äldreomsorgen. Källa: SVT

Ja, det är så tragiskt och Tegnell inger inget förtroende, inte heller Löfvén som har yttersta ansvaret.
Citera
2020-04-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det två är olika saker. Luftburet kan färdas längre vad jag vet. Men vet ej definitionen.
Skillnaden är att mindre droppar bär viruset och dessa kan sväva runt i luften. Droppsmitta är inte lika beständigt i luften utan viruset följer dropparna ned på marken/omgivningen.
Citera
2020-04-10, 09:44
Medlem
Imnshos avatar
Jag gissar att den svenska kurvan kommer att plana ut nu i påsk, och situationen kommer att stabiliseras.

Anledningen är att FHM och regering har påskledigt, och därmed kommer ingen statistik att uppdateras.

Kämpa på, ni vid frontlinjen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är ett väl känt faktum att vanlig influensa försvinner på norra delarna av halvklotet under sommaren, för att husera på södra halvklotet under deras vinter.
Sen sprids det tillbaka när vi får vinter igen.
Du får det nästan att låta som om virusen är flyttfåglar som migrerar med årstiden. Riktigt så är det ju inte. Det finns influensa året runt, både på norra och södra halvklotet, och även i tropikerna. Du har väl någon gång i ditt liv varit förkyld även på sommaren? Det är bara det att spridningen är mycket mindre på sommaren, men den går aldrig ner till noll, den bara minskar drastiskt.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men lilla vännen förkylningar är inte dödliga.
din förmåga att dra slutsatser är allt annat än imponerande
Citera
Medlem
Citat:
Blir lite fel att jämföra med hela Italien när det främst är lombardiet som drabbats hårt.
Dock är det lätt att bli lurad av de svenska siffrorna pga låg befolkningsmängd.
Att det dör nästan 100 pers/dag här, är verkligen inga låga siffror som vissa försöker få det till.

Frågan är om det ens är rätt att säga att 100 pers/dag dör i Corona.

Det är ju ingen som säger att en person dog i lunginflammation när personen hade cancer. Utan då säger man att personen dog i cancer.

Samma sak här. Man säger att personen dog av Corona när personen ändå hade dött senare i cancer.
Så alla med underliggande sjukdomar borde tas bort från statistiken och istället ha den faktiska dödsORSAKEN.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Säg det till lastbilschaffisen som sitter i en 50km kö utanför Istanbul idag. Eller åt mig som nyss kom ut från 3 veckor inlåst på ett varv i Varna Bulgarien. Godstrafiken må funka men med åt helvete för många käppar i hjulen.
Vi har ett sjukligt alternativ också. Vi kan smitta och ha ihjäl folk så lastbilschaffisen slipper sitta och köa. Det är upp till var och en vad hen tycker är viktigast. Vad ledarna sen beslutar är en annan sak.
Citera
2020-04-10, 09:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ytterligare en här som inte verkar förstå signifikansen av att hela 2,5 procent av befolkningen i Stockholmsregionen, under en 5 dagars period, förra veckan, är insjuknade i covid-19.
"Hela 2.5%"?

Förklara gärna HUR det kan kallas för "hela"!

Om vi väljer att räkna riktigt högt, och utgår ifrån att lika många varit smittade sedan 1:a Mars i Stockholm får vi 33 dagar/5 dagar= 6.6 perioder.
6.6*55.000 smittade= 363.000 smittade totalt i Stockholm t.o.m. Förra veckan. Då är detta för högt, alldeles för högt räknat redan.

Redan med dessa siffror lär dödligheten landa på runt 0.66%.

Nu vill jag veta hur du räknar när du säger "hela 2.5%"!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att folk dör är det ingen som förnekar.

Den stora frågan är hur många skulle dö om man inte gjorde en lockdown!

Klassiskt korkade resonemang att folk dör fortfarande så är det misslyckat. Det är att man kan begränsa det hela.

Enkel fråga.

Så Flockimmunitet är den enda utvägen och alla som dör får helt enkelt dö?

Den stora frågan är varför man inte gjorde mängder av åtgärder långt innan sin lockdown.
Mitt enkla svar på det är att man varit usla i sitt agerande. Misslyckats fatalt. Stora Europeiska ekonomier som helt plötsligt blivit tagna på sängen och tvingas stänga ner hela sina länder. Det är knappast ett scenario man önskat från början.

Jag vet inte om flockimunitet är den enda vägen. Har inte sagt något om det. Allt är väl en kombination av flera olika åtgärder.

Hur är ditt recept? Lockdown för all framtid för att noll personer ska dö?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Blir lite fel att jämföra med hela Italien när det främst är lombardiet som drabbats hårt.
Dock är det lätt att bli lurad av de svenska siffrorna pga låg befolkningsmängd.
Att det dör nästan 100 pers/dag här, är verkligen inga låga siffror som vissa försöker få det till.
Ja, att göra sådana jämförelser blir lite missvisande. Det är så många olika faktorer som spelar in, demografi, generationsboenden etc.

För mig handlar det primärt om en fascination för att när de italienska siffrorna rapporterades in så förfasades svenskar över antalet döda men 115 nya hyresgäster igår rycker man bara på axlarna åt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Expressens Trumptourettes börjar nästan bli allvarligare än CNN:s. Smörjer bara de redan övertygade.

Han agerar resolut mot eländet och var vassare än vi redan från början med den stängda gränsens politik. Då fick han skit för det med. Helt onödigt och panikartat, sa opposition.

Sedan förvrängdes sammanhanget där han uttalade att Demokraterna använde krisen som en hoax, till att viruset själv var en hoax.

Nåväl han ökar i popularitet. Än så länge.

Jag gillar inte ens Trump men hans kraxande motstandare med bla svensk media och svenska Politiker i taget. De är helt vidriga helt enkelt.
Citera
2020-04-10, 09:46
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det två är olika saker. Luftburet kan färdas längre vad jag vet. Men vet ej definitionen.
Det är många olika bud på vad skillnaden mellan dessa är, så jag får försöka hitta svaret på nätet, men jag återkommer i frågan om jag får reda på vad som skiljer dessa åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in