2020-04-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag tror inte de släppts än. JG var troligen en åhörare som spelat in och sedan lagt ut?
Det ska, enligt tidigare uppgift i tråden, komma ut på Rättegångspodden och då får vi nog länkar! Lovar att ha dig i åminne så du inte missar när hela klabbet kommer ut.
Jag är med nyfiken på rösterna, allihopa men speciellt SD och HD när det gäller tonhöjd, betoning och skärpa.

Jag följde mordet på Lisa Holm, läste rapportering i tidningen (jättebra) men med lyxen att få tillgång till en ljudupptagning redan samma kväll. Vilken skillnad! Just detta att höra på rösten, tonläget och betoningen.
Citera
2020-04-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Om utredningen fortsätter, vilket jag hoppas att den gör, skulle det vara en lättnad att se samtliga inblandade åka dit. LW ska ha upprättelse. Inte allra minst för hennes anhörigas skull.

Det tror jag nog! Tänk bara på vad vi har kunnat läsa ut ifrån FUP! Och polisen som har kroppsspråket till hjälp att tyda signaler med.
Jag tror att de har en ganska bra bild om någon/några döljer något.
Så jag kan aldrig tro att de släpper det oavsett utgången i rättegången. Det finns mer att göra helt enkelt! Och det finns barn med i bilden.
Nä, det blir för HD att försöka hålla ångesten i schack i väntan på nya förhör imorgon, nästa vecka eller nästa år.
Citera
2020-04-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag följde mordet på Lisa Holm, läste rapportering i tidningen (jättebra) men med lyxen att få tillgång till en ljudupptagning redan samma kväll. Vilken skillnad! Just detta att höra på rösten, tonläget och betoningen.

Ahh...spännande!! Det blir något att se fram emot! 👍
Citera
2020-04-10, 01:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Det tror jag nog! Tänk bara på vad vi har kunnat läsa ut ifrån FUP! Och polisen som har kroppsspråket till hjälp att tyda signaler med.
Jag tror att de har en ganska bra bild om någon/några döljer något.
Så jag kan aldrig tro att de släpper det oavsett utgången i rättegången. Det finns mer att göra helt enkelt! Och det finns barn med i bilden.
Nä, det blir för HD att försöka hålla ångesten i schack i väntan på nya förhör imorgon, nästa vecka eller nästa år.

Detta med barnen oroar mig. Om Hiding gjorde riskbedömningen att barnen svävade i en sådan fara att insatsstyrkan var tvungen att akut hämta in SD... Är de verkligen bortom fara nu om fler, t ex HD också varit involverad och dessutom har en historik av psykos? Jag hoppas att barnen får någon form av tillsyn mer än från HD och hennes päron. Liksom att även barnen W och UW får någon form av beskydd då den som mest sannolikt mördade deras mamma (ensam eller med hjälp av någon som är på fri fot än) även dödshotade dem. Ju förr samtliga involverade åker in desto bättre, hoppas på redan nästa vecka. Fortsätter de smutskasta LW online som de ska ha gjort enligt FUP så kanske de trillar dit pga egen hybris nu?
Citera
2020-04-10, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Eller .. tänk om han var på väg att radera något ganska oviktigt innan ...och sa det till någon, som sa "Låt det var kvar, det syns
att något är raderat" och han lät bli att radera därför. Men väl på polisstationen tyckte han att
det kändes enkelt att radera ändå .. Det var ju ändå inget viktigt .. om de skulle hitta vad han skrev.
Han kunde väl inte veta då att det var svårt att återskapa?
Om man måste gissa, så gissar i alla fall jag att polisen KAN återskapa raderade texter.
Så jag tänker mig att han menade att han tog chansen ... och skulle de se texten så
var det ändå inte avgörande för någon delaktighet i mord.

Tänk på att JG tydligen inte kände till att SD var otrogen med LW.
Med andra ord delgav inte SD allt till JG.
På samma sätt är det långt från säkert att JG hade information om att något var på G
vad gäller mordet.
JG uppger att han var överrumplad över otroheten och kände sig själv bedragen.
Det verkar trovärdigt.
Liksom att han efter kännedom om mordet borde blivit ännu mer upprörd och "bedragen"
av sin bästa vän.

Sista stycket:
Är övertygad om att JG kände det så. Men JG kunde framförallt ha kritiserat SD för otroheten.

Inte Lena.

Så varför valde han den sidan han gjorde? Han var ju vän med båda och Lena var inte heller fri från skuld.

Att skriva ett sånt brev är ytterst taskigt. Inget snack om den saken. HD var bara gift med kräket SD och såvitt jag vet så gjorde HD inget taskigt mot Lena.

Nån som vet nåt om det sistnämnda?
Citera
2020-04-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag tror tyvärr att ondska är medvetenhet ..
Man väljer medvetet gott eller ont ..

Javisst är det så.
Man har alltsom oftast chansen att välja att INTE agera ondskefullt.

Det är nog bara bara Snoris som tror att det kommer utifrån. S.a.s attackerar oförberedda snälla personer, som inte kan stoppa det.

Men vi bör också skilja mellan den enstaka onda handlingen (där utövaren får skuldkänslor) och ondskan personifierad som exv hos psykopater, som inte på minsta sätt känner skuld för sina handlingar
Citera
2020-04-10, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sista stycket:
Är övertygad om att JG kände det så. Men JG kunde framförallt ha kritiserat SD för otroheten.

Inte Lena.

Så varför valde han den sidan han gjorde? Han var ju vän med båda och Lena var inte heller fri från skuld.

Att skriva ett sånt brev är ytterst taskigt. Inget snack om den saken. HD var bara gift med kräket SD och såvitt jag vet så gjorde HD inget taskigt mot Lena.

Nån som vet nåt om det sistnämnda?

Att JG inte kritiserade SD då otroheten uppdagades ... Han stod väl SD för nära och hade kännedom om svårigheterna för SD:s hustru att tillmötesgå honom sängledes ...
Hon hade hade en långvarig depression (av förståeliga skäl).
Som man begrep han sig på att SD behövde ersättning, vilket väl SD själv sagt.

Lena var den som krånglade mest, bortsett från att SD var manipulativ. SD var, trots ev svartsjuka gentemot LW:s älskare, ändå den som hade lättast av avsluta relationen. LW utnyttjade HD:s situation.
SD utnyttjade ingen svaghet hos tredje part, bara LW själv. JG förebrådde väl henne därför.
Kanske även SD (?), fast det inte framkommit i utredningen.

HD fifflade ju med geocaching-loggar som LW iordningställt om jag fattat detaljerna rätt.
Hon har även yttrat "Nej, hon får leva" om LW, i samtal med SD, om huruvida man borde göra sig av med LW (Inte allvarligt menat, sa SD i rätten).
"Önskar hon vore död" sa HD till sin chef samma morgon som LW var försvunnen.
Enstaka yttranden av HD visar ju vad hon tänkte.

LW gick hårdare fram mot HD och visade ingen skuldkänsla ... Cyklar ikapp henne och säger elaka saker om hennes utseende, uppsöker HD och berättar i trakasserande ordalag om hennes och SD:s sexliv, försöker hindra henne att bosätta sig i samma kvarter (trots att det inte ens var HD som upptäckte att en bostad var ledig i närheten, alltså inget uppsåtligt ofog) .. På många sätt var LW mer aktiv för att få bort HD ur leken. Detta fast hon hade en rad älskare. Hon drog sig inte för att läxa upp SD heller, säga vad han, HD:s man och exman skulle göra, tycka och tänka samt känna.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-10 kl. 02:11.
Citera
2020-04-10, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Javisst är det så.
Man har alltsom oftast chansen att välja att INTE agera ondskefullt.

Det är nog bara bara Snoris som tror att det kommer utifrån. S.a.s attackerar oförberedda snälla personer, som inte kan stoppa det.

Men vi bör också skilja mellan den enstaka onda handlingen (där utövaren får skuldkänslor) och ondskan personifierad som exv hos psykopater, som inte på minsta sätt känner skuld för sina handlingar

Ja precis. Sällskapet i Örebro påverkade varandra och tänjde gränserna ifråga om ondska.
Nej, ondska är ju ingen demon som belägrar en oskyldig varelse.

Har sett exempel på fler psykopater i mordfall, där man får leta efter deras samvetsyttringar förgäves!
Man får känslan av att något inte stämmer, något saknas.
Undrar om en psykopat ens kan spela ångerfull eller låtsas engagera sig i en "försvunnen" vän?
De ler outgrundligt istället eller får små skrattanfall.
Citera
2020-04-10, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Tack - så snällt!! Fick bara för mig att ngn i tråden kommenterade att HD inte alls lät sådär "virrig o glömsk" i tonläget som man kan tro när man läser till sig hennes svar. Kanske jag missförstod!

Har reagerat så också. Tyckte att hon i text verkade som en robot i svaren intill absurdum.
Men rösten på ljudupptagningen är (när hon berättar om LW:s påträngande redovisning av sexlivet tillsammans
med HD:s make och exmake) stadig och alert, har nyanser.
En fullt medveten människa, känns inte som en av psykmediciner drogad.
Citera
2020-04-10, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, logiskt är han alltså en idiot. Ingen är så tankspridd att man inte fattar att man är inkallad till förhör i ett synnerligen vidrigt mordfall.

Vi har nog båda rätt, tänker jag till slut.
Du talar om beteende, jag om motivation.
Inget fel att vi skriver om varsin funktion.
Citera
2020-04-10, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Normala människor behöver inte ens välja tänker jag nog. Bara ynkliga kräk ägnar sig åt ondska.

Normalt sett ja. Men i vissa, ganska många, situationer måste man kanske välja, menar generellt.
t ex "Ska jag välja att tycka den här personen bär sig dumt åt, eller kan jag förstå?"
Att kalla någon idiot kan vara ett sådant val.
Hur många gånger kan jag påtala att en person är psykopat innan det blir trakasseri?

Man tar ställning till ond / god inställning. Hur tycker jag egentligen, varför tycker och
tänker jag så?
Vill nu inte skriva 10 inlägg om bara det. Det lönar sig inte (nu tänkte jag på vinst också,
minsann).
Citera
2020-04-10, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Precis. Varför måste Lena prompt avslöja affären om hon lämnat honom och gått vidare?
I de fall älskarinnan vill göra det är det oftast för att hon vill ha mannen för sig själv genom att berätta för hans hustru.

Det var LW:s strategi. Hon ville göra upp för att gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in