2020-04-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ska det vara värt dessa ekonomiska umbäranden förväntar jag mig en överdödlighet på minst 10000 för den här perioden, gärna mer.

Om man skulle anta att Sverige har samma spridning som Köpenhamn, trots deras hårdare karantän, så skulle deras bredare testning som visade på 3,5% av befolkningen smittad översatt till Sverige innebära 10.000 döda vid 100% smittade i befolkningen. Nu vet vi ju inte hur tillförlitliga siffrorna är och vilka åldersgrupper som drabbats i Danmark.
Men min gissning med de siffror som finns tillgängliga är att någonstans 8000-15000 döda innan detta är över. Men jag tror aldrig att vi kommer under dom siffrorna. Vi har ju kapitalt misslyckats med att skydda våra äldre, och vissa äldre saknar helt överlevnadsinstinkt.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Frågan är hur länge Tegnell vetat om 2,5% rapporten. Förmodlar att han haft siffrorna längre.

Rapporten omkullkastar ju hela hans manöver. Tidigare i tråden beräknade jag att vi skulle behöva ca ett år innan vi skulle nå flock immunitet, om det ens går. Jag tror ännu mer på den siffran nu. Detta kommer och ligga och småkoka länge. Fatta hur ekonomin tar skada av detta.

Alternativet är total lockdown i tre veckor. På det sättet skulle vi kunna få grepp om smittan och börja smittspåra de som är kvar. Vet inte vad det finns för andra alternativ.
Att 2,5% var smittade och bar på virus i övre luftvägaran förra veckan säger ju inget om hur många som är smittade. En andel är ju nysmittade och producerar ännu inte så mycket virus, en andel har varit smittade men tillfrisknat.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Svenskar är definitivt idioter.
Tyvärr lär vi inte vara välkomna någonstans efter detta.

Ja låt oss skicka hem babarierna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte kunnat följa dramat idag och känner mig helt borta. Men jag har sett siffrorna nu. Jag förstår inte riktigt, Finland, Norge, Danmark har tillsammans 383 döda nu enligt worldometer medan Sverige har 793. Vi har alltså dubbelt så många döda och vi är 10 miljoner mot grannarnas 15 miljoner. Jag ser att vi ökade med 106 döda medan grannarna ökade med bara 24. På mig ser det ut som om övriga nordiska länder har en framgångsrik kamp medan Sverige vacklar?

Fick Tegnell några frågor på detta? Är det olika tidsfaser? Jobbar man med olika kurvor och vi har inte plattat till den tillräckligt?
Ifrågasätts inte Folkhälsomyndigheten eller vad är problemet? Ja han blir kanske adlad till af Tegnell eller von Tegnell och vapenskölden består av en gyllene tillplattad kurva att hängas upp i Riddarhuset? Vad är det som händer?
Framgångsrik? Exempelvis Finlands grannland Ryssland har 63 döda på 144 miljoner. Hur kan du då tycka att Finland 40 döda på 5 miljoner (lägst av de nordiska länderna) är framgångsrika?
Citera
2020-04-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.
Och o Grekland dog det bara 2st idag eller var det igår. Vad vill du ha sagt,.
Citera
2020-04-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det var ett test som visar vilka som var sjuka, i ett fönster på ca 5 dagar. I morgon kommer analyser som kan tala om ungefär hur stor smittspridningen är då FHMs statistiker har bearbetat materialet. Nästa vecka görs samma test på 4000 personer i hela Sverige och parallellt gör man även antikroppstest.

OK, tack för info. Hoppas på större andel nästa vecka, och då framförallt så många som möjligt med antikroppar.
Citera
2020-04-09, 18:45
Medlem
Socialminister Lena Hallengren pendlar Kalmar-Stockholm
Stadsepedimiolog Anders Tegnell pendlar Vreta Kloster (Linköping)-Stockholm
Generaldirektör Johan Carlsson pendlar Uppsala-Stockholm

Är det fler på podiet som är ute och reser regelbundet?
Senast redigerad av HrP 2020-04-09 kl. 18:48.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.

Ponera nu då att det hade varit minst tre gånger så mycket döda dagligen utan lockdown då..?
Fundera på det du hur det hade sett ut där nere i så fall..
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Tar ju tid innan det ger effekt men borde väl göra det nu kan man tycka. Men 600 är väl färre än när det var som värst?

Ja det är en lite bättre sista än när det var som värst. Men inte nog för att kunna utesluta att det är naturliga orsaker som gör att dödstalen går ned.

Det verkar som att lock-downen haft begränsad effekt. Antal döda går ned till slut, även utan lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Framgångsrik? Exempelvis Finlands grannland Ryssland har 63 döda på 144 miljoner. Hur kan du då tycka att Finland 40 döda på 5 miljoner (lägst av de nordiska länderna) är framgångsrika?
Kan du verifiera den siffran?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Var har du läst det? För efter nyår i Stockholm hade vi samma symtom som corona. Sjuk i 3-4 veckor. Aldrig varit så dålig förr.

Har inga vetenskapliga studier att stödja detta, endast vetenskapliga studier på hur snabbt Corona sprider sig, vilket gör det helt omöjligt att vi fick in det i januari med tanke på hur utbrett det är nu. Finns även mycket anekdoktal bevisning (typ som din egen upplevelse) men det är också lite svagt... Så fort bred antikroppstestning börjar så kommer det finnas tyngre underlag för detta.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kul också att Tegnell indirekt snappar upp kritik, som han alltid slår ifrån sig i direkta frågor, men han kommenterar lite i förbigående i sin monolog vid dagens presskonferens:

.....fortfarande tryck på Stockholm, det är helt klart ..... och jag har .... jag har absolut inte menat att det börjar lugna sig i Stockholm för vården där ..... men kurvan ser lovande ut på lång sikt ... eeehh

Det får vi verkligen hoppas. På lång sikt, ja konstigt vore ju annars. Även Spanska Sjukan tog slut en dag.

Igår var det MEGA-rubriker i Aftonbladet och Expressen:
Tegnell ser en utplaning i Stockholm, läget lättar och ser bättre ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in