2020-04-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Va' fan händer i Frankrike? De har legat på höga siffror flera dagar nu:

117,749 totalt smittade
+4,799 idag

12,210 totalt döda
+1,341 idag

23,206 tillfrisknade

82,333 aktiva fall
7,066 kritiska

Skulle vara intressant att se i vilka grupper och i vilka regioner. Karta någon?

Forklaringen på hvorfor corona situationen i Frankrig er meget slem, skyldes et stort religiøst flerdagesmøde i februar, hvor utroligt mange blev smittede og efterfølgende bragte smitten videre til deres lokalområder og andre lande:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/mareridtet-i-mulhouse-hvordan-endte-en-maratongudstjeneste-med-flere-hundrede
Citera
2020-04-09, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ja det är väl tyvärr så. Trist att man ens försöker...
Glädjs istället åt att de som bestämmer skiter i vad idioterna tycker.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo, men det har ju knappt ens inletts, jag menar om man vill skatta sig en bild nu idag, på ett ungefär, för andra länder än Sverige också. Sen får man givetvis ta med lite andra faktorer som hur spritt det blivit inom vård och omsorg också.

Idag blir svårt. Jag tror Sverige kommer ha en bild av läget inom ett par veckor. Stockholm universitet håller på med en studie. I Stockholm är (Eller har varit) nog minst 20 % blivit smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Joakim var på fest. Han smittade 18 av 20 testade. Alltså en person, som smittar 18 personer på en fest.

Antingen var det en jävla intressant fest, eller så är viruset extremt, extremt smittsamt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/joakim-frisk-fran-corona-nu-granskas-hans-blod/

Tror det är svårt att veta var exakt alla smittades. Men troligt att många smittad i en trång lägenhetsfest.
Citera
2020-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Är du säker på att du angett rätt länk? Länken ovan leder ju till själva studien som man hänvisar till i artikeln nedan. Dvs den som jag ursprungligen refererade till.
Du skall få en till chans. Vilka källor har du som motsäger det som sägs i studien ovan och artikeln nedan?

Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Det jag menar är att det snarare är undantag än regel att man inte blir immun, eftersom endast 10 av 175 patienter hade låga nivåer av antikroppar enligt den studien. Dessutom verkar de med låga nivåer vara främst de yngre, som fick lindriga symtom när de blev smittade.
Citera
2020-04-09, 21:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är väl ingen hemlighet att viruset är extremt smittsamt, och samtidigt ger mycket lindriga om ens några symtom de första sjukdomsdagarna. Annars skulle vi inte ha den situation vi har idag.

Extremt smittsamt och farligt för få (detta virus) är mer farligt för samhället än virus som är extremt farligt för många (t.ex. Ebola) men inte så smittsamt. För den enskilde människan är det tvärtom, och det är ytterligare en svårighet i att få bukt med coronan. Många tar det inte på allvar eftersom den egna risken är så liten.

Nej ingen hemlighet. Men det där sätter lite perspektiv på saker och ting. Det räcker att vara på fest där en smittad är så är det kört. Till 90%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Framför att så finns det en kanske 10 gånger större andel tidigare smittade, varav många med ytterst lindriga eller inga symptom. 25 % immuniserade i Stockholms regionen är ingen vidklyftig gissning.

Ja precis
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kändes lite Nordkorea med nyheten med tanke på hur pissed off majoriteten av befolkningen är.

Förutom sekten.

De kommer alltid rösta på sin messiah oavsett.

Hur vet du att majoriteten av befolkningen är pissed? Tycker mig märka tvärtom jag, men har inga siffror på det.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, dock sätter jag visa frågetecken på slumpmässigheten. Om man har 38,5 i feber och hosta, och fått tydliga direktiv från 1177 att hålla sig hemma, men inte anses så sjuk att man behöver sjukhusvård, så antar jag att man inte vill och ännu mindre får åka till sjukhuset och göra testet? Eller gjordes testen i personers hem, av sjukvårdspersonal med skyddsutrustning?
Ska också givetvis läggas till ett par procent nyligen smittade.
Testen görs hemma. Svensk försvarsmakt bistår.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, det finns viss sanning i det tror jag. Jag fick känslan alldeles i början, även om ingen ville hänga ut någon riktigt givetvis, att varken MSB, FHM eller regeringen visste hur misskött beredskapen var i regionerna, iaf inte till den grad det visade sig. Och att bygga upp testkapaciteten skulle ta sån tid, sannolikt kunde väl Norge börja testa mer eftersom de är så snorrika jämfört med alla andra, och Tyskland hade redan bra egenproducerade tester, liksom Sydkorea. Resten av världen har ju famlat lite. Och Sverige var knappast heller först i kö att få tester när det såg ut som det gjorde i Italien och begynnande i Spanien osv.
Men jag tror också inte att det påverkar att vi inte stängt ner dock. Och om alla bara skötte sig så bra som säkert minst 80% gör nu så skulle vi inte behöva göra det heller. Men vi får se.

Det är ju just den biten var på ICA igår, fullt med pensionärer och definitivt mer än 50 pers i lokalen.
Det börjar bli fullt i sommarstugor runt ikring då Stockholmarna trots avrådan åkt hit.

Dessa går ju då på det lokala, ICA, Apoteket, Systembolaget etc, ja du fattar.

På det stora hela är åtgärderna nog tyvärr rätt tandlösa på många håll.
Det bli inkonsekvent och då blir flera smittade, flera behöver vård, och flera kommer att dö tyvärr.

Då kan Staten slå ifrån sig ansvaret och säga "Ni följde inte våra rekommendationer".

Sanningen är ju att man egentligen gjort mycket lite i form av faktiska åtgärder.
Sen alla luddiga motsägelser i detta från Tegnell främst, ja vad ska man säga.

Den samlade bilden jag har personligen av detta är inte positiv.
Citera
2020-04-09, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Äntligen nån som fattar! Primitiva och ovetenskapliga länder som inte räknar antalet döda, är våra förebilder!!
Ja naturligtvis, hur skulle annars Sverige vara sämst i världen?
Citera
2020-04-09, 21:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Testen gjordes för en vecka sidan eller har jag fel? Då visade de 2,5% nu en vecka senare Seger Tegnell att det troligen ökat med uppåt det fyrdubbla(10%). På en vecka?
Men han seger ju också att smittspridningen har nått en platå i Stockholm. Hur kan detta gå i hopp?
Det dubbla sa han men det har väl växt med viskningsleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in