2020-04-09, 19:26
Medlem
WaltWs avatar
För ett tag sedan skadade jag axeln i o med att jag styrketräna (bänkpress). Jag är relativt säker på att det är shoulder impingement,dvs, nervkläm. Jag undrar ifall någon annan har eller har haft samma skada. Hur lång tid tog det för er att återhämta er helt isåfall? Vilka rehabiliteringsövningar rekommenderar ni (länka gärna bilder på övningarna ifall ni kan ).
Citera
2020-04-09, 19:29
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltW
För ett tag sedan skadade jag axeln i o med att jag styrketräna (bänkpress). Jag är relativt säker på att det är shoulder impingement,dvs, nervkläm. Jag undrar ifall någon annan har eller har haft samma skada. Hur lång tid tog det för er att återhämta er helt isåfall? Vilka rehabiliteringsövningar rekommenderar ni (länka gärna bilder på övningarna ifall ni kan ).

Så det är de jag kanske har.
Körde bänkpress för två år sedan. Efter den gången, fick jag så jäkla ont just där du nämner.
Än idag har jag problem med det.
Kör aldrig mer bänkpress. Däremot så går det bra med fria vikter.
Citera
2020-04-09, 19:37
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Så det är de jag kanske har.
Körde bänkpress för två år sedan. Efter den gången, fick jag så jäkla ont just där du nämner.
Än idag har jag problem med det.
Kör aldrig mer bänkpress. Däremot så går det bra med fria vikter.

Jag tror att orsaken till problemet dels kan vara för att man har axlarna för långt utåt när man väl bänkpressar, alltså att man inte har armarna tryckta nära intill kroppen. Jag kör olika rehab övningar som jag fann på nätet men det blir inte mycket bättre. Jag kan tyvärr knappt träna alls (utom ben möjligtvis) med den här skit skadan.
Citera
2020-04-09, 20:16
Medlem
Ja, och det som lyckades fixa det var att stärka bak deltsen med omvända hantel flyes eller kabel
Citera
2020-04-09, 20:32
Medlem
feemaxxxs avatar
shoulder impingement är normalt sätt inte ett "nervkläm", det upkommer iom att det blir för lite plats för senor och slemsäckar när dessa sväller.

Jag har haft det. Hade det 20år innan det opererades. Sedan tog det ca 2 år innan det blev helt bra.
Citera
2020-04-09, 20:33
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Det är väl samma sak i min Axel, trasig rotarcuff. Jag pajade den när jag va i 18-19 års åldern, ej i samband med träning, båt olycka i mitt fall. Sedan Axel pajade så har jag inte tränat bröst muskel överhuvudtaget nästan. Det enda jag kan träna i samband med min trasiga Axel är kabel cross just för bröst med vikter såsom 3-7 kg. De senaste åren så har jag tappat lust för träningen så jag knappt tränar. Men övningar med gummiband körde jag väldigt mycket och lätta vikter på kabel maskinen.
Citera
2020-04-09, 20:34
Medlem
Ja. Det var standardskadan för alla som började träna crossfit. Rehab med strikta övningar samt naprapati gjorde susen. Sen tränade jag smartare.
Citera
2020-04-09, 21:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Ja, och det som lyckades fixa det var att stärka bak deltsen med omvända hantel flyes eller kabel

Detta, samt här är ett gäng övningar jag körde. Bra program:

https://youtu.be/qNvfjbLSEdk

Körde även för rotatorkuffen, trycker armbågen mot kroppen ordentligt och sedan utåtrotation.

Några förslag:
https://youtu.be/qmYnoC0G9EQ

Även rak arm bakåt med gummiband, slappna av axlarna, sänkta, för armen rakt bakåt, knip ihop skuldror och använd baksida axel. Inte stå och spänna triceps. Guldövning.

Man måste bygga upp baksidan, och få till utåtrotation. Vanligaste problemet är att man är inåtroterad, med för svag baksida axel, skuldra och rotatorkuff, det var jag iallafall. Det är bättre nu, men jag underhåller fortfarande, försöker köra ett par övningar dagligen.

Och slutligen, stretcha bröstmusklerna varje dag, jag kör mot en dörrpost, dörrkarmen (eller vad det nu heter). Armbågen mot kanten sedan luta framåt, samt även ändra höjd så man kommer åt de olika musklerna.
Citera
2020-04-09, 21:34
Medlem
kalkryggars avatar
Om du har såna problem så antar jag att du gått till en fysioterapeut. Där kan dom kolla på det och berätta nästa steg för dig. Om du skall gå till läkare eller börja med övningar, som dom hjälper dig med.

Det är exakt så här du skall göra (borde gjort?)...
Citera
2020-04-09, 21:43
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om du har såna problem så antar jag att du gått till en fysioterapeut. Där kan dom kolla på det och berätta nästa steg för dig. Om du skall gå till läkare eller börja med övningar, som dom hjälper dig med.

Det är exakt så här du skall göra (borde gjort?)...

Jag går regelbundet till en kiropraktor och ska snart börja gå till en fysioterapeut också för den delen. Hade operation för ett tag sen som inte gav mycket tyvärr. Mitt dilemma är följande: jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att fixa skiten. Jag går till Kiropraktorn då mitt ena ben är kortare än det andra på grund av refluxationer (tror jag det kallas, alltså att kroppen kompenserar för att man ansträngt sig och har nervproblem). Kiropraktorn tror att axeln löser sig om allt annat i kroppen löser sig också. Var hos en fysioterapeut innan jag opererade mig på rekommendation av läkare och denne gjorde inte ett skit. Därför väntar jag med det och går i nuläget enbart till kiropraktorn. Utöver detta så kör jag rehabiliteringsövningar ca 30 min om dagen. Låter detta stabilt? Har blivit mer motiverad att fixa skiten på sistone så därför lägger jag mycket krut på hemma övningar (något som jag slarvat med tidigare)
Citera
2020-04-09, 21:47
Medlem
WaltWs avatar
Någon snäll själ som kan förklara ifall det är bättre att gå till naprapat eller kiropraktor i just detta fall? Går i nuläget till kiropraktorn som knäcker och knäcker allting, känner en lättnad efter passet. Kan vara värt att nämna att kiropraktorn gjorde tester innan jag började hela rehabiliteringsprocessen hos henne för ca 1 månad sen. Då körde hon en maskin från nacken ner till stjärten för att kolla hur det såg ut. Nästan varje nerv visade svart färg. Svart fanns tydligen inte ens på skalan för hur överansträngd en nerv är, med detta sagt så borde det väl finnas en korrelation mellan mitt axel problem och övriga kroppens nervsituation?
Citera
2020-04-09, 21:57
Medlem
WaltWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Ja. Det var standardskadan för alla som började träna crossfit. Rehab med strikta övningar samt naprapati gjorde susen. Sen tränade jag smartare.

Träna smartare är någonting jag borde gjort. För mig gällde det att lyfta tungt och göra explosiva repetitioner bara för att klara vikten och kunna avancera till nästa nivå. Körde ett tyngdlyftar program, nu ångrar jag mig enormt i efterhand

Hur lång tid tog rehaben?
Senast redigerad av WaltW 2020-04-09 kl. 22:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in