2020-04-09, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Framför att så finns det en kanske 10 gånger större andel tidigare smittade, varav många med ytterst lindriga eller inga symptom. 25 % immuniserade i Stockholms regionen är ingen vidklyftig gissning.

Ej enligt FHM's senaste poll.

2.5 procent. Är du inte med i matchen libejalfarfar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
En väldigt jobbig grej är att det tar så jävla lång tid för att få en signifikant minskning av antal döda när det väl tagit fart.
Italien är landet som först blev drabbat (man räknar inte Kina pga det är svårt att lita på deras siffror) och som gick i lockdown den 8 mars.
10 dagar efter lockdown fick Italien minst 400 döda per dag.
Sedan dess, i alltså 22 dagar, har siffran på antal döda aldrig gått under 400 stycken.

Den värsta dagen var 3 veckor efter lockdown, 27 mars. Då hade man 919 döda på ett dygn.
Sen med lite hoppande här och där har det gått ner. Men ännu inte lyckats komma under 400.
525 på ett dygn, för 3 dagar sen, var bästa resultatet.

Efter en månad lockdown har alltså Italien fortfarande över 500 döda per dag.
Att det skulle bero på själva lockdown att det går som det går tänker jag inte ens diskutera för det är för lågbegåvade, så troll kommer jag inte besvara eftersom man redan argumenterat det hundratals gånger.

Det jag ville komma fram till är att tyvärr ser det illa ut. Men det visste man redan. Fast det ser illa ut på en jävligt lång period. Och som ännu inte är säker hur länge den kan vara.

Slutsumman är att när Sverige hamnar i motsvarigheten av de 400 i Italien (som kanske är 80 per dag eller 400 om dan, inte fan vet jag) så kan man räkna med att det finns goda chanser att antal döda per dag kommer fortsätta i en väldigt lång tid framöver.
Skulle 400 vara den minsta, då skulle det alltså dö minst 400 per dag i typ en månad. Om inte mer.

12 tusen personer per månad. Bara av covid-19. Antar att dödsstatistiken per år kommer öka en del, om inte nu folk bestämmer sig för att sluta dö.

Kan det bero på Lockdown?

Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tror inte dom andra partierna tar särskilt mycket plats internt heller. S har nog ganska fria tyglar i praktiken redan även om dom inte fått det på pränt ännu.

Hu, kommer du ihåg C och L:s kravlista? En nyliberal dröm som S är tvungna att regera på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vera.vera
Det känns som Sverige har den sämsta strategin

Den som lever få se 😷
Citera
2020-04-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Läs här:
https://www.svd.se/darfor-oppnar-danmark-samhallet--trots-riskerna
En dansk expert till undsättning och skyddar Mette, det gick ju mycket bättre i Danmark än i Sverige så strategin fungerade. Och det kunde gärna gått för Sverige som det gick för Italien. Hvabehar?

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-07/nar-ingen-ar-ute-kan-ingen-bli-smittad-och-ingen-blir-immun

Jan Størup ute med hastiga uttalanden angående Danmarks ekonomiska situation igen: Fast.. det kan du ju omöjligen veta redan. Danmark har kanske förlorat ett par veckor istället för att få problemen nu istället. Hoppas vädret talar emot detta. Är ganska uppenbart vilken expert som rådde till den onödiga skol- och förskolenedstängningen i alla fall.
https://www.di.se/nyheter/danmark-borjar-oppna-efter-pask-men-statsministern-varnar-for-helgfirandet/

Hvad en eller anden dansk "ekspert" udtaler i en svensk avis siger ingenting om regeringens politiske linie, den siger derimod noget om hvordan denne svenske avis ønsker at situationen i Danmark skal beskrives, med udgangspunk i at den svenske strategi er den bedste og at Danmark selvfølgeligt ønsker at forfølge den svenske politiske kurs - det gør Danmark så desværre ikke, og derfor får man heller ikke regeringsmedlemmer til at beskrive denne "ønskelinie" men derimod en "ekspert"
Der findes "eksperter" i Danmark med alle mulige og umulige holdninger, så det er inget problem at få en udtalelse som flugter svensk ønsketænkning.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Såhär skriver forskare om tillförlitligheten i coronatester.
Results: When the infection rate of the close contacts and the sensitivity and specificity of reported results were taken as the point estimates, the positive predictive value of the active screening was only 19.67%, in contrast, the false-positive rate of positive results was 80.33%.
https://www.collective-evolution.com/2020/03/16/study-suggests-potential-high-rate-of-false-positives-for-covid-19-testing/

Hoppsan, hela 80 procent falskt positiva.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Både och. Jag var mer upprörd i början än jag är nu, för faktum är att det är ganska så dörr förutom just matvaruaffärerna nu. Och de är ganska crowded på sina håll i nedstängda länder också. Jösses, kommer du ihåg köerna från Italien? Snacka om fuck up. Line up here och vänta på din tur att smittas. Vet inte om det fortfarande ser ut så på sina håll där? Och såna här saker som att man nu inte ska få träna utomhus i Frankrike osv, jag vet inte, det känns mest som åtgärder i ren desperation faktiskt, som i längden är helt ohållbara.
Kan vi bara få till distanseringen på uteserveringarna här och se till att kollektivtrafiken sköter sig så ser det inte dramatiskt olikt ut andra länder längre är min åsikt. Och isf har vi en betydligt mer uthållig "karantän" än de flesta andra.

Jag hoppas du har rätt.

Jag ser mera ett tåg komma mot oss.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Dom låter fler dö i hemmen eller äldreboenden.Triage.
Fast det är inte direkt glädjande.
Citera
2020-04-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Ja tänk om man kör på med gasen i botten utan en större lockdown. 80% är fortfarande inte smittade. Det är ju först nu Tegnelska coronan börjar komma upp i varv. Vilken jävla rally det blir på sjukhusen.

Med 30% smittade har vi en ganska god grund att stå på inför nästa våg till hösten. Riskgrupper kommer antagligen fortfarande att tvingas hålla sig borta då, men i övrigt kommer det nog inte krävas större restriktioner för att undvika överbelastad sjukvård. När nästan 1/3 av befolkningen inte kan bli smittade, och inte heller föra smittan vidare, så blir det mycket lugnare.
Citera
2020-04-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Om du inte vidtar åtgärd så är du svag inför hotet.
Staten tycks inte alls hjälpa för att minska smittspridningen.
Andingsskydd gör stor skillnad i att minska spridningen.
Jag skiter i hur många som dör, de döda lider inte och de slutar att smitta.
Tro inte att det är lugnt på långa väger, detta är tydligen bara början.

Tror man det så skaffar man väl andningsskydd och använder det. Skapligt tjat om staten i den här tråden.
Citera
2020-04-09, 21:13
Medlem
Lite kvällsläsning

https://abcnews.go.com/Politics/intelligence-report-warned-coronavirus-crisis-early-november-sources/story?id=70031273&fbclid=IwAR2Kw8LRA_uHVRZpAwnVlIH 0y_w2tIoajTlJxYgUI9Jit_Lqg6X5zesDsGg
Citera
2020-04-09, 21:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Ja tänk om man kör på med gasen i botten utan en större lockdown. 80% är fortfarande inte smittade. Det är ju först nu Tegnelska coronan börjar komma upp i varv. Vilken jävla rally det blir på sjukhusen.

Om T***ell har rätt med flockimmunitet så har vi kommit 1/3 eller 1/4 i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in