2020-04-10, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Don’t tell me I don’t understand what I’m talking about while showing a tremendous lack of knowledge regarding statistical analysis. You’re embarrassing yourself.

Du utgår efter att 773 testresultat ska ge en statistisk säkerställd bild med relativt hög konfidensnivå. av en population om 2,5m.

Vad du inte räknar med är att testet endast visar om personen i fråga har haft viruset i kroppen senaste 5 dagarna. Förstår du vad den variabeln gör med ditt försök att hävda att 2,5% på något vis skulle va representativt för situationen?

Du embarraser dig själv med ditt försök att leka professor på Flashback
Citera
2020-04-10, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja. Och sen kan man ha mild Covid-19 och få en hjärtinfarkt som inte korrelerar med covid 19 men ändå blir kategoriserad som Covid 19 om jag förstått det rätt.
Takk for informasjon! Kanskje det også kan hende at noen av de som døde av corona ikke hadde hatt hjerteinfarkt før de døde, men at de hadde kommet til å fått hjerteinfarkt en stund senere hvis de ikke hadde dødd? Og at dette ev kan være noe av årsaken til at det har vært færre som har oppsøkt lege/sykehus grunnet hjerteinfarkt de siste månedene?
Citera
2020-04-10, 03:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du utgår efter att 773 testresultat ska ge en statistisk säkerställd bild med relativt hög konfidensnivå. av en population om 2,5m.

Vad du inte räknar med är att testet endast visar om personen i fråga har haft viruset i kroppen senaste 5 dagarna. Förstår du vad den variabeln gör med ditt försök att hävda att 2,5% på något vis skulle va representativt för situationen?

Ytterligare en här som inte verkar förstå signifikansen av att hela 2,5 procent av befolkningen i Stockholmsregionen, under en 5 dagars period, förra veckan, är insjuknade i covid-19.
Citera
2020-04-10, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Här gissas det vilt ser jag. Vi ligger väldigt långt ifrån top 2 i döda per capita. Vi ligger snarare nånstans i mitten av alla länder i hela världen. Strax under.

Jag har identifierat analfabeten.

Sverige är idag #12 av 202 enligt wordometers.
Citera
2020-04-10, 03:42
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
WOW ! Är du på riktigt ???!

Ok, I Sverige dör på grund av trafikolyckor mellan 250 till 300 människor per år , alltså 0,82 personer varje dag. ( https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Hur-manga-personer-dor-arligen-i-trafiken-i-Sverige-328 )

Eeh, JA ! Kanske dags( eller för flera år sen) att förbjuda allt som är bevisat att orsaka cancer... eller ? med det är en helt annat fråga. Men du behöver inte blir orolig , du kommer fortfarande kunna röka dina röda PRINS ,surfa sönder på 5G nät om några månader, och vara en av de coola i stan med dina trådlösa hörlurar ( vill specificera att JAG ÄR INTE en av de som tycker att detta viruset är kopplad till 5G nät, tack). Men bara så du vet , cancer tar ungefär 63 liv per dag i Sverige, alltså en hel del. ( https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik )

Sedan 1983 tills idag så har ungefär 4000 personer dog. Alltså cirka 109 personer per år.
( https://www.folkhalsomyndigheten.se/hividag/smittsamhet/ )

I de senaste 10 dagar I Sverige, 538 personer har dött av coronaviruset. Alltså 53,8 - 54 döda per dag. Siffran ligger lite under de som dör av cancer varje dag, men tror mig, om det hade varit bevisat att cancer smittas från droppsmitta när en person hostar eller nyser, tro fan vi hade haft fullt lockdown för länge sedan.

Jag blir orolig för människor som dig, som inte tar detta allvar. Jag blir oroligt när jag ser att människor inte sköter sig angående vad som händer i världen just nu, siffror från Aftonbladet pekar på att 4 av 10 svenskar lever exakt som vanlig utan att följa de få säkerhetsåtgärder som finns nu.

Stefan Löfven kritiserade att krogarna följer inte reglerna angående tätheten i sina lokaler, och att även gästerna respekterar inte de nya reglerna som har implementeras i dags läget... Men ändå är restaurangerna öppna samt shopping centers, alltså regeringen har inte bestämt sig än för att stänga de här verksamheter. Jag tycker det är otrolig.

Som jag ser det, så har staten lagt en väldigt stor ansvar på den svenska befolkningen, och vi ser att tyvärr det verkar som att vi inte klarar det. Därför tycker jag att det borde tas viktiga beslut från staten, och ta tag på strategier som man har sett har funkar bra i andra länder (NORGE).

Visst MASSOR av företag kommer går under, och massor kommer förlora sitt jobb, men kanske värt om man kan rädda ETT liv till ??? (Ja, liv i äldre människor är EXAKT LIKA VÄRT som liv i yngre)

ps. Pardon my swedish

Jag varken röker eller har trådlösa lurar eller har möjlighet att surfa 5g.

Cancer kan snart varannan person räkna med att få, inser du vad mycket i våra liv som orsakar cancer?

Om sådana som du gjorde egna lockdowns och isolerar er själva så kan vi andra, om än medvetna om riskerna, få hålla samhället i rullning.

Det är inte digerdöden som härjar vilket en del verkar tro.

Varför skyddar vi inte alla riskgrupper mot influenza? Den dödar också mängder av gamla och multisjuka men det är ingen som bryr sig om någon springer runt bland folk med vanlig influenza.
Citera
2020-04-10, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi ligger extremt illa till. Tror vi ligger sämst till bland alla utvecklade länder.

Men snart räknas inte Sverige som ett utvecklat land så då kanske det kommer att se bättre ut.
Citera
2020-04-10, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ytterligare en här som inte verkar förstå signifikansen av att hela 2,5 procent av befolkningen i Stockholmsregionen, under en 5 dagars period, förra veckan, är insjuknade i covid-19.

Det hade inte förvånat mig om dessa 2,5% i FHMs modell resulterar i en uppskattning om <20% i Sthlm.
Vilket då borde börja ge en naturlig avmattning i smittspridningens hastighet.
Lägg till effekterna av "social distancing" så borde den där kurvan kunna ridas ut på en mer trubbig nivå.
Citera
2020-04-10, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?

Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?

Vi kommer inte få ett fullständigt svar på det förrän långt efter krisen är över och man har forskat på hela skeendet kring coronakrisen i Sverige.

Med det sagt, jag har "dammsugit" i princip all tillgänglig info som finns i vanliga media och här på FB. Min egen bedömning är inte jättemunter efter det.

Det tycks handla om att man (åtminstone i större städer/orter) har "fullt", dvs ca kanske 80% beläggning IVA. Det tycks som om man inte belägger IVA 100% om man kan undvika det. (Kanske ifall det skulle ske t.ex. en stor olycka med många inblandade). Inför coronakrisen har Socialstyrelsen gått ut med hårdare riktlinjer än vanligt för triagering (,bortsortering) av patienter. I praktiken innebär detta, att vi kan ha äldre coronapatienter på äldreboenden som skulle kunna klara IVA-, behandling men vara bortsorterade, pga prioritering av yngre patienter.

Detta stöds av anekdotisk bevisföring också, från ett par fall som kommit upp i media.

Dock vill jag inte säga tvärsäkert hur många som "borde" ha fått vård.

Det jag säger är att vi bör framöver granska området "Var det några som inte fick vård" och vi bör vara ytterst försiktiga och ifrågasättande mot uttalanden som "Det finns fortfarande IVA-platser", eller "Alla som behöver vård får det,". All tillgänglig information hittils tyder på att dessa statements milt sagt, är en sanning med modifikation.
Citera
2020-04-10, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oinbjuden
Men snart räknas inte Sverige som ett utvecklat land så då kanske det kommer att se bättre ut.

varför skulle Sverige snart inte räknas som ett utvecklat land menar du?
Citera
2020-04-10, 03:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får se vad som sker när hela skitstormen kommer över oss de kommande året i Stockholm. Helt klart kommer många att dö när de bemöter smittan av COVID-19!
Och vad grundar du det alarmistiska uttalandet på? Du skulle väl helst av allt vilja leva i en utopisk värld där ingen någonsin dog. Lösningen är enkel, gå med i Svenska kyrkan. De predikar evigt liv för den som tror.
Citera
2020-04-10, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och vad grundar du det alarmistiska uttalandet på? Du skulle väl helst av allt vilja leva i en utopisk värld där ingen någonsin dog. Lösningen är enkel, gå med i Svenska kyrkan. De predikar evigt liv för den som tror.

Nej jag tror snarare att alla de som predikar om jordens undergång, faktiskt vill ha så mycket död och elände som möjligt. Varför har jag aldrig förstått
Citera
2020-04-10, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar

And again, you miss the point. You lack a basic understanding of sampling fractions. Wikipedia it. Learn.

If you’re looking for anybody with the active virus, then you’re looking at up to 4 weeks of variation in the infection (when they have been infected). This means the dataset spans the accumulative month of March. What you’re looking for is an enormous amount of people who have purged the virus from their body within weeks or even days after the two week incubation period. I don’t think those numbers are there.

Imperial College suggested 3.1% on the 30th — but seeing as Stockholm seems to have advanced further along than the rest of the country, we seem to fall into the lower end of their confidence interval.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-04-10 kl. 04:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in