2020-04-09, 19:36
Medlem
Cazeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Känner mig lagom korkad men jag visste inte att man kunde trycka på land för detaljerad info.

Jag har inte hängt med i hur man agerar mot Corona i USA, så jag ställer frågan här om vilka åtgärder man vidtagit i hårt drabbade delstater som New York? Har folk i det stora äpplet utegångsförbud etc.

Läs nyheterna kanske? Bara ett tips! En nyhet, det ser inte så bra ut får USA. Kolla nyheter från andra ställen än Flashback. Bara ett tips. Ha det bra och tvätta händerna!
Citera
2020-04-09, 19:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Aktuellt kl 21.00 ikväll, diskussion om varför Norge har färre döda än Sverige. Jag uppfattade inte namnet på personen från Norge.
Citera
Medlem
Cazeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om ett nytt virus dyker upp om några år...blir det samma kaos igen då??

Svar: JA
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om ett nytt virus dyker upp om några år...blir det samma kaos igen då??

Omöjligt att svara på, men det kommer ett nytt om cirka tio år.
Citera
2020-04-09, 19:38
Medlem
Påsken kommer bli nådastöten för Sverige, resultaten ser vi om 2 veckor!
Citera
2020-04-09, 19:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Personlig "ögonblicksbild av Stockholm

I mataffären nu på kvällen fullt med folk, mycket svårt att hålla distans till andra, trots att jag försökte mitt allra yttersta.

En känsla av vanmakt i vad jag ser när jag går runt där, efter att ha läst att smittspridningen här i Sthlm än så länge kanske har legat så lågt som bara några få procent av folket här.

Alla går nu runt och fortsätter smitta varann i ett gemensamt smittmoln på mataffären. Det har funnits veckor av tid att sätta stopp för detta. Subventionera hemkörning av mat, bestäm att olika små grupper får handla på olika tider, bara gör nåt, för att stoppa detta...

(Innan nån skriker "varför var du där då", jag håller mig inne så mycket jag kan men blev till slut tvungen att gå ut och handla några kompletterande varor).

Begriper inte varför idioterna skall in och trängas i affärerna. i Göteborg med kranskommuner går alldeles utmärkt att handla online och sedan har de flesta kedjor drive in pick up. Det fungerar perfekt och man behöver inte ens gå ur bilen utan kassarna levereras till bagageluckan helt gratis. Antar att denna service finns i större delen av landet.

Edit inte riktat personligen till dig
Citera
2020-04-09, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Hade inte behövt bli så länge ifall alla hade stängt ned tidigt och konsekvent hållit på det tills de blivit smittfria. Titta på statistiken över aktiva fall i t.ex. Österrike - färre och färre varje dag. Norge lyckas också trycka ned smittan. Det finns fler exempel. Genomförs det skickligt kan det ta 2-3 månader totalt, sedan kan smittfria länder sakta och gradvis öppne för resor mellan varandra. Länder som slarvar med sin nedstängning straffar man genom att hålla de utestängda.

Konsekvenserna skulle vara kortvariga. Folk konsumerar även under en nedstängning, sedan tok-shoppar de för att täcka ackumulerade behov efteråt. Det som rensas bort ur systemet är rätt onödiga verksamheter, som kaféer, medan samhällsnyttiga näringar som jordbruk och utbildning rullar på precis som vanligt.
Norge har INTE lyckats trycka ner smittan.

De har på 5 miljoner fler fall än hela Ryssland på 135 miljoner och dubbelt så många som Australien som har 23 miljoner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Förstår hur du tänker. Det är egentligen samhället som är för mesigt
Jag tycker tvärtom. Att våga gå sin egen väg trots att man får skit från alla håll tyder på testiklar.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Damberg skärper tonen inför påsk: ”Jag vill inte se någon trång uteservering”

Nu lär nog alla svenskar lyssna? Damberg ryter.

Det är ju riktat till restauratörerna med undertexten att de kan bli tvingade att stänga. De lär lyssna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Sverige är som ett skepp utan kapten och dessutom i storm på öppet hav utan motor.
Förlisningen är nära.

Vi är på väg mot isberget men istället för att fly så fortsätter folk att njuta av sina cocktails i baren och njuta av scenen. Kommer bli "vackert"!!
Var ute i stan och körde en sväng, hur mycket folk som helst och uteserveringar fullt. Nej den här förnekelsen kommer leda till döden hoppas på att endast de naiva drabbas och inte vanligt folk som försöker skydda sig från pandemin. Vill inte att någon ska råka illa ut men dumheten hos människor som lever som vanligt är helt ofattbar.
Vi har en katastrof regering som vilseleder folket mot döden men vi har även tillgång till internet och folk borde vara mer uppmärksamma om vad som händer runtom i världen.
Senast redigerad av Copernicus 2020-04-09 kl. 19:42.
Citera
2020-04-09, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Personlig "ögonblicksbild av Stockholm

I mataffären nu på kvällen fullt med folk, mycket svårt att hålla distans till andra, trots att jag försökte mitt allra yttersta.

En känsla av vanmakt i vad jag ser när jag går runt där, efter att ha läst att smittspridningen här i Sthlm än så länge kanske har legat så lågt som bara några få procent av folket här.

Alla går nu runt och fortsätter smitta varann i ett gemensamt smittmoln på mataffären. Det har funnits veckor av tid att sätta stopp för detta. Subventionera hemkörning av mat, bestäm att olika små grupper får handla på olika tider, bara gör nåt, för att stoppa detta...

(Innan nån skriker "varför var du där då", jag håller mig inne så mycket jag kan men blev till slut tvungen att gå ut och handla några kompletterande varor).

Min uppfattning också i andra delar av Sverige. Kommer gå käpprätt åt helvete.
Citera
2020-04-09, 19:41
Medlem
Haloumis avatar
Snubben som var i Italien och rapporterade åt SVT blev smittad av Corona. Men allt är chill med honom. Tillfrisknat.

Rapporterade om dödliga viruset – drabbades själv -

https://www.expressen.se/nyheter/rapporterade-om-dodliga-viruset-drabbades-sjalv/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in