Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?
Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?
Vi kommer inte få ett fullständigt svar på det förrän långt efter krisen är över och man har forskat på hela skeendet kring coronakrisen i Sverige.
Med det sagt, jag har "dammsugit" i princip all tillgänglig info som finns i vanliga media och här på FB. Min egen bedömning är inte jättemunter efter det.
Det tycks handla om att man (åtminstone i större städer/orter) har "fullt", dvs ca kanske 80% beläggning IVA. Det tycks som om man inte belägger IVA 100% om man kan undvika det. (Kanske ifall det skulle ske t.ex. en stor olycka med många inblandade). Inför coronakrisen har Socialstyrelsen gått ut med hårdare riktlinjer än vanligt för triagering (,bortsortering) av patienter. I praktiken innebär detta, att vi kan ha äldre coronapatienter på äldreboenden som skulle kunna klara IVA-, behandling men vara bortsorterade, pga prioritering av yngre patienter.
Detta stöds av anekdotisk bevisföring också, från ett par fall som kommit upp i media.
Dock vill jag inte säga tvärsäkert hur många som "borde" ha fått vård.
Det jag säger är att vi bör framöver granska området "
Var det några som inte fick vård" och vi bör vara
ytterst försiktiga och ifrågasättande mot uttalanden som "Det finns fortfarande IVA-platser", eller "Alla som behöver vård får det,". All tillgänglig information hittils tyder på att dessa statements milt sagt, är en sanning med modifikation.