2020-04-09, 19:31
Medlem
Funderar på om man kan försöka räkna på dödligheten i Covid-19 utifrån FHMs stickprover?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-region-stockholm/

Om 2.5% av Stockholmare hade en aktiv infektion kring 31:a Mars och man antar att Replikatiostalet var som minst 2 (Skolor och arbeten fortfarande igång.), så borde väl max 5% av Stockholmare haft Viruset fram tills dess? (Dessa 2.5% har smittats av 1.25%, som smittats av 0.625%, etc.)

Dessa 5% smittade borde få fullt genomslag vad gäller antal döda om ungefär en vecka, säg 16:e Mars. Utifrån nuvarande trend kan man kanske förvänta sig uppemot 1000 döda i Stockholm tills dess?

Totalt behöver nog runt 70% bli smittade (Stor osäkerhet, finns en arikel på CDC som uppskattade R0 till över 5 i Kina, 82% behövde smittas enligt den. https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article), vilket är 14x mer, då motsvarande 14.000 döda för Stockholm. Och närmare x5 ggr för Sverige = 70.000?

Höftar grovt, men är det kanske rätt storleksordning?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Försöka få fram lite positiva effekter av denna Pandemi? Kommer bara på ett fåtal punkter:

*Mindre spridning av andra smittsamma sjukdomar på t ex dagis och skolor.
*Förbättrat miljö och mindre luftföroreningar.
*Dansbanden i Sverige riskerar att gå i konkurs.
*Mindre andel personer besöker akuten och lättakuten som inte har där och göra annars.
*Eurovision är inställt.
*Folk börjar tvätta sig och är mer renliga.

* Mindre "flyktingar" kommer(nu är iofs sossarna utvecklingsstörda så det kan vi inte vara helt säkra på)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl för tusan andra medborgare i väst också.
Ingen tycker det är roligt med karantän men i vissa fall får man faktiskt acceptera läget.
Svensken sätter friheten över allt annat. Det förklarar varför vårt samhälle ser ut som det gör (på gott och ont).
Citera
Medlem
Personlig "ögonblicksbild av Stockholm

I mataffären nu på kvällen fullt med folk, mycket svårt att hålla distans till andra, trots att jag försökte mitt allra yttersta.

En känsla av vanmakt i vad jag ser när jag går runt där, efter att ha läst att smittspridningen här i Sthlm än så länge kanske har legat så lågt som bara några få procent av folket här.

Alla går nu runt och fortsätter smitta varann i ett gemensamt smittmoln på mataffären. Det har funnits veckor av tid att sätta stopp för detta. Subventionera hemkörning av mat, bestäm att olika små grupper får handla på olika tider, bara gör nåt, för att stoppa detta...

(Innan nån skriker "varför var du där då", jag håller mig inne så mycket jag kan men blev till slut tvungen att gå ut och handla några kompletterande varor).
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Taiwan larmade i december till WHO att det smittar från människa till människa. Men WHO ville inte veta av Taiwan överhuvudtaget.

Det är ta mig fan WHO som ska lynchas i första hand.

https://www.ft.com/content/2a70a02a-644a-11ea-a6cd-df28cc3c6a68

Jag håller med, det är Kina tillsammans med WHO som skall lynchas. Sett videon där en Taiwanesisk reporter klickas bort under en intervju med WHO, en känslig fråga ställs gällande deras medlemskap.
Citera
2020-04-09, 19:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Med väldigt mycket god vilja kan jag möjligtvis se en liten avmattning, eller i alla fall utjämning, av "På IVA" kurvan.
https://c19.se/Sweden/Stockholm

Och då kan man ju bara hoppas på att det inte beror på att IVA-platserna har tagit slut...

Beroende på hur man läser statistik kan man kanske alltid hitta något positivt
Men antalet smittade går stadigt uppåt.
Citera
2020-04-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Försök se det så här, dom som håller presskonferenserna är förmodligen bara marginellt mer kunniga än dig och mig. Dom har förmodligen sprungit på alltför många genus- och hbtq-kurser istället för att fortbilda sig i det dom borde vara bra på. Eftersom du är aktiv fotbollsspelare är du förmodligen för ung för att minnas detaljer kring palmemordet. Där satt Hans Holmér och höll presskonferenser och duperade en hel nation som trodde att han var en massiv expert. I själva verket var han en politiskt tillsatt politruk som inte kunde någonting om spaningsarbete. Det är nog inte lika illa idag med våra "experter" men ganska dåligt ändå.

Precis som dig stör jag mig på inkonsekvensen i samhället. Något som förmodligen är en direkt orsak till att det tydligen inte går att peka med hela handen.

Skolor och förskolor håller öppna men gymnasier och universitet håller stängda. Detta trots att det sedan länge är bevisat att barn kan smitta vuxna. Många smittar också asymptomatiskt vilket gör att myndigheternas råd att stanna hemma vid symtom blir tämligen verkningslöst.

I min stad håller museerna stängda men biblioteken öppna. Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad?

Löfven gapar och hotar krogarna som inte beivrar trängsel men samtidigt låter han badhusen vara öppna. Än en gång, vad är skillnaden?

Vi har inte sett slutet på detta och fram till dess när vi har facit i hand ska jag vara ödmjuk men jag kan inte skaka av mig känslan av att vi är i händerna på dårar.

Sverige är som ett skepp utan kapten och dessutom i storm på öppet hav utan motor.
Förlisningen är nära.
Citera
2020-04-09, 19:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Svensken sätter friheten över allt annat. Det förklarar varför vårt samhälle ser ut som det gör (på gott och ont).

Förstår hur du tänker. Det är egentligen samhället som är för mesigt
Citera
2020-04-09, 19:34
Medlem
Hur kommer det sig att enbart Wuhan har drabbats så hårt? Har inte övriga Kina drabbats över huvud taget?
Dom måste ju mörka sina siffror något enormt?
Citera
2020-04-09, 19:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Som det gör i exakt alla länder med lock down, ja.
Det är det onödiga som stängs ner, inte det nödvändiga.

Nedstängningarna runt om i världen riskerar att leda till exportförbud på bland annat mat och mediciner. När våra butiker börjar få brist på det mesta, riskerar vi att få se butiker och varuhus plundras. Det är en farlig balansgång som väntar.
Citera
2020-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Taiwan larmade till WHO att det smittar från människa till människa. Men WHO ville inte veta av Taiwan överhuvudtaget.

Det är ta mig fan WHO som ska lynchas i första hand.

https://www.ft.com/content/2a70a02a-644a-11ea-a6cd-df28cc3c6a68
Är det inte jävligt märkligt att Kina bara betalar en 10% av vad USA betalar till WHO , att Trump får kritik för att han ifrågasätter detta, är ännu mera märkligt, Kina verkar komma lättare undan med mycket, det verkar som om Kina skall betraktas som ett u-land i en evighet.
Citera
2020-04-09, 19:36
Medlem
Om ett nytt virus dyker upp om några år...blir det samma kaos igen då??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in