Citat:
Ursprungligen postat av
IAmAMisanthropic
Nej, det finns viss sanning i det tror jag. Jag fick känslan alldeles i början, även om ingen ville hänga ut någon riktigt givetvis, att varken MSB, FHM eller regeringen visste hur misskött beredskapen var i regionerna, iaf inte till den grad det visade sig. Och att bygga upp testkapaciteten skulle ta sån tid, sannolikt kunde väl Norge börja testa mer eftersom de är så snorrika jämfört med alla andra, och Tyskland hade redan bra egenproducerade tester, liksom Sydkorea. Resten av världen har ju famlat lite. Och Sverige var knappast heller först i kö att få tester när det såg ut som det gjorde i Italien och begynnande i Spanien osv.
Men jag tror också inte att det påverkar att vi inte stängt ner dock. Och om alla bara skötte sig så bra som säkert minst 80% gör nu så skulle vi inte behöva göra det heller. Men vi får se.
Det är ju just den biten var på ICA igår, fullt med pensionärer och definitivt mer än 50 pers i lokalen.
Det börjar bli fullt i sommarstugor runt ikring då Stockholmarna trots avrådan åkt hit.
Dessa går ju då på det lokala, ICA, Apoteket, Systembolaget etc, ja du fattar.
På det stora hela är åtgärderna nog tyvärr rätt tandlösa på många håll.
Det bli inkonsekvent och då blir flera smittade, flera behöver vård, och flera kommer att dö tyvärr.
Då kan Staten slå ifrån sig ansvaret och säga "Ni följde inte våra rekommendationer".
Sanningen är ju att man egentligen gjort mycket lite i form av faktiska åtgärder.
Sen alla luddiga motsägelser i detta från Tegnell främst, ja vad ska man säga.
Den samlade bilden jag har personligen av detta är inte positiv.